A közösség egy nagy részétől az érkezik vissza, hogy a Season X a valaha volt legrosszabb szezon, ám biztos, hogy ez tényleg így van?
/A cikk helyenként a szerző egyéni véleményét tükrözi./
A Fortnite Battle Royale szórakoztató játékként kezdte meg világhódító útját 2017 őszén, pontosan három nappal ezelőtt, szeptember 26-án lett kétéves. Ebben a két évben a játék hihetetlen nagy átalakuláson ment keresztül, elég ha csak rápillantunk a legelső térképre, és a mostani aktuális, S10-es térképre.
A két pálya szinte már köszönőviszonyban sincs egymással, mint ahogy a játékosok hozzáállása is átalakult. 2018 nyarán a Fortnite hivatalosan is elindult az e-sport felé vezető úton, mára pedig már ott tartunk, hogy mindenki jobb és jobb akar lenni. Az Epic Games kompetitív rendszere lehetővé tette, hogy konkrétan bárki a szobájában tartózkodva annyi pénzt nyerjen a versenyeiken, amennyit mások egész életükben nem keresnek meg. Ez a tény alapjaiban változtatta meg a közösség felépítését és fókuszpontját. Régen a szórakozáson, a vicces trükkökön, az elborult ötleteken volt a hangsúly, ma a játékosbázis egy jelentős része a 20 killes Victory Royale-ra és Mongraal lebuildelésére hajt.
Amióta Fortnite a Fortnite a játék alaptulajdonsága volt, hogy az Epic Games gyakran változtatja a benne uralkodó körülményeket. Kilenc szezonon keresztül heti szinten kaptuk az újabb és újabb kiegészítőket, a tizedik szezonra azonban az Epic is elkezdte érezni, hogy az új tárgyaknak már aligha van értelme, gyakran egymást követték az értelmetlenebbnél értelmetlenebb cuccok, fel kellett rázni picit ezt a vonalat.
A tizedik szezon témája lehetővé tette, hogy a korábbi szezonok egy-egy szeletét visszahozzák, ezzel teljesítve a közösség egyik legnagyobb kívánságát. A heti szintű új fegyverek helyét valamelyest új területek behozatalára cserélte le az Epic, az úgy nevezett Rift Zone-ok egy különleges tulajdonsággal megspékelve jelentek meg a játékban, ezzel is biztosítva azt, hogy ne egy újabb standard területváltozás legyen, amiből már szintén láttunk rengeteget.
Az átlagos játékosoknak célzott tartalombővítés szempontjából a Season X egy hibátlan modellt állított fel, a tematikus Rift Zone-ok mind-mind különálló élményt és rengeteg vicces pillanatot nyújthatnak a játékosoknak. Kétségtelen, hogy a BRUTE-ok erejét és szerepét egy kissé túltolta az Epic Games a szezon során, de ahogyan azt ők is elmondták, elsősorban a kevésbé ügyes játékosoknak akartak vele kedvezni, akikből értelemszerűen jóval több van, mint profiból.
Mindez azonban szembemegy a kompetitív lét alaptörvényeivel
Egy játék akkor lehet érdemben kompetitív, hogyha jól követhető, lehet benne taktikázni, tervezni és mondjuk nem teszi tönkre ezt a taktikát a fejlesztő a semmiből egyetlen frissítéssel.
A Fortnite e-sport a kezdetektől fogva vitatott volt, mert ámbár a játék az építés miatt elképesztően komplex és nagy ügyességet igényel, az Epic Games fejlesztési stratégiája nem támogatja ezt a vonalat. Ettől függetlenül a bődületes méretű díjazásoknak köszönhetően a szekér beindult, viszont most már olyan problémával áll szemben az Epic, amit kérdéses, hogy meg fog-e tudni oldani; a játék casual és kompetitív szintű egyensúlyozása. Egyszerűen mondva másra van szüksége egy kompetitív játékosnak és egy átlagosnak, aki a szórakozást keresi az egészben. Noha a tavasz folyamán még azt nyilatkozta az Epic, hogy nem tervezik különválasztani a két vonalat, mára már ott tartanunk, hogy kacsintgatnak ebbe az irányba, gondoljunk csak például az eltérő körszűkülésekre az Arena és a sima módokban.
Sajnos azonban a külön kezelt egyensúlyozásnak is megvannak a maga korlátai; az Epic irányelve az, hogy Fortnite-profi bárki lehet, olyan is, aki tegnap játszotta le az első mérkőzését, ám ehhez az kell, hogy ami az óriás képernyőkön megjelenik a világbajnokság döntőjében, ne térjen el túlzottan attól, amit a játékos akkor lát, ha belép egy egyszerű Solo mérkőzésbe. Ha egy picit az Epic Games helyébe képzeljük magunkat, akkor ez egy valódi fejlesztési rémálom; a játéknak eleget kell tennie a profik igényeinek, akiket jelenleg rengetegen követnek, és fontos reklámszerepet töltenek be, ugyanakkor folyamatosan új élményt kell biztosítania azoknak is, akik csak a szórakozást keresik az egészben, és költeni is hajlandóak a játékra.
Véleményem szerint a Season X egy átlagos felhasználó szemével nézve egy nagyon érdekes felvonás volt, amely lehetőséget adott arra, hogy bepillantást kapjanak a friss játékosok is az első három szezon világába, hiszen az og területek és a korábbi Battle Pass-ekből kiemelt, majd átdolgozott szezon skinek ezt a hatást keltették.
Ami a kompetitív játékosokat illeti, ez valóban nem az ő szezonjuk volt, de másfél évvel ezelőtt, amikor még léteztek trap towerek, rocket jumpok és a bokor camp egy működőképes taktika volt, akkor egy Season X kaliberű szezonra talán ők is azt mondták volna, hogy "Köszi Epic, ez egy nagyszerű szezon volt.".