Sok diák szünetnek tekinti a távoktatást, pedig nem az! E-iskola 2. rész

Sok diák szünetnek tekinti a távoktatást, pedig nem az! E-iskola 2. rész

E-sport Anyu újabb interjúalanyt kérdez a kialakult távoktatás helyzetéről.

E-iskola minisorozatunk következő fejezetében megnézzük, hogyan oldották meg pár nap alatt a tanárok, hogy be tudjon indulni a távoktatás. A minap beszélgettem az egyik középiskolában tanító barátnőmmel és elmesélte, hogy mi történt ez elmúlt hetekben, náluk hogyan zajlanak a dolgok, illetve ő hogyan készül az e-tanórákra.

Mi történt múlt hétfőn, hogyan fogtatok neki? Milyen rendszert használtok Facebook csoport, e-mail, vagy valami egyéb?

Én itthon kezdtem, önkéntes karanténnal, úgyhogy egy picit nehezebb volt egyedül. Telefonon segítettek a kollegák, de hiányzott a csapatmunka. A kréta rendszert használjuk, több-kevesebb sikerrel. Fel tudjuk tölteni a tananyagot, illetve a házi feladatokat. A gyerekek tudnak rá reagálni üzenetben, de nem problémamentes a használata. Maradtak a Facebook csoportok is, oda is mennek az anyagok. Többen csináltunk új e-mail fiókot és ide küldhetik a házit a nebulók. Számonkérésre a Redmentát vezettük be, jók a tapasztalatok. A baj, hogy nem voltunk erre felkészülve és a gyerekanyagunk sem átlagos. Sokaknak gondot okoz az internet elérés is.

Az órák hogyan folynak, élőben jelentkeztek be és úgy tartotok órát, vagy kikülditek az anyagokat a rendszeren keresztül és a diák visszaküldi a házit, tesztet, kifejtőst stb. 

Az adott tanóra anyagát a valós időben töltöm fel, élőben még nem tartottam órát. Folyamatban van a kidolgozás, több módszert is próbáltunk már. Menni fog, hiszen a gyerekeknek hiányzik a személyes kontakt, bármilyen furcsa is. A gyakorlati órákat rövid oktató videók megosztásával próbáljuk megoldani, bár ez nem lesz elegendő a gyakorlati vizsgához.

A tananyagról rövid vázlatot kell írniuk, azt lefotózzák és e-mailben visszaküldik. Nem egyszerű a lényeg kiemelése, eddig megtettük helyettük. Kifejtős feladatot a végzősök kapnak inkább, tétel kidolgozást. A Redmentában van a számonkérés, tesztek formájában. A dolgozatok előtt jó pár nappal gyakorló feladatlapokat töltök fel, és ha megoldja a diák, könnyű dolga lesz az éles helyzetben.

Mennyivel több időt és energiát vesz igénybe egy ilyen jellegű felkészülés? 

Lényegesen több időt vesz igénybe. Nagyon leterheltek vagyunk, reggeltől estig csináljuk. Szakoktatóként több tárgyat tanítunk, sok témakörből nincsen tankönyv, a tananyagot mi rakjuk össze. Igyekszünk a gyerekek képességeinek megfelelően prezentálni az anyagokat. Toleranciát és nagyfokú rugalmasságot igényel tőlünk most ez az időszak, de azt gondolom, empátiában sincs hiány.

Mennyire közreműködőek a gyerekek, küldik időre a feladatokat? Aktívan részt vesznek mindenben?

Változó. Sokan komolyan veszik, határidő előtt érkeznek a feladatok, nem győzzük ellenőrizni. Természetesen van, akit keresni kell, noszogatni, de zömében elégedett vagyok az aktivitásukkal.

Sok technikai problémával szembesültetek az induláskor, ki tudott segíteni?

Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a kollégákkal, osztjuk meg a tapasztalatokat és az új módszereket. Úgy érzem folyamatos tanulás, de nem baj, előbb-utóbb úgyis váltanunk kellett volna a modernebb oktatási módszerekre. Nem gondoltam, hogy képes vagyok 1 nap alatt teljesen átállni. A komfortzónát elhagytuk egy páran, az biztos.

A Te esetedben költői a kérdés, de a kollégák inkább problémának vagy kihívásnak fogják fel a távoktatást?

Abszolút kihívás. Itt az érettségi, a szakmai vizsgák. Nem állhat meg a felkészítés. Rajtunk nem fog múlni a sikeres tanévzárás, ezt állíthatom!

Sajnos sok diák szünetnek tekinti a távoktatást, nem tanul, nem küldi be a beadandókat, vagy lemásolja valakiről, és már túl is van az egészen. Nem működik közre, és ahelyett, hogy támogatná tanárát, trollkodik, mémet űz belőle. Bízom benne, hogy ahogy telik múlik az idő, a diákok rájönnek majd lassan, hogy ez kizárólag az ő érdekükben történik és felnőnek majd a feladathoz. Én számítok rájuk, hiszen „Z generáció fun” vagyok.

Vannak azonban kifejezetten jó példák is, úgy, ahogy „Jocó bácsi” diákjai. A Facebook „Jocó bácsija”, egy nagyon szerethető figura, már jóval a mostani történések előtt felfigyeltem rá és olvastam írásait. Azt hiszem, egy igazi pedagógus, aki nagyon könnyen megtalálta a hangot a diákjaival, és akit most sem hagynak cserben. A Facebookra feltöltött videókban feldolgozott kidolgozott történelem érettségi tételek, még engem is lekötöttek.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Neked hogy megy a távoktatás eddig?

  • 14 %
  • 62 %
  • 10 %
  • 14 %