Az e-sportok egy teljesen új platformon köthetnek ki pár éven belül, főleg az ázsiai országokban.
Többször is cikkeztünk már arról (mondjuk nem mostanában, meg kicsit más kapcsán), hogy az e-sportok egy teljesen új platformon köthetnek ki pár éven belül, főleg ázsiai országokban. Ennek ellenére még mindig meglepő egy ilyen paradigmaváltást közelről (már amennyire közelinek mondható Kína) nézni.
Egy érdekes kép kering kínai fórumokon a legújabb stream nézettségi számokról: most először történt meg az, hogy nézettség terén a mobil játékok vették át a vezetést, 28%-os részesedéssel. A LoL csak a második a maga (kérem ne magázzon) 24%-ával, esportok közül a Dota2 követi 5%-kal, majd HearthStone 3%, Overwatch 2,9%.
Nézettségi arányok. Forrás: Sheng Yi
A legnépszerűbb játék az amúgy elképesztően pofátlan LoL klónnak tűnő (és nem mellesleg a LoL-hoz hasonlóan a Tencent gigacég által birtokolt) King of Glory. Hogy a játék mennyire LoL klón ... nos, azt mindenki döntse el maga a képek alapján.
League of Legends felül, King of Glory alul. A hasonlóságot nehéz tagadni. Forrás: techinasia
Ugyan mindkét játék a Tencent tulajdonában van, a King of Glory és a Riot között nincs hivatalos kapcsolat.
Ez egyáltalán hogyan történhet meg? Merül fel a kérdés, jogosan. Gondolom senkit nem ér meglepetésként a "Kína nyugati dolgokat koppint majd eladja olcsóbban" jelenség (nekem is volt gyönyörű sötétkék Abidas melegítőm). Ez szimplán onnan ered, hogy a kicsit-már-egyre-jobban-nyugatias-de-igazából-még-mindig-komenista országban élő kínaiak is szeretik az Adidas melegítőt, meg a Jaguar gépjárművet meg úgy általában véve mindent, ami nincs ott. De a kínai néplélek olyan, hogy ha valami nem van ott, az őt nem gátolja. Mivel az univerzum erőforrásainak és gyárainak minimum fele ott van helyben, ezért csak dolgozik rajta, aztán majd vanik.
Épp ezért az olyan fogalmak, mint a "szellemi tulajdon" (intellectual property, IP) kis túlzással maximum egy szemöldökráncolást meg egy erős fejvakarást váltanak ki a kínai gyárból, aki óránként Új-Zéland teljes lakosságának elegendő Abidas melegítőt gyárt. Ezeket a dolgokat nem a nyugatnak gyártják, hanem saját piacra, csak ezek néha mégis kikötnek errefelé (Sárkány Center r.e.p.r.e.s.e.n.t.). Az IP jogokat csak nagyon szelektíven tartatják be a helyi jogi intézmények, pláne országon belül, ezért még ha történik is valami jogi lépés az legtöbbször sokáig tart, sokba kerül és csak sokára jut el egy komoly kártérítési folyamatig.
A játék egyébiránt jópofának tűnik és a számok alapján a rajongótábora is megvan (egy egy éves cikk szerint egyenesen napi kilencmillió). Gyakorlatilag a tökéletes e-sport a kelet-ázsiai régiónak: még egy PC Bang (LAN Café, ahogy itthon hívták őket a hőskorban) sem kell hozzá, nem hogy személyi számítógép, urambocsá' konzol. Csak egy okostelefon, amikből nagyon-nagyon jókat lehet kapni piszok olcsón Kínában (de a Huawei, Xiaomi és hasonló gyártók telefonjai már itthon is egyre népszerűbbek egy ideje). Ez túlzás nélkül mindenkinek van a legszegényebb rétegeken kívül, egy okostelefon az egyik legjobb beruházás amit bárki tehet ár-érték arányban.
Apropó, hogy jön ide az e-sport?
Hát úgy, hogy már az OGN is rendez és közvetít egy tornát.
Ha egy dolog van amit megtanultunk az elmúlt 10-15 év történéseiből az az, hogy ha Korea valamiből esportot csinál ... abból általában az is lesz.