Magyarország és a magyar e-sport önmagában kicsi.
Ha körbenézek a környező országokon, vannak olyan területek e-sportban, amiben azt gondolom, a régióban előremutatók vagyunk. Ilyen például a kompetitív játékosok aktivitása, a környező országokhoz képest aktívabb e-sport médiapiac, vagy éppenséggel a burjánzó e-sport bár világ. Rendezvények terén viszont még van hova fejlődni: nemzetközi versenyt például még nem tudtunk felvonultatni, míg ha szétnézünk Romániában vagy a Balkánon, vagy egy kicsit távolabb, Lengyelországban, ők már rendelkeznek komolyabb, nemzetközi verseny referenciával. Mi nem. Még.
Emiatt nincs lehetősége a magyar csapatoknak, hogy nemzetközi szinten komolyabban felvegyék a versenyt az európai élmezőnnyel. Egyéni játékos szinten szerencsére egyre több sikert tudunk felmutatni, gondoljunk Vizicsacsira, Deadfoxra, bluerzorra, de beszélhetünk még CS:GO-ban koloRRR-ról és FLEAV-ről, SMITE-ban zenborne-ról, Overwatch-ban tomzeY-ról, Quake-ben Raisy-ről, WoT-ban kajzoo-ról. Csapatszinten viszont még van hova fejlődni, és bár vannak esetenként kiemelkedő eredmények –mint most pl. a CS:GO-ban szereplő GameAgents WESG szereplése– mégis, ezek a gárdák sajnos gyakran tiszavirág életűek, mivel nincs meg az a kiépített infrastruktúra hazánkban, amely folyamatos, hosszú távú fejlődést tudna biztosítani egy-egy csapatnak, legyen szó anyagi támogatásról, vagy egy olyan bajnokságsorozatról, amely hosszú távon versenyzési és megjelenési lehetőséget ad az e-sport kluboknak.
Európában és a világon is elindult egy trend az elmúlt években, hogy a professzionális sportcsapatok, sportegyesületek felkarolnak e-sport játékosokat, e-sportcsapatokat és a saját égiszük alatt versenyeztetik őket. Ez egy egészséges szimbiózis mindkét félnek: a sportklub az e-sporton keresztül meg tud szólítani fiatalabb generációkat, míg az e-sport szervezetek olyan, stabil, financiális hátteret kapnak, amely garantálja a hosszú távú fejlődésüket. Szerencsére Magyarországon is megjelentek már az első fecskék: a DVTK-nak és az MTK-nak már igazolt FIFA játékosai vannak, de több hazai sportklub is árgus szemekkel figyeli az e-sportok világát, a trend pedig csak folytatódni fog a következő években.
Egy nagy verseny azonban továbbra is hiányzik, de önmagában Magyarország és a magyar e-sport kicsi, így ha valami igazán komolyat és nagyot szeretnénk csinálni, akkor régiós szinten kell gondolkozni. 2017 nyarától 2018 nyaráig Magyarország látja el a Visegrádi Négyek elnökségi teendőit. Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország rendkívül tehetséges játékosokkal és csapatokkal rendelkeznek, de többségüknek soha nem volt komoly lehetősége arra, hogy kiugorjon a régióból és megmérettesse magát a legjobbak ellen. A Visegrádi Összefogás jegyében, az elmúlt hónapokban azon munkálkodtunk az Egymillióan a magyar e-sportért Egyesülettel, hogy Magyarországra hozzunk egy, a négy országon átívelő e-sport versenyt, ahol a régió legjobb csapatai mérhetik össze tudásukat nem csak egymással, de a világ legjobbjai ellen is.
Nagy és merész álom volt, de úgy néz ki, ez hamarosan valóra válik.
Biró "Drang" Balázs
Az Egymillióan a magyar e-sportért Egyesület elnöke