Iparági jóslatok az idei e-sport évre.
2018 sok tekintetben az e-sport ipar vízválasztó éve volt: a celeb világból érkező befektetők, a Fortnite és vele együtt a Battle Royale mód piaci letarolása, elképesztő összegű befektetések, új sztárok felemelkedése és régi csillagok bukása. Lesz mire emlékezni 2018-ból, az egyszer biztos, de mi várhat ránk az idei évben? Ezúttal egy kicsit az üzleti oldalát nézzük meg a nemzetközi e-sport piacnak, hogy tegyünk néhány jóslatot 2019-re.
Egy kicsit megnyomkodják majd azt a bizonyos lufit
Ha nem is fog leereszteni, biztos, hogy célzottabban fújják majd 2019-ben az e-sportot; erre már 2018-ban lehetett látni bizonyos jeleket. Olyan elképesztő számokkal dobálóznak a befektetők és a kiadók is egy-egy e-sport verseny kapcsán, ami hosszú távon inkább már káros lehet az iparág számára. A több tízmilliós franchise ligák olyan magasra pumpálják fel az árakat, ami már nem biztos, hogy a másik oldalon teljesíti a kívánt célokat, ezért jó eséllyel várható némi konszolidáció a piacon 2019-ben.Ez teljesen normális, hiszen az e-sport idáig robbant, a növekedés most már sokkal irányzottabb kell, hogy legyen, néhány hajtást pedig igenis le kell majd vágni. Az Echo Fox el is kezdte már ezt, októberben átalakították a szervezetet a hosszú távú fenntarthatóságért, és kivágták többek között a CoD és Gears of War csapatukat. De hasonlóan járt el az OpTic Gaming anyavállalata, akik egy csomó háttérembert szélnek eresztettek azért, mert túl gyorsan nőttek, és már nem érte meg nekik. Az idei évben az OWL - LEC fronton minden bizonnyal látunk majd még hasonló lépéseket, de ezzel nincs semmi baj, néha egyet hátra kell lépni ahhoz, hogy kettőt lehessen előre.
Sorsdöntő lehet az OWL második szezonja
Egy ligába –ahol 30-60 millió dollár a beugró– a befektetők árgus szemekkel figyelik, hogy hova megy és hol térül meg a pénzük. Az Activision Blizzard idáig magyarázkodhatott azzal, hogy első szezon, még be kell járatni az Overwatch League-t, de a liga számain, ahogy mentünk előre, Kínát leszámítva, folyamatos csökkenés volt tapasztalható, ami nem túl jó jel az idei évre. A Blizzardnak több fronton kell harcolnia: egyrészt, a játék maga elég nehezen követhető nézőként még mindig, ráadásul a szezon során volt pár játékos kihágás, amit bár vasmarokkal kezeltek, mégis, már maguk a kihágások is ijesztőek lehetnek a pénztárcáknak.
Február 14-én indul a 2. szezon, ha nem lesz nagy zuhanás a számokban, az OWL minden bizonnyal okés lesz, és a befektetők is megnyugszanak. Ha nem, akkor el lehet kezdeni aggódni.
A mobilunkban a jövő
Akarjuk, vagy sem, a mobilos e-sportok egyre nagyobb teret nyernek, és ez a trend 2019-ben is folytatódni fog. Egy bitang erős és méregdrága PC helyett egy okostelefon sokkal egyszerűbben elérhető, ráadásul ÁLLANDÓAN nálunk van; nem véletlenül, hogy az AAA kiadók is rácuppantak a mobiltrendre. Lehet utálni a Blizzardot azért, mert nem egy D2 remasteredet, hanem egy mobil Diablót jelentett be, de végeredményben abból lesz pénzük, tehát azt fejlesztik. Nyilván furcsa lesz majd azt látni, hogy srácok egy teltházas arénában nem gépek mögött ülnek, hanem a telefonjukat nyomkodják, de azért nem olyan rossz az. És valljátok be, ti is elgondolkodtatok már azon, hogy kipróbáljátok a mobilos PUBG-t vagy Fortnite-ot, ugye?Kép: EsportsObserver
A hagyományos sportklubok durrantanak Európában
Ami Észak-Amerikának az NBA/NHL/NFL csapatok, az Európában a futball klubok. Már 2018-ban is számos példát láthattunk arra, hogy egy-egy bajnokság vagy csapat hogyan ugrik fejest az e-sport iparágba, sőt, a Real Madrid új stadionjában már e-sport aréna is lesz, a trend pedig 2019-ben is folytatódik majd. A LEC, avagy a LoL idén rajtoló franchise ligája jó néhány csapatnak felkeltette az érdeklődését, és bár volt már 1-2 rossz tapasztalat (mint pl. a PSG belépése), ha a sportklubok mások hibáiból tudnak tanulni, gyümölcsöző kapcsolatuk lesz az e-sport iparággal idén. A sportszervezetek tudják azt az infrastrukturális, jogi és pénzügyi hátteret biztosítani, ami a feltörekvő csapatoknak egyelőre igencsak nehézkes.
El kell dönteni, mihez kezdjünk az e-sport fogadással
Már egy ideje megy a kacérkodás az e-sport fogadással, Vegasban már lehet is legálisan fogadni, de persze még mindig ott van számos hátulütő: növekedhet a csalások esélye, veszélybe kerülhet a kompetitív integritás, főleg a semi-pro szinteken, ami pedig nagy szakadékot hozhat létre a profik és amatőrök között. Arra kell megoldást találnia az iparágnak 2019-ben, hogy hogyan lehet az e-sport fogadást a lehető legbiztonságosabban és kontrollálhatóan bevezetni. Ha ez sikerül, akkor új, rettentően komoly bevételi forrás nyílhat meg a piaci szereplők számára.
A Battle Royale itt van és itt is marad
2018 egyértelműen a Battle Royale éve volt. A PUBG és a Fortnite letarolták a piacot, és akkora bázist építettek maguk köré, amivel még jó néhány évig komoly szereplők lehetnek. Kompetitív vonalon ennél már egy fokkal összetettebb a helyzet: az új irányvonal, amit a BR játékok képviselnek, a celebek és profik keverése, és bár a nézettségi számok azt mondják, hogy ez a jó irány, azért mégse lehet hardcore e-sportnak nevezni ezeket a versenyeket, inkább csak gálameccseknek. Az EPIC tavaly ledobta a 100 milliós e-sport bombát, de egyelőre inkább csak véletlenszerűen dobálja a 10 milliókat.
Könnyebb helyzetük pedig nem lesz, hiszen ott a Call of Duty, a Battlefield V, a Ring of Elysium, akik mind hasonló babérokra akarnak majd törni. Attól nem kell félni tehát, hogy a Battle Royale eltűnik, de izgalmas lesz látni, hogy melyik kiadó hogyan cuppan majd rá az e-sport vonatra. A PUBG tart legelőrébb, heteken belül indulnak a profi ligák több kontinensen.