Így állt a feje tetejére a megszokott meta

Így állt a feje tetejére a megszokott meta

A jelenlegi meta minden, csak nem a szokványos, –de mégis mi vezetett idáig?

A 8.11-es frissítéssel egy olyan meta érkezett az idézők szurdokába, amire eddig nem volt példa. Felső ösvényes hősök kerülnek le az ADC helyére, Taliyah a legerősebb AP jungle, de még az AD-k között is megállja a helyét. Singed szinte mindent és mindenkit lebont a pálya tetején, míg a Taric mid Master yi-vel kiegészülve szinte legyőzhetetlen még a profik között is. Ha ezt valaki egy éve, de akár csak pár hónapja írta volna le nekem lehet, hogy kiröhögtem volna, –de jelenleg ebben élünk és ez sokaknak nem tetszik.

De hogyan jutottunk el idáig?

Az egész season mid-season

Az elmúlt hónapokban végig úgy érezhettük, hogy minden egyes frissítést egy rakatnyi újdonságot hozott, amit a megedződött játékosok sem bírtak igazán követni. Ahogy azt szárnyas barátunk is elmondja egy játék során legalább százszor: "a változás jó", –de a túl sok változtatás egy idő után mindent felborított. Jelenleg pont ebben a szakaszban vagyunk, –hiszen a bevezetőben leírtak szinte egyszerre csaptak le ránk–, így ha valaki akár egy-két hetet is kihagyott LoL nélkül, most egy olyan szurdokra tér vissza ahol minden a feje tetejére állt. Erről részben a Riot tehet, hiszen két hetente érkeztek ezek a hatalmas terjedelmű frissítések, ahol egyszer a dzsungelt majd az ADC-ket "tették tönkre". Szerencsére erről az útról most már letérnek, és egy kicsit vissza vesznek a tempóból a 8.12-ben.

Elég volt a hatalmas változásokból, a Riot visszavesz a patch-ek méretéből!

Aioween | 18/06/07 08:34Minden második héten úgy érezhettük, mintha fenekestül fordult volna fel a játék, ami egyszerűen túl sok. A Riot is belátta ezt a hibát és változtatnak ezen. Az idei patch-elési rendszer minden volt, csak nem követhető. Majdnem patch-ről patch-re olyan méretű változásokat kaptunk, amikre a korábbi években maximum a mid és preseason időszakokban volt példa.

A folyamatos alkalmazkodás nem volt a legcélravezetőbb, –és ezt ők is belátták. Így viszont előfordulhat, hogy a mostani meta egy kicsit tovább marad velünk, mint azt kéne.

Hogy lett egy cheese topposból az egyik legjobb toppos?

Jelenleg Singednek szinte nincsen párja a felső ösvényen: az is jó neki, ha nyer, de azzal is megelégszik, hogyha fej-fej mellett halad az ellenfelével, vagy éppen egy kicsit még veszít is. Egy idő után szinte mindegy mi történik, akkor is ő lesz az erősebb splitpush-oló. Emellett akkor se kell megijedni, hogyha csapatharcokra kerül sor, hiszen a mérge alapból egy olyan területi sebzést biztosít, amit mindenféleképpen tisztelnie kell az ellenfélnek, míg az "E" képessége (Átdobás) sorsdöntő lehet, ha elég CC, vagy sebzés van a csapatában. A Shurelya's Reverie nerf nem jött jól neki, de a tankosabb kezdés még mindig az egyik legerősebb felső ösvényessé teszi. Talán ez még nem lenne elég, hogy tényleg nerfet érdemeljen, de a kitjén kívül érdemes a tárgyakról is szót ejteni, hiszen a Dark Seal-t szinte neki találták ki. Nem csak olcsó és plusz AP-t ad, ha megölünk valakit vagy éppen segédkezünk egy gyilkosságban, de még manát is ad és nem utolsó sorban 25%-kal több gyógyítást kap Singed a potikból. A jó dolgoknak viszont még mindig nincs vége: az egészben az legtökéletesebb, hogyha eladjuk a játék késői szakaszában, még mindig csak 105 goldot veszítünk, hiszen a 350 goldos vételárhoz, 245-ös eladási ár jár. Jelenleg úgy fest a dolog, hogy legalább kettő Dark Seal-t vesznek neki, –de néha előfordul, hogy hármat is, ezzel alapból 50-75%-os gyógyítást érnek el pluszban. Erre még rájön a Time Warp Tonic is, amitől 5%-kal gyorsabbak vagyunk, míg a potik 20%-kal tovább tartanak. Ha ezután megvesszük a cipőt és okosan játsszunk, szinte halhatatlanná válunk. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a cél nem az, hogy nyerjünk. A cél az, hogy ugyanannyira legyen hasztalan az ellenfél, mint amennyire te vagy. A kit miatt viszont akármennyire gyengék vagyunk, egyszerűen olyan sebzést és tankosságot tudunk elérni az ultink által, hogy biztosan hasznosabbak leszünk akkor is ha csapatharcról, és akkor is ha splitpush-ról van szó. Egy dologra viszont érdemes figyelni: ha túl sokáig húzzuk a mérkőzést, és mindenkinek full buildje van már nem tudjuk egyedül lehozni a mérkőzést, –hiszen Singed ultra-late game-je egyenesen borzasztó.

