Amivel a legújabb trilógia méltó lezárást kapott.
Férfiasan be kell valljuk, hogy Lara Croft iránti szerelmünk igencsak régóta tart, hiszen még a kilencvenes évek közepén kezdődött. Azóta –ahogy másoknál is lenni szokott– több hullámvölgyön ment keresztül a kapcsolatunk, ami többségében örömteli pillanatokban bővelkedett, de természetesen voltak negatív momentumai, és szégyenszemre apróbb mellékvágányai is.
A héten viszont megérkezett a trilógia záró darabjának számító Shadow of the Tomb Raider, ami több szempontból is felkeltette érdeklődésünket. A fejlesztők ugyanis azt ígérték, hogy Lara legsötétebb óráit fogjuk átélni, de egyúttal a legszebb és legnehezebb epizódot fogjuk megkapni. Elöljáróban annyit elárulunk, hogy ezek közül kettő biztosan teljesült, –és valóban méltó záróepizód született a Crystal Dynamics és az Eidos Montréal együttműködéséből.
Hatalmas lelkesedéssel vágtuk bele magunkat a Shadow of the Tomb Raider tesztelésébe, –ami nem jöhetett volna létre, ha nem kapunk egy tiszteletpéldányt a Cenega Hungary Kft.-től–, úgyhogy nekik ezúton is küldünk egy virtuális pacsit ezért. A játékba belépve még nagyobb lett a mosoly az arcunkon, hiszen mivel játszottunk a korábbi részekkel, ezért egyedi, –Larára felaggatható– outfitek ütötték a markunkat.
Fontos megjegyezni, hogy szinte minden játékosrétegre gondoltak a fejlesztők, ezért 4 nehézségi szint közül választhatjuk ki a számunkra megfelelőt. Ami kellemes meglepetés, hogy a nehézségi fokozatokon belül további beállítási lehetőségeket is kapunk, amik kiterjednek a játékon belüli harcok, a felfedezések és a fejtörők nehézségének kalibrálására.
5 tipp, amivel könnyebb lesz a Shadow of the Tomb Raider
5 tipp, amivel könnyebb lesz a Shadow of the Tomb Raider
A Shadow of the Tomb Raider története szerint –SPOILER következik– Lara Croft apja halála miatt készül bosszút állni a minden hájjal megkent Trinity-n, akik gyakorlatilag az összes nagyobb ősi kincset és ereklyét szeretnék a földdel egyenlővé tenni. A sztori során természetesen egyre többet tudunk meg főhősnőnkről, ami egy olyan hangulatos múltba visszaugró kalandot is ígér, mint amilyennel anno a legendás Uncharted 4 is kezdődött.
Nem leszünk azonban egyedül: kisbarátunk, Jonah szinte mindenhova el fog kísérni minket, aki olyan alázattal lesi kegyeinket, mint ahogy Jorah Daenerysét a Trónok harcában. És itt sajnos meg kell jegyeznünk, hogy a kémia is hasonló mértékű közöttük, pedig az izgalmas párbeszédek csak még jobbá tehették volna az –amúgy szinte tökéletesre csiszolt– játékélményt.
Akik játszottak a trilógia korábbi részeivel, azok sok ismerős játékelemmel fognak találkozni, például a jó öreg dupla csákányunkkal, amivel sziklákat, hegyeket, barlangokat fogunk megmászni, de önjelölt grappling hookként is segíteni fogja az előrehaladásunkat. A zene és a hangeffektek valami elképesztően kidolgozottak, ami nem is csoda, hiszen igen nagy hangsúlyt fektetett rá a fejlesztőcsapat.
Bár korábban azt ígérték a srácok, hogy a megszokottnál lényegesen kevesebb átvezető lesz, ezt mi annyira nem tapasztaltuk, –főleg a játék első felében–, ahol igencsak sokat kellett 'moziznunk'. Azt már ezen a ponton leszögeznénk, hogy a Shadow of the Tomb Raider története lassan bontakozik ki, de ha hagyunk neki elég időt, akkor simán el lehet merülni benne.
