A növekvő e-sportra különös veszélyt jelenthet a swatting és az agresszió

A növekvő e-sportra különös veszélyt jelenthet a swatting és az agresszió

A nemrég swatting áldozatává vált kansasi férfi világszerte a média fő beszédtémáját jelentette, és számos nagyon fontos kérdést vetett fel.

Ahogy az e-sport ipar növekszik, az emberek egyre inkább befektetéseket is látnak benne, akár a saját játékukra, akár a kedvenceikre gondolva. Ez pedig szerencsejátékozást jelent, a veszteség viszont rosszul érinti a játékosokat. Ebben az esetben például egy másfél dolláros fogadás vezetett a végzetes eseményhez, melyben egy ártatlan kétgyermekes családapa vesztette életét. Néhány tény az halálesettel kapcsolatban:

  • December 28-án egy wichitai rendőrtiszt halálosan megsebesített egy Andrew Finch nevű férfit az otthonában. A rendőrséget egy jól ismert swatter; Tyler Raj Barris hívta ki
  • Barris egy másfél dolláros fogadás miatt volt dühös az egyik játékosra, aki addig heccelte őt, míg a SWAT-tal kezdett fenyegetőzni. Ráadásul addig gúnyolta, hogy megadott neki egy hamis címet, mondván úgy sem meri értesíteni a hatóságot
  • A swatting egy zaklatási taktika, hiszen valaki ráhívja az adott személyre a speciális egységet valami komoly indokkal (gyilkosság, terrorizmus stb.)
  • Az elmúlt években számos esetben szállt ki valamelyik játékosra vagy Twitch streamerre a SWAT

Nyilvánvaló, hogy Andrew Finch halála rossz és szerencsétlen események sorozatának eredménye. Másfél dollár nem egy akkora összeg, hogy valaki ennyire ideges legyen miatta, pláne, hogy ilyen megoldáshoz folyamodjon. Az embereknek nem szabadna üzleti szolgáltatásként gondolnia a SWAT esetében. Emellett, ha valaki ezzel fenyeget minket, egyáltalán nem szabadna megadnunk mások címét. Ezek mind megakadályozhatóak lettek volna. Egyelőre nincs garancia arra, hogy legközelebb nem történik újra tragédia.

A szülők előbb-utóbb elgondolkodnak majd, hogy mi van, ha a saját gyermeke idegesít valaki fel az interneten vagy ő hívja ki valakire a SWAT-ot. Az ilyen szélsőséges események természetes reakciója, hogy mindent és mindenkit hibáztatnak az emberek, főleg a videojátékok és a szerencsejáték kerül előtérbe. Sőt, egyesek egyenesen a Call of Duty-t tartják felelősnek. Az ilyen jellegű ítélkezés félrevezető lehet, de sajnos van alapjuk.

Jelenleg nem fogják különválasztani az e-sportot és a gaminget, tehát mindkettő egyszerre került a felháborodók célkeresztjébe. Egy részüknek pedig igaza van, hiszen egy olyan iparágról beszélünk, mely aktívan együttműködik a kiskorúakkal, ezért a játékosok és a nézők edukációja kulcsfontosságú lenne, főleg a vereségek kezelését és feldolgozását illetően. Az e-sport ebben a témában pedig vajmi keveset tesz hozzá a közösséghez.

A hagyományos sportokban nem véletlenül foglalkoznak a felnövekvő fiatalokkal és igyekeznek beléjük ültetni azt a felfogást, hogy az a fontos, hogy miként játszottál, nem pedig a győzelem vagy a vereség. Ezért van a sportoknál a mérkőzések után az alulmaradt csapatnak is sajtótájékoztatója és interjúja, ilyenkor pedig igyekeznek meggyőzni magukat és a rajongókat, hogy nem szabad feladni. A játékon kívül azonban sokszor még negatívabb a visszajelzés egy-egy vereség után. A videojátékoknál viszont nem igazán alakulnak ki a viselkedési formák, ráadásul otthon/online egy vereség után elfajulhat a dolog. Az erőszaknak tabunak kellene lennie.

Az e-sport, mint iparág, egyelőre nem rendelkezik ezzel az öntudatossággal, még akkor sem, ha elismerik a problémát. Sokszor látunk ideges és agresszív játékosokat egy-egy meccsben, de csak nevetünk rajta. Természetesen, mikor valaki túl messzire megy (egy e-sportoló megütötte a barátnőjét), akkor az már abszolút nem elfogadható. Ráadásul ugyanaz a személy egy évvel korábban a nagyszínpadon törte össze a billentyűzetét, és még csak fel sem függesztették miatta.

Aztán ott vannak azok, akik a játékon kívül maradnak alul. Ezen a területen lenne igazán szüksége a fejlődésre az e-sportnak. Mivel ez az ágazat globális, illetve a rengeteg online fórum szabályozatlan, valószínű mindig lesznek olyanok, melyeket nem is lehet befolyásolni. Korlátozott környezetben viszont (például csapatok szurkolói oldalán) lehetőség nyílik arra, hogy pozitív irányba tereljék a rajongókat. Ez a szervezeteknek is jót tehet, hiszen szorosabb kötelék alakulhat ki a két fél között, és ezzel tartják a követőikben a lelket, így a vereségek ellenére is kitarthatnak mellettük.

A kiskorúak hajlamosak sokkal komolyabban venni a vereségeket, ezért különösen fontos, hogy a további tragédiák elkerülése végett érdemes lenne az e-sport szekciónak is jobban odafigyelnie erre a kérdéskörre. Elkerülhetetlen a szabályozás, és ezt bizony be is kell tartatni.

A Doxing (valakinek az adatát nyilvánosan is közzétenni), swatting, illetve a játékosok dühe nagyon komoly problémákat okozhat az e-sportban, hiszen egy hihetetlenül gyorsan növekvő ágazatról beszélünk.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!