De ha ez még mindig nem lett volna elég, –egy ideig még ennél is sokkal erősebb volt, hiszen a Banner of Command frissítés utáni változata a 70%-os sebzés csökkentéssel szinte legyőzhetetlenné varázsolta ezt a roppant egyszerű és borzalmasan idegesítő felső ösvényest. A jelenlegi 40% még mindig tökéletes; így érdemes minden alkalommal összerakni, hiszen még olcsó is, amíg még a játékban van.

Apropó, Banner of Command...

Mint említettem, Singednek nagyon jól jött a 70%-os BoC. A probléma csak az volt, hogy mindenki másnak is tökéletes volt. Pár napig –leginkább Koreában– szinte mindenki ezt a borzalmat építette ki elsőnek, és általában az nyert, aki el tudta hozni a Baront, majd egy ösvényre letudott dobni öt BoC-os miniont. Szerencsére, erre nagyon gyorsan reagáltak a Riotnál, és levitték 40%-ra, –ami még mindig egy kicsit kevés volt, hiszen a legtöbb támogató és a tankok is kiépítik még mindig. Erre reflektálva a Riot úgy döntött, hogy nem tudnak mit kezdeni a tárggyal, így egyelőre nemes egyszerűséggel kiveszik a játékból. Ekkora hatalmat adni a minionok kezébe borzalmasan rossz döntés volt, amit nem tudtak belsőleg tesztelni. Így pár napig vagy hétig –ha a 40%-os változatot is beleszámoljuk– igazi horrort élhettünk át.

Javíthatatlan volt a Banner, ezért mindenhonnan kiveszik!

Tegnap még csak a PBE-ről került ki, mára azonban már Meddler is megerősítette a döntést és alá is támasztotta pár indokkal.

Elfeledett középső ösvényesből tökéletes dzsungeles

Sokan már a címből leszűrhettétek hogy Taliyah-ról van szó: mostanában eléggé el volt hanyagolva a középső ösvényen, mert rengeteg jobb választás volt helyette. Épp ezért döntött úgy a Riot hogy változtat rajta, és szinte egy mini-reworkot ad neki, hiszen a Q-ja mostantól nem területben sebez, hanem csak egy célpontra. Mostantól a játékosok mellett minden másra is 100%-ot sebez a régi 60% helyett. Ez a változtatás szinte tökéletes volt, hiszen pikk-pakk visszatért a metába, –csak éppen nem oda, ahova azt eredetileg tervezte a Riot. Taliyah becsöppent a dzsungel rejtelmeibe. Az idei szezonban szinte mindegyik AP-s dzsungel gyenge volt: így külön meglepődött mindenki, amikor hirtelen kövek kezdték ellepni az erdőt. A megnövelt mozgási sebesség, és az előbb említett Q szorzó miatt egyszerűen túl gyorsan takarít ki mindent, ami mellett még a Sutyerákot is könnyedén elviszi a burstjének köszönhetően. Ha pedig ez még mindig nem lenne elég: a gankjei is közel tökéletesek, hiszen komoly CC-kkel és sebzéssel egyaránt rendelkezik. A következő PBE frissítés már megpróbálja kicsit kordában tartani a hőst, de ez bőven rá is fér. Ha szeretnétek kipróbálni, akkor leginkább az Electrocute vagy Phase Rush rúnát tudjuk rá ajánlani, míg a Runic Echoes után a szokásos Mage builddel tökéletesen működik.