Ugyanakkor a túlélési ösztönünket aktiváló gombot olyan vehemenciával érdemes nyomkodni, mint ahogyan a türelmetlen fővárosi utasok szokták a metrók ajtaját kínálgatni. Szükség is van erre, hiszen így könnyedén rejtett kincsekre, nyersanyagokra, vagy éppen levadászandó állatokra bukkanhatunk.
Az is biztos, hogy nem csak marketingszöveg volt az, hogy Lara át fogja lépni saját erkölcsi határait, hiszen minden eddiginél durvább módon teszi el láb alól ellenfeleit. Például megbújik az aljnövényzetben, megközelíti az ellenségét, majd hirtelen mozdulattal hátba szúrja, de torokra is bármikor szívesen rámegy, ahogy –a megfelelő képesség feloldása után– kötéllel lógatja fel a fára óvatlan ellenfeleit.
A távolságok leküzdésében íjunk ismét nagy segítségünkre lesz, amivel mesterlövészeket megszégyenítve tudunk akár fejlövéseket is kiosztani. Vigyáznunk kell azonban, mivel ha a Trinity katonái kiszúrnak, akkor már Normal fokozaton is a másodperc tört része alatt lőnek szitává minket.
Ezért mi leginkább a lopakodást részesítettük előnyben, de szerencsére bármikor dönthetünk úgy, hogy kis- vagy géppisztolyunkat magunkhoz ragadó önkéntes Ramboként pumpáljuk tele őket ólommal. A harcok mellett azonban a tájban is örömünket fogjuk lelni, hiszen hihetetlenül hangulatos és részletgazdag esőerdőket, dzsungeleket és sírkamrákat álmodtak meg a játék készítői.
A rendelkezésre álló játéktér viszont egyáltalán nem nagy, ebből kifolyólag relatíve gyorsan és könnyen bejárható, de legalább pont annyi tennivaló van benne, amennyivel kényelmesen elüthetjük az időt. Szokás szerint a tábortüzek melegénél fejleszthetjük karakterünket összesen 3 irányba: a SEEKER ág a felfedezést és a megfigyeléseket erősíti, a WARRIOR a harci és fegyveres képességeinkre megy rá, míg a SCAVENGER a lopakodásban és a kraftolásban segíthet nekünk.
Nem szabad elfelejteni, hogy ugyan az elején lesznek olyan képességek, amik feloldására csak egy-egy pontot kell szánnunk, viszont a combosabbak már jóval nagyobb pontmennyiséget igényelnek. Éppen ezért jól gondoljátok meg, hogy melyiket választjátok, amit egyébként célszerű a preferált játékstílusotokhoz igazítani.
Gombnyomkodós quick time eventekből nem lesz hiány, ahogy veszedelmes vadállatokból sem, akik között angolnák, piranhák és komoly kihívásokat okozó jaguárok is helyet kaptak. Az eredményességünkhöz nagy mértékben járulhatnak hozzá a magasabb szintekre felfejlesztett fegyvereink, amiket megfelelő nyersanyagok összegyűjtése után tudunk upgradelni.
Így aztán könnyíthető a célzás, vagy a kezelhetőség, illetve bővíthető a lőszer-kapacitás is, viszont elég sok alapanyagot kell beszereznünk hozzá. A fejtörők közül sem lesz mindegyik gyerekjáték, hiszen ugyan vannak köztük könnyen és viszonylag egyszerűen megoldható kihívások, de olyanok is, amik alaposan megtornáztatják szürkeállományunkat.
Bár a Shadow of the Tomb Raider szinte minden szeletét megvillantották a megjelenés megelőző kampány alatt, mi így is végig jól szórakoztunk a végigjátszás során. Meg kell hagyni, hogy a játék valóban óvatosan újít, viszont azt olyan pontokon teszi, amik még jobbá teszik a trilógia zárórészére amúgy is tökéletesre csiszolt játékmenetet. Akik pedig szerették a Tomb Raider korábbi részeit, azok ezt is imádni fogják, viszont ha valaki még új ebben az univerzumban, annak érdemes először a 2013-as változattal kezdenie.