E-sportolót tessék - Így működik az e-sport játékos piac

E-sportolót tessék - Így működik az e-sport játékos piac

Az e-sport játékospiac rohamléptekkel zárkózik fel a tradicionális sportokhoz. Már itt is kezdenek az ég felé törni a fizetések.

Ha valakinek eszébe jut az NBA, a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség vagy egy olyan szervezet, ami egy durván populáris csapatsportot tömörít, akkor a legtöbb esetben van egy elképzelésünk arról, hogy az ottani játékosok, hogy váltanak csapatot. Jönnek a hírek, hogy Ronaldoért x millió eurót fizetett a Juve és Lebron James is Y millió dollárt húzott be, mikor a Lakersbe igazolt. Nagyjából tisztában vagyunk azzal, hogy a nagy csapatok évekre kötnek szerződést a játékosokkal és ezen időszak alatt, leginkább csak akkor mehet el valaki, ha egy másik szervezet kivásárolja. Egyébként, ha a szerződés lejár, akkor oda megy valaki, ahova akar.

Ma már az esport piac is majdnem így működik, de mielőtt közelebbről megvizsgálnánk, hogy pontosan mit is takar ez a majdnem, ugorjunk vissza az időbe egy 10 évet. Sokszor hallani, hogy az esport piac olyan mint a vadnyugat volt anno. Elvileg voltak/vannak szabályok és rendelkezések, a történéseket mégis az formálja, aki erős. Ez a banditák idejében azt jelentette, hogy az diktált, aki a legnagyobbat ütötte, a videojátékoknál pedig az mondta meg a tutit, aki a pénzt hozta. Ebből fakadóan a játékosok folyamatosan vándoroltak, váltottak csapatot és szervezetet. Persze ez vezetett csak az igazi feszültségekhez. Mivel szabályozás nem volt, így mindenki azt csinált amit akart. Ha valaki ráígért egy fizetésre és a szervezetet nem védte szerződés, akkor minden további nélkül mehetett a tranzakció. Ez és persze ennek a metodikának a különböző válfajai még saját kifejezéssel is rendelkezik, ami az angol ‘poaching’ és ugyan nem az esportokra találták ezt ki, de itt élte reneszánszát a fogalom. Azóta változott a helyzet, ahogy fejlődik az iparág, úgy jön elő egyre erősebben a szereplők igénye a pontos papírozásra.

A Franchise rendszer

2 évvel ezelőtt az NA LCS és az OWL megnyitotta a kapuit a csapatok előtt és egy ‘kisebb’ összegért garantált helyeket kezdtek árulni a bajnokságokban. A kisebb összeg persze milliós pénzeket takar és egy ilyen tranzakció után érthető, hogy a befektetők bizony garanciát akarnak arra, hogy a játékosaik nem hagyják őket ott a szezon közepén, hogy a riválisnál kezdjenek játszani. A Riot Games esetében a csapatok szerződést kötnek a játékosokkal, amiben szerepel, hogy ki meddig marad egy-egy szervezetnél. Ezen kívül minden évben van egy átigazolási ‘ablak’, ami 2019-ben november 19-én nyílt meg és nemrég ért véget. A játékosok csak ebben az idő periódusban ‘válthattak mezt’ és ezeket egyébként még a Riotnak is jóvá kellett hagynia. Az OWL nagyon hasonló rendszerben működik, de náluk az átigazolási szezon szeptember 30-án kezdődött és a csapatoknak novemberig szerződésekkel kell alátámasztaniuk, hogy legalább 8 aktív játékosuk van.

Fenti rendszer egyelőre kevés helyen létezik tökéletesen, de a szerződések az utóbbi években az e-sport szinte minden top ágazatában kötelező kellékké váltak. Ez nem jelenti azt, hogy a fejlődő e-sport ligákban ne lenne ebből gond. Amikor arról hallunk, hogy egy csapat egy év alatt hat felállással próbálkozik, akkor tudható, hogy ott bizony nincsenek rendbe a papírok, de ez már egy másik botrány és egy másik történet.

Scouting és draft

Ahogy nemrég egy interjúban Vizicsacsi is elmondta, öt évvel ezelőtt könnyebb volt eljutni a legnagyobb versenyekig. Ha valakiben megvolt a tehetség és kitartó volt, akkor egy idő után megtalálta az utat a legfelsőbb szintekig. Ma viszont a legfelsőbb körök már zártak, ahova csak akkor juthat el valaki, ha felfigyelt rá egy ügynök és rajta keresztül egy szervezet. Azért még van másik út is. Teszem azt, össze kell haverkodni a már most profi ligákban játszókkal, őket kell lenyűgözni és utána ők is a vezetés figyelmébe ajánlhatnak valakit. Ez mondjuk a nehezebb út.

A cikk a következő oldalon folytatódik

A draft már egy érdekesebb dolog. Aki követi valamilyen nagy sportbajnokságot az Egyesült Államokban (NBA, NFL, NBL) az tudja, hogy miről van szó. De egyszerűen szólva, van egy lista, rajta az összes játékossal, aki azt szeretné, hogy elvigye egy csapat. A csapatok a listából, előre meghatározott sorrendben választanak, előre meghatározott mennyiségű játékost. Akit az évben nem választanak be, az többet nem jelenhet ott meg, maximum a kisebb ligákban próbálhat szerencsét. Az e-sportok életében a draft egyelőre még kevés helyen fordult elő, de talán a legismertebb az amerikai Riot Scouting Grounds, ahova évente meghívják az NA ladder szerepenkénti legjobb öt játékosát. Azok kapnak egy már profi karriert megjárt játékost edzőnek és pár nap és persze egymás elleni scrimek után a szervezetek képviselői eldöntik be akarnak-e húzni valakit. Másik jó példa ide a két évvel ezelőtti F1 esport ligája, ahova a csapatok draftoltak játékosokat és akkor bizony hazánk egyik tehetsége Bereznay Dani is a Mercedes-hez került.

Miből lesz pénz?

Ahogy már fentebb említésre került, egy-egy játékost ki is lehet vásárolni a szerződéséből, ilyenkor az ‘eladó’ fél határozza meg, hogy mi az az összeg, amiért hajlandó eltekinteni attól, hogy az adott profi kitöltse a szerződését. A tehetség gondozás egyébként marha jó üzlet. vegyük példának az OWL-t ismételten. A ligában nincs olyan csapat, akinek Koreai érdekeltsége lenne, viszont a játékosok több, mint fele abból az országból származik. Ez persze lehetne természetes is, de nem az. Az ázsiai országban ügynökségek keresik meg az ígéretes játékosokat, szerződést kötnek velük, adnak nekik egy edzőt, majd később szép közvetítői díjért tovább adják őket. Ebben a rendszerben mindenki jól jár. A csapatok kapnak egy kész játékost, a játékosok lehetőséget kapnak, hogy megmutassák tudásokat és közben az ügynökség szép summát zsebel be.

A jövő zenéje

A következő öt évben vélhetően a rendszer még tovább szigorodik és egyre jobban hasonlít majd a tradicionális sportligák rendszereire. Bőven benne van a pakliban, hogy az országok elfogadják az e-sportokat a többi sport között és ezáltal lehetőséget kapnak majd a nemzeti bajnokságok és akár új távlatok is nyílhatnak a kompetitív videojátékok korában.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!