Tényleg létezik korrupció és bundázás az e-sportban?

Tényleg létezik korrupció és bundázás az e-sportban?

Jogi szabályozás sok helyen még nincs, és ezt próbálják törvénytelen eszközökkel meglovagolni egyesek, de ez a jövőben megváltozhat.

Az e-sport robbanásszerű növekedése szinte példátlan - néhány iparág növekedett már hasonló ütemben, de nem sikerült ennyire lelkes támogatásra lelnie a nagyvilágban, mint ennek a szakmának. Természetesen ennek a folyamatnak is megvannak a gyenge pontjai és időnként a rossz dolgoktól sem mentes. Ezek nagyrészt viszont az új iparág és a környezet által felvetett jogi kérdésekkel kapcsolatosak. A munkakörülményektől kezdve a fizetésekkel kapcsolatos drámákon át megemlíthetjük a vízumproblémákat is, de rengeteg helyi és nemzetközi akadályt kell figyelembe venni. Egyébként nem kell megijedni a fentebb említett dolgoktól, ugyanis nagy általánosságban ezek egyre ritkábban előforduló esetek, és folyamatosan javul az egész iparág minden téren, bár egyes országokban többet küzdenek az e-sport elfogadtatásával, mint más helyen. De amint azt az évek megmutatták, van egy olyan terület, ahol jogi szempontból még mindig súlyosan le van maradva az e-sport a többi területhez képest. És ez pedig a szabályozás. Jelenleg nagyon kevés - már ahol van ilyen - jogi felügyelet van ebben az iparágazatban. Ha léteznek is szabályok, azokat nagyrészt nem a kormányok tartatják be, hanem az események, rendezvények szervezői, illetve a játékkiadók.

A szolgáltatási feltételek, valamint a felhasználók és a kiadók közötti végfelhasználói megállapodások minden esetben tiltják a csalást, a különböző harmadik fél által készített előnyt kovácsoló szoftvereket, a wall hacket (át lehet látni a falakon) és az egyéb illegális kiegészítőket. Általában az eljárás szerint, ha valaki kismértékben e feltételeket megsérti, akkor kitiltják az adott játékból. Azonban a profi szinten sokkal több forog kockán, hiszen a hatalmas pénznyeremények igen kecsegtetőek, és emiatt nem csak a játékosok folyamodhatnak csaláshoz, hanem az ilyen eseményeket követő, esetleg szervező személyek is. Ha egyszer a pénz is szerepet játszik egy mérkőzés során, akkor ennek eredményeként felüthetik a fejüket a csalók, és sajnos azt kell mondjuk, ezek a hírek időnként előfordulnak nemzetközi szinten. Az ilyen mértékű csalás pedig már bűncselekmény is lehet. Legalábbis biztosan komolyan büntetni kellene minden ilyen esetet. A realitás talaján maradva viszont semmi sem ilyen egyszerű. Nemzetközi versenyekről lévén szó, legyen akár online vagy offline körülmények között, elég nehéz dolga van bárkinek is felállítania egy megfelelő fegyelmi bizottságot. Nem beszélve arról, hogy a büntetés előtt száz százalékban ki kell deríteni mindent, illetve meg kell bizonyosodni a szabálytalanság valódi létezéséről.

A cikk a következő oldalon folytatódik!

Összességében eddig csak kevés ügyet lehet felsorolni, amikor fény derült a szélhámosságra, és ennek jogi konzekvenciája is történt. Azonban a feljegyzett esetek elég komoly hangvételűek, tavaly év végén például Ausztráliában egy nyomozás során derült ki, hogy CS:GO-ban egy csalás miatt 6 személyt is letartóztattak. A vád az volt, hogy a játékosok állítólag a saját mérkőzéseikre fogadtak, majd ezt követően szándékosan veszítettek. Az általuk megsértett törvény viszont semmiképpen sem vonatkozott az e-sportra, ami tovább illusztrálja a vonatkozó jogalkotó hiánya által okozott problémát. Kevés ország létezik jelenleg, amely betömte az e-sportban a csalást érintő jogi hiányosságokat. Dél-Korea - az egyik vezető nemzet a videojátékok és az e-sport területén - egyike ezeknek. Néhány évvel ezelőtt a dél-koreai parlament elfogadott egy törvényt, amely kifejezetten megtiltja „azon programok gyártását és forgalmazását, amelyeket a játék kiadója és annak szolgáltatási feltételei nem engedélyeznek”. E törvény megsértése öt évig terjedő börtönbüntetést vagy körülbelül 43 000 dollár bírságot vonhat maga után náluk. Ez a szankció azonban még mindig távol áll az ideálistól. Nem pontos ez a megfogalmazás sem, mivel találunk az interneten nem káros szoftvereket is - például Overwatchban, ahol ezek a kiegészítők pusztán nyomon követik a játékosok teljesítményét, és ebből különböző hasznos statisztikákat állítanak össze, de nem változtatják meg a játékot, illetve nem is juttatják előnyhöz magát a játékost.

Konkrétan a sportfogadás világában előrelépés történik, és egyre több fogadási iroda aktívan együttműködik a kiadókkal és az események szervezőivel annak érdekében, hogy megakadályozzanak bármiféle manipulációt - legyen akár a mérkőzések megbundázásáról szó. Ezen kívül, ahol jelenleg még kevésbé létezik szabályozás, ott kevésbé dolgok kevésbé biztosak. Néhány precedens esetnél már a helyes irányba mutató intézkedéseket sikerült eszközölni, ám ez még mindig túlságosan kevés és távol áll attól, hogy ezt a problémát a szükséges módon kezeljék.

Hosszú távon ez meglehetősen jelentős mértékben befolyásolhatja az e-sportokat - többek között azért, mert a potenciális befektetőket elbátortalaníthatja befektetéseik biztonsága. Bár minden befektetés hordoz magában kockázatot, viszont vannak olyan iparágak, amelyek legalább megfelelő jogi védelemmel rendelkeznek, és ott már több oldalról védve vannak a szereplők. Nincs vész, és még csak nehéz helyzetben sincs az e-sport, hiszen ha egyre több ország lép "koalícióra" a fogadási irodákkal és a játékkiadókkal az ilyesfajta ügyek megakadályozása érdekében, akkor az ipar jelentősen javulhat belülről is, miközben egyre több tehetséget és befektetőt vonzhat be a jövőben.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!