Egyre több profi viszi Taliyah-t a dzsungelbe, és működik!

Aioween | 18/06/04 16:21 Nem biztos, hogy sokan gondoltak volna arra, hogy Taliyah-t kimozdítva midről kipróbálják a dzsungelbe. A profikról ugyanez nem mondható el, ők azonnal meglátták benne a lehetőséget és egyre többen adják rá a fejüket, hogy ki is próbálják őt. Erről leginkább a probuilds.net árulkodik, ahol mindig nyomon követhetjük, hogy bejegyzett profi játékosok éppen mivel játszanak.

Hova tűntek az ADC-k?

Jelenleg az NA régióban szinte az összes profi vagy streamer ADC main, a szokásos Ezreal, Kai'sa, Lucian helyett olyan Bruiserekkel játszanak, akik egy támogató mellett is megállják a helyüket (Jax, Aatrox, Mordekaiser, Yasuo, Irelia). Ez jelenleg azt eredményezi, hogy a legtöbb Challanger vagy Master meccsben egyszerűen nincsenek –vagy csak elvétve fordulnak elő– ADC-k.

Qtpie-nak tetszik az új meta csak még nem igazán eredményes vele

Imaqtpie például tegnapelőtt végig ezt tesztelte kisebb-nagyobb sikerrel. Az tisztán látszik, hogy könnyedén nyerhetünk ADC nélkül is a jelenlegi metában. Ez leginkább azért történhetett meg, mert az ADC-k több, mint fele 50%-os győzelmi arány alatt van az előző frissítés óta. Egyedül Lucian és Draven maradt igazán erős az ADC-k közül, de mindkettőhöz elég komoly gyakorlás kell, így egy felső ösvényen nevelkedett játékosnak sokkal könnyebb levinni egy Irelia-t, minthogy megpróbáljon egy új hősbe beleszokni. Előfordulhat, hogy az LCK és LPL visszajövetele kicsit helyrerakja ezt a fura metát, –hiszen ebben a két régióban még mindig inkább ADC-ket visznek le az alsó ösvényre és leginkább Ezrealt. Korea és a szőke srác szinte elválaszthatatlanok egymástól már egy jó ideje.

Összegzés

Egy dolog biztos: Nem csak pár változtatás okozta ezt a nagyon furcsa állapotot, hanem jó pár ráncfelvarás, buffolás, nerfelés és újdonság idézte elő a jelenlegi metát. A kérdés már csak az lehet, hogy ez jó vagy egy rossz dolog? Véleményem szerint jó. Ilyen mértékű vérfrissítést már régen nem láthattunk a szurdokon. Jó látni, hogy még a profik is kicsit kimozdulnak a komfortzónájukból, és egy igazán unortodox metában kell megmutatniuk, hogy jobbak, mint a többiek. Ezenkívül, a fent említett problémákat már a következő frissítésben megoldják, mivel a Taliyah nerf már szinte biztosan érkezik, míg a Banner of Command kikerül. Állítólag Singed is megkapja a magáét –ami a játéknak jót tesz–, de a felső ösvény további problémáit nem fogja megoldani. A cikket egy, a napokban lejátszott OPL meccsel zárnám, ahol szinte mindent láthattok a felsorolt dolgokból, amik olyan tökéletesen működtek, hogy azt öröm volt nézni:

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!