#MeToo -A szexuális zaklatást nem szabad félvállról venni az e-sportban sem

A női játékosok már régóta kerülnek kereszttűzbe, amikor egy olyan közegben akarnak szerepet vállalni, amit férfiak dominálnak. Ennek nagyon gyorsan véget kell vetni.

Ha egy picit visszagondolunk a kilencvenes és kétezres évek elejére, akkor azt lehet elmondani, hogy a konzolos és PC játékok világa körülbelül 90%-ban férfiakból tevődött össze. Valahogy erre a nemre mindig is sokkal jellemzőbb volt, hogy virtuális környezetben kergettek számítógép által generált pixel szörnyetegeket, vagy vadásztak egymásra olyan játékokban, mint a Counter Strike, a Quake, az Unreal Tournament, vagy akármelyik más PVP játék. De mindig is létezett egy másik szegmense ennek a piacnak, melyet azok a női játékosok alkotják, akik sokszor eltitkolják kilétüket, hogy ne kerüljenek olyan helyzetbe, ahol nem kívánt figyelmet vonnak magukra. Pár évvel ezelőtt a CollegeHumor oldal készített egy videót arról, hogy mi lenne ha a szerepek felcserélődnének, akkor ebből a következő kis skit született.

Ez elsőre lehet, hogy akár még poénosnak is tűnik, de jobban belegondolva bizony ez nem így van. A helyzet persze végtelenül sarkított, de az alapszituáció bizony ebben gyökeredzik, és akkor még csak az online zaklatásról van szó, ami már magában is elítélendő. Nemrég azonban a Dotesports egyik szerkesztője mondta el a történetét arról, hogy sajnos az e-sport iparág is kezdi átvenni a tradicionális sportok szexizmusát, és ez egyre inkább megkeseríti az itt dolgozó nők életét.

"Az éjszaka csendes volt és jobbára üres, dehát elég késő volt már. Egész nap dolgoztam a rendezvényen majd utána az afterparty-n is részt vettem, eléggé ki voltam merülve. Csak vissza akartam menni a hotelszobámba és pihenni. De egy e-sport szervezet vezetője valamilyen rejtélyes okból pont arra indult amerre én és közben azt mondta nekem: "Nem tudtam, hogy nincs pasid, ellenkező esetben már tuti rádnyomultam volna". Nem ez volt az első nem megfelelő közeledése aznap este. Folyamatosan hozzámért, mikor nem voltunk olyan viszonyban, hogy ez megengedhető lett volna."

Sajnos ez az eset nem elszigetelt, és az egész egy letűnt kor hozadéka. Az elmúlt évszázadban a női szerepkör a gyereknevelésről, a házimunkáról és a férj kiszolgálásáról szólt. A századfordulóra ez a szemlélet egy kicsit háttérbe szorult. Most két oldala van az egésznek, és sajnos mindkettő negatív. Az egyik, hogy egy nő hiába rendelkezik megfelelő kvalitásokkal és tanulmányokkal, szinte biztos, hogy lassabban halad előre a vállalati ranglétrán, és általában kevesebbet keres egy ugyanolyan pozícióban lévő férfikollégájánál. A másik oldal már szomorúbb, ez a marketing piac egyik betegségéből ered, ami azt tanítja, hogy a szex mindent el tud adni. Ez pedig azt eredményezi, hogy a piac tárgyként kezeli a "gyengébbik" nemet, és ez a jelenség bizony szépen lassan az e-sportba is megékezett. Történetünk központi alakja tovább folytatta mondandóját.

"Ebben a pillanatban fel tudok idézni 11 esetet, amikor szexuális zaklatás célpontja voltam ebben az iparágban, és még csak két éve dolgozom itt. Ja, és akkor nem számolom azokat az eseteket, amikor különböző rendezvényeken és a közösségi médiában nem éppen odaillő megjegyzéseket kaptam. De egy idő után már annyi ilyet kaptam, hogy hozzászoktam."

A legrosszabb az egészben pedig az, hogy a fiatal játékosok ezt látják maguk előtt példaként, és hozzá kell tenni, hogy náluk még nem alakultak ki a végleges szociális ismeretek, így könnyen a rossz példát tanulják el. Az már magában egy negatív dolog, hogy az idősebb generációja a csapatnak olyan szociális viselkedést tanúsít, ami nem elfogadható, de még nagyobb baj, hogy eközben a következő generációt is a saját képükre formálják, hasonló elvekkel és szokásokkal.

Ez ebben a formában nem elfogadható, ez ellen tenni kell. Egy még formálódó sportágban nem hagyhatjuk, hogy egy idejétmúlt szemlélet legyen az uralkodó. Mindez csak rajtunk múlik, hiszen az egész a közösség tagjaitól indul, itt nekünk és nektek kell megálljt parancsolni; így tehát rajtatok is áll!

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

 

Kövess Minket!



E-sport életmód - Ismét megrendezik a HUNESZ e-sport konferenciáját - Jön az ESTB!

A második önálló konferencia célja többek között az e-sportban lévő karrier lehetőségek bemutatása, a hazai és nemzetközi e-sport közösségben folyó tudományos jellegű diskurzus élénkítése, nagy hangsúlyt fektetve az e-sport gazdasági-társadalmi hatásaira, azok előnyeire.