"Ez a helyzet oktatási reformot idézhet elő!"

Tanárokkal folytatott élménybeszámolókból derült ki, hogy miként birkóznak meg az iskolák a távoktatással.

Március 13-án Magyarországon is kihirdették a szükségállapotot a koronavírus terjedése miatt, ezért többek között az egyetemek, a közép-, és az általános iskolák bezárásáról és a távoktatás megkezdéséről döntöttek. Míg vélhetően a felsőoktatási intézmények könnyebben adaptálódnak a helyzethez, addig a középiskolák és főleg az általános iskolák óriási kihívással találták szembe magukat. Úgy kellett egy hétvége alatt átállni a digitális oktatásra, hogy sokan, tanárok és diákok egyaránt nem álltak készen infrastrukturálisan.

Az első hét nyilvánvalóan