A britek is szigorítanának a lootboxok ellenőrzésén, a belgák be is tiltanák őket!

A britek is szigorítanának a lootboxok ellenőrzésén, a belgák be is tiltanák őket!

Hatalmas bombaként robbant nemrég az EA új Battlefront 2 játéka, melyben a fizetős tartalmat egy új szintre emelték. Olyannyira sikerült pofátlanul beletenyerelni, hogy azóta a többi játék véletlenszerű tartalmát górcső alá vették számos helyen.

Tim Miller, az Egyesült Királyság Szerencsejáték Bizottságának egyik vezetője nyilatkozott a hét második felében, hogy mit is gondolnak a lootboxokról, és azok legitimitásáról. Mivel a játékos ipar egyre inkább eltávolodik az előre fizetős rendszertől, és inkább utólag próbálják behozni ezt a bevételt, egyre jobban kezdenek eldurvulni a mikrótranzakciók a játékokon belül. Míg a legtöbb helyen ezzel nincs igazán nagy gond, addig az új SW Battlefrontba ezt olyan pofátlanul csinálták, ráadásul egy teljes árú játék megvásárlása után, hogy sok helyen betelt a pohár, és ez átcsapott más lootbox mechanikával rendelkező játékokba is, mint a League of Legends.

Mennyire fejlettek a skill-jeid? -Itt egy játék, hogy megtudd a választ

Itt a nagy lehetőség, hogy leteszteld, hogy mennyire fejlettek a motorikus képességeid. Egy kis mechanikai játék, amit a LoL játékosoknak terveztek.

Aki esetleg nem tudná miről van szó, röviden tömören: a játék egy AAA árával rendelkezik, vagyis 60 $ környékén mozog, ahhoz viszont, hogy minden belső tartalmat megkapjunk, nagyjából 2100 $-ra, vagy több mint 4000 játékórára lett volna szükségünk, és itt most nem kozmetikáról van szó, hanem effektív játszható karakterekről. A közösség sosem volt még ennyire mérges egy kiadóra sem, azóta enyhítettek a rendszeren, de a kár már létrejött.

Természetesen a DLC is hasonló téma, de ott olyan szempontból más kissé a helyzet, hogy úgymond tudjuk mit kapunk. A különféle lootboxokban viszont pont ez a lényeg, hogy rendes pénzért is vehető, viszont a tartalma csak kibontás után lesz nyilvános, ez pedig káros hatással lehet a szerencsejátékra érzékenyebb, főleg fiatal generációkra. Emiatt a kormány aggódik ezeknek a tálalásában, a már említett gyerekek miatt. 

A legfontosabb rész annak meghatározásában, hogy egy játék átlépte-e azt a bizonyos határt az, hogy amit kapunk a játék esélyei alapján, az beszámítható-e pénznek, vagy ér-e egyáltalán valamit a játékon kívül. A gyakorlati esetekben ez azt jelenti, hogy ahol a megszerzett tárgyakat a játékon kívül nem lehet felhasználni, azaz pénzre nem válthatóak, addig nem beszélhetünk engedélyfüggő szerencsejátékról. Ezekben az esetekben mi nem léphetünk közbe.

Miller azért egy másik szempontot is napvilágra hozott, amik alapján akár ki is terjeszthetik az ő fennhatóságukat az eddiginél jobban.

Ettől függetlenül sok szülőt nem igazán érdekel, hogy szerencsejáték szempontjából hova sorolhatóak ezek a tevékenységek. A legfőbb aggályuk inkább az, hogy van-e olyan termék, ami veszélyt jelenthet a gyermekeikre (Ne felejtsük el, a legtöbb országban a legális szerencsejátékban való részvételhez, mint például egy kaszinó, nagy korúnak kell lenni, míg a játékoknál nincs mindig ilyen elvárás. -a szerk.). Mi is azon aggódunk, hogy egyre több esetben törlődik el, vagy lesz homályosabb az a vonal, ami elválasztja a videojátékokat a szerencsejátéktól.

Ha egy termék ugyan nem éri el azt a szintet, hogy szerencsejátéknak lehessen minősíteni, de esetleges veszélyt jelenthet a gyermekek számára, akkor a szülők minden bizonnyal számítanak majd a megfelelő védelmi lépésekre tőlünk, amik kordában tartják a lootboxok készítőit és eladóit. Elég régóta figyelünk már oda a gyermekekre e téren, és szeretnénk másokkal is megosztani a tapasztalatainkat, hogy ők is kivehessék a részüket ebből.  Függetlenül attól, hogy szerencsejátékról van szó, vagy sem, mindannyian felelősek vagyunk azért, hogy a gyermekeket és fiatalokat megvédjük az ilyen veszélyektől.

Lényegében Miller azt mondta, hogy az alapvető különbség mondjuk a poker chipek, és az OW vagy LoL skinek között nem biztos, hogy annyira számítani fog, ha a szabályzásra kerül majd a sor. A játékokon belül található lootbox funkció, mellyel véletlenszerű játéktartalmakat kapunk, lényegében úgy működik, mint egy szerencsejáték a valós életben. Az, hogy ezt később igazi pénzre tudjuk-e váltani (mint mondjuk CS:GO skinek esetén -a szerk.), vagy sem, az a szerencsejáték szempontjából teljesen lényegtelen, a függőség így is bármikor kialakulhat, és az a dopamin felszabadulás, amit egy jobb lootbox kinyitása után érzünk pontosan ugyanaz, mint amikor egy félkarú rablón nyerünk valamit.

Más országok már a tettek mezejére is léptek. Kína például elvárja minden kiadótól, hogy nyilvánossá tegyék pontosan az esési százalékokat, Belgium pedig egy az egyben szerencsejátéknak minősítette őket, és nagyon dolgoznak egy Európa szintű tiltásért. Most pedig az Egyesült Királyság csatlakozhat az "inkvizícióba", és eddig sem rettentek el, ha cselekedni kellett.

Bár a játékipar sajátja a lootbox elgondolás, azt is el kell ismerni, hogy a legtöbb mai nagy e-sport játékok szinte mindegyikében szerepel valamilyen formában ez a zsákbamacska dolog. Ezen kívül további terveik is vannak e téren, mint például ingame tartalmak osztogatása Twitch-en a Prime suboknak, amik jócskán veszélybe kerülhetnek, ha ezek a szabályozások életbe lépnek, ugyanakkor azt is el kell fogadni és ismerni, hogy bizony valahol meg kell húzni azt a bizonyos vonalat, mert az EA, bármennyire is nagy név, tökéletes példája volt a Battlefront 2-vel, hogy milyen lehet az, ha senki nem figyel ezekre.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!



Közvetítések