Hogyan rotáljunk CS:GO-ban?

Hogyan rotáljunk CS:GO-ban?

Nyilvánvalóan az egyik legfontosabb taktikai elem, mégis kevesen tudják, hogy miként és mikor kell használni.

A mechanikai tudás –mint a pontos lövés, vagy annak ismerete, hogy mikor, mire érdemes kinézni– viszonylag gyorsan megtanulható. Az úgynevezett taktikai gondolkodás viszont hosszú időbe telik. Tanácsok, tippek és trükkök megismerése nélkül ez nem is fog tovább fejlődni. A továbbiakban az egyik legfontosabb taktikai elemről; a rotációról olvashattok! Ne feledjétek, megfelelő mennyiségű gyakorlás nélkül az elmélet mit sem ér!

Mi is az a rotáció?

A már meglévő pozició feladása és a pályán egy távolabbi pont elérése, és értelemszerűen annak megvédése/támadása. Egyszerűnek hangzik elméletben, de mégsem az, ugyanis CT-ként és T-ként is más dolgokra kell odafigyelni. Alapvetően függ a körben eltelt időtől, a map control-tól, valamint az ellenfelektől, hogy mennyit tudunk a hollétükről. 

CT-ként

Védekező pozícióban a pálya ismerete kiemelten fontos, hiszen tudnod kell, hogy mennyit időbe fog telni átrotálni a map egyik végéből a másikba. Ezen felül ismerned kell több különböző utat, a legrövidebbtől a leghosszabbig. Ekkor természetesen infóznod kell, hogy melyik útvonalon zársz vissza, hogy a társad tisztában legyen azzal, hogy nagyjából mennyi ideig kell kitartania. Általában jó ötletnek tűnik nagyot kerülni (ez a flankelés egy formája), s ezzel az ellenfél hátát megtámadni (lásd sok ezernyi fragmovie lövés), de ha lekerült a bomba, könnyen lehet, hogy ezek elvesztegetett másodpercek.

Minél magasabb szinten játszol, annál valószínűbb, hogy az ellenfeled oda fog figyelni a flankelésedre. Ezért ha mindenképp megpróbálod, akkor érdemes a társaid információt felhasználnod, hogy ők korábban próbáltak-e már az ellenfél mögé kerülni, és ha igen, akkor milyen útvonalon. 

Ha komoly emberhátrányba kerültök, érdemes egy közösen megbeszélt lerakót védeni. A támadók a legtöbb esetben csapatostúl rontanak majd rátok, de ha szerencsések vagytok (és jó információkat szereztetek), akkor oda fognak jönni, ahol ti vagytok, és így egy jobb cserével megnyerhetitek a kört. Ha esetleg az üresen hagyott lerakón aktiválták a bombát, akkor sincs világvége, csupán gyorsan ki kell értékelnetek, hogy vissza lehet-e foglalni azt. Ha az ingame leader úgy ítéli meg, hogy igen (ez általában 2-3 másodpercet vesz igénybe), akkor jobb, ha közösen csináljátok, mintha valamelyikőtökben kétség merülne fel, és nem tartana a csapattal.

Említettem már az időt, -most ki is fejtem. Minél kevesebb idő telt el, annál nagyobb a valószínűsége, hogy fake és/vagy kényszerített rotációban van az ellenfelél, de ha közel 20 másodpercnél jár a visszaszámláló, akkor valószínűleg az már a valódi támadás. Ez persze nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy egy gyors execute körrel próbálkozzanak. Csupán annyit mondok, hogy készülj fel a lehető legtöbb lehetőségre, és tartalékold a gránátjaidat. Az is fontos, hogy mikor láttad a bombát, hiszen könnyen lehet, hogy a földön lévő robbanószer csak egy csapda. Ilyenkor ne rohanj arra fejetlenül, mert bőven benne van, hogy az egyik sarok mögött belefutsz egy fegyver csövébe. Nem muszáj egyből átmozogni, várd meg, amíg többiektől is kapsz infót, és az alapján dönts.

T-ként

Támadóként fontos megtanulnotok, hogy a védők milyen gyorsan és milyen útvonalon képesek rotálni. Ez persze csak úgy fog menni, ha van információtok az eredeti vagy pillanatnyi hollétükről. Természetesen minél kisebb ellenállással szeretnénk találkozni, tehát T-ként azt kell megtanulni, hogy miként lehet átzárásra, rotálásra kényszeríteni a védekező csapatokat.

Ennek egyik módja, ha valahol sikerül egy gyors gyilkosságot szerezni, de nem rohantok be azonnal, így van rá esély, hogy valaki át akarja majd venni a legelején kiesett játékos szerepét. Addig kell erre az átzáró játékosra lecsapni, amíg nem foglalta el kényelmes helyét. További módszer, ha egy gyors execute kört mutattok az ellenfélnek, majd amíg tart a füstöktől és vakítótól az elaléltság, addig átforogtok a másik lerakóra. Ezen felül pedig a jelenlét az, amivel folyamatosan összezavarhatjátok a védőket. Egyszer itt mutatjátok meg magatokat, máskor másutt. 

Ne feledjétek, ha a CT-k elveszítik a map control-t, akkor az a legtöbb esélyük, ha váratlanul hátba kerülnek titeket, és ilyenkor kell nagyon figyelmesnek lennetek! Nemcsak attól lehet félni, hogy hátba lőnek, bőven elég, ha megfelelő információval szolgálnak, például, hogy hány embert hallottak és hol. Mindenképpen az időzítés a legfontosabb. Tudnotok kell, hogy mennyi időt fog igénybe venni egy-egy rotáció a CT játékosokhoz képest, hiszen a legtöbb pályán (nem mindegyiken) a védőknek elég jó lehetőségeik vannak ezen a terén.

Ingame Leader-ként

A csapatrotációkat főképp T oldalról kell majd behívni, de ez is leginkább attól függ, hogy melyik lerakót szeretnétek megtámadni. A CT-k átzárásának elvágása szintén egy kritikus feladat, illetve, hogy figyelmeztesd a csapatodat az esetleges flankerekre. A legfontosabb, hogy mindenki bízzon abban a személyben, aki ezeket a döntéseket meghozza. Illetve, ha több ilyen irányításra alkalmas hang szólal fel a kör elején, akkor érdemes gyorsan letisztázni a dolgokat, mert –bár kör közben is lehet változtatni–, de akkor a koncentrációd nagy részét az fogja lekötni, hogy az ellenfeledet lődd, vagy hogy a mini-mapot kémleled. 

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!



Közvetítések