Messze az egyik leghatékonyabb gyakorlási mód a demóelemzés: de mit kell azon nézni?
Aki esetleg profi játékossá szeretne válni, vagy csak jobban akar játszani egyéni-, vagy csapatszinten, annak egy idő után megkerülhetetlen lesz a demók elemzése. A különböző aim-gyakorlások mellett (például FFA DM, botozás) talán ez segíthet a legtöbbet a játékunkon, azon belül is a játékintelligenciánkon. De hogy is kell ezt csinálni? Mit kell figyelni? A mostani cikkünkben erre keressük a választ. Még az elején érdemes megjegyezni, hogy a cikk az olyan alapdolgokkal, hogy miként kell lejátszani egy demót, nem foglalkozik.
A demóelemzéseket két (esetleg három) csoportra lehet bontani. Az első, amikor egy adott csapat taktikáját elemezzük. Ez lehet azért, mert a közeljövőben velük fogunk játszani és meg szeretnénk ismerni a játékukat vagy, hogy ellessük az ő taktikájukat és a saját csapatunkra szabjuk azt, hogy aztán mi is azzal a játékstílussal rohamozhassunk.
Aztán elemezhetjük egy adott játékos (leginkább profi) játékát. Milyen pozíciókat vesz fel, hova tart, mikor forgat át, milyen gránátokat és hova dob. Ezzel rengeteg tippet és maptrükköt elleshetünk, ami akár még MM-re is nagyon hasznos lehet. Aztán itt a harmadik csoport, ami nagyon hasonlít ehhez, csak annyi a különbség, hogy nem egy profi játékost nézel, hanem saját magadat. Itt a hibákra kell összpontosítanod, hogy azokat a következő hasonló szituációban elkerülhesd. Ez is nagyon hasznos módszer, a profik is rengeteget foglalkoznak a demózással, sőt; a legtöbb csapatnak erre külön embere is van.
Csapatok elemzése
Ahogy fentebb is írtam, itt nem egy adott játékost kell figyelni, hanem a teljes csapat játékát az alábbi szempontok szerint:
- Pozicionálás: Ahogy a csapatban általában mindenki más szerepet játszik, úgy mindenkinek eltérő alapvető feladata, illetve "alap" pozíciója van a pályán, akár védekező, akár terror oldalról beszéljünk. Különösen fegyveres körök esetén lesz egyértelműbben átlátható, hogy az adott csapat játékosainak mi a kedvenc védekező helye, a pálya melyik részére fordítanak nagyobb figyelmet, melyek a "bejáratott" helyek és útvonalak, illetve a másik oldalról hogyan igyekeznek felfejlődni, elfoglalni a kulcsfontosságú részeket, azaz előkészíteni a támadást. Célszerű a térképet figyelnünk, hogy könnyen átlássuk mindezt, illetve hogy megértsük, mi miért történik a pályán.
- Kitolások és trade: Egy-egy jó kitolás CT oldalon akár köröket is hozhat a csapatnak, azonban ezzel csak óvatosan: ismerd fel a miérteket! Amennyiben a védő játékos agresszíven kitolja mondjuk Mirage A rámpát, akkor rengeteg információhoz juthat, illetve a meglepetés erejével elcsíphet 1-2 fraget, azonban teljes mértékben szóló játékra általában csak emberhátrány esetén kerül sor. Profibb csapatoknál érdemes megfigyelned, hogy senki sem egyedüli hősként akarja elintézni a dolgokat. Rendkívül fontos felismerni, hogy a társak miképp segítik egymást gránátokkal, hogyan hozzák előnyösebb helyzetbe egymást, adott esetben egy jól időzített flashbanggel. A trade, azaz "visszalövés" viszont mindkét oldalon fontos, hiszen ha az elhulló játékos nincs a másik oldalról kiegyenlítve, akkor sokszor feleslegesen halt meg és alakított ki emberhátrányt, így különösen fontos, hogy együtt mozogjatok a pálya kritikus pontjain. Egy egyszerű példával élve: Ha az entry fragger befut egy lerakóra, akkor feladata a közhiedelemmel ellentétben elsősorban nem az, hogy halomra fragelje magát, hanem az, hogy rendkívül gyorsan kommunikálja a védők pozícióit a társainak, hogy adott esetben halála után (lévén leggyakrabban rendkívül előnytelen helyzetből kénytelen betörni) a második érkező támadó könnyűszerrel visszalője azokat.
- Felkészülés a támadásra: Ez evidens, hogy csak a terroroknál megfigyelhető (–hiszen ők támadnak...–). Miképp foglalják el a pálya kritikus pontjait (cache közép, mirage közép, stb.), hogyan helyezkednek egy-egy terelés esetén, milyen gránátokat dobnak be egy-egy befutásnál? Itt is kulcsfontosságú a kommunikáció, és az esetek többségében kiválóan lehet látni, hogy miképp van összehangolva a support-, illetve az entry játékos. Amennyiben valóban a terelés a cél, úgy mit használnak el és milyen gyorsan forgatnak át, miképp próbálják elhitetni azt, hogy a támadás valóban arra a lerakóra összpontosul? Rengeteg információt megtudhatunk ezekből, érdemes figyelni az időzítésekre és az eldobott gránátokra.
- Különböző szituációk megoldása: Ha ti mondjuk 4v2-ben maradtok a random MM csapattársakkal, akkor rengetegszer az történik, hogy egyesével lerohanják a fennmaradó 2 embert, ezzel pedig könnyen ingyen kört adtok nekik. Ez egy profibb csapatnál teljesen máshogy valósul meg, ők ugyanúgy felállnak a lerakókra és levárják őket, egészen addig, amíg hátrányosabb helyzetbe nem kerülnek, vagy az elhangzott információk meg nem kívánják azt. Ne akarj minden áron fragekre játszani, szoktasd magad türelemre. A másik véglet pedig, hogyha fordul a kocka és ők kerülnek 2v4-be. Mentenek, terelnek, befutnak gránátok nélkül vagy gránátokkal? Rengeteg lehetőségük van, azonban nem mindig könnyű meghozni a megfelelő döntést. Minél több profi demot tekintesz meg, annál egyszerűbben fogod tudni felismerni ezen helyzeteket, hogy végül könnyebben alkalmazkodhass az aktuális szituációhoz. Gyakorlatilag tét nélkül tapasztalhatod meg mások hibáit, ami azért nem rossz, mi?
Egy adott játékos megfigyelése
Itt nyilván csak egy játékosra figyelünk, az mindegy, hogy ő épp egy profi vagy mi magunk vagyunk. Itt az ő személyes megmozdulásait figyeljük, milyen pozíciókról védekezik és melyikeket tartja.
- Pozicionálás és gránáthasználat: Ahogy a csapatoknál is, úgy itt is az egyik legfőbb "elem" maga a pozícionálás. Milyen pozíciókba játszik az adott játékos, hova és mikor dob gránátokat, miként reagál egy rush-ra, hányszor kap támogató vakítókat? Miért ebből a szögből tartja le a pályának azon bizonyos sarkát? Nem tudják esetleg oldalba lőni? Hogyan fog tudni visszazárni, ha esetleg érkeznek a füstök és molotovok? A társa a lerakón mindeközben mit csinál? Egy-egy reakció, kreatív helyezkedés vagy válaszlépés határozza meg a játékost magát és hozhat fontos köröket a csapatnak. Talán az egyik leghasznosabb, vízválasztó pillanata a demonézésnek, ha fel tudod ismerni a miérteket.
- Célkereszt elhelyezése: Nem lehet elégszer elmondani, hogy ez nagyon sokat dobhat a játékon. Ha jó helyen van a célkereszted és onnan is jön az enemy, akkor nem köt le plusz időt az odarántás, hanem egyből lőhetjük őket. Ha csak a másodperc töredékét is spóroljuk meg ezzel, akkor is könnyen eldönthet egy párharcot.
- Mozgás: Ez az, amit szinte mindenki azonnal megtanul, -ám mégsem profin. Hogyan táncolhatsz ki egy AWP elől, hogy az ne tudjon ellőni, hogyan tudunk leggyorsabban eljutni A pontból B-be? Mikor kell valóban forgatni?
Ha saját magunkat, ha mást elemzünk, akkor is mindig a miérteket kell keresni. Miért csinálta ezt? Ha épp a saját játékunkat figyeljük, akkor egy adott szituációt érdemes akár többször is áttanulmányozni. Feltétlenül ki kellett-e nézni egy doboz mögül? Vakítót kellett volna dobni? Ha rájövünk a hibáinkra, akkor sokkal jobb eséllyel kerülhetjük el azt a jövőben.
Persze ezen kívül a kommunikáció lehet egy kulcselem a játékunkban, de persze ezt nem lehet jól leírni. De hallgassátok meg, hogy a fnatic milyen szinten infózik folyamatos jelleggel. A feliratokat kapcsoljátok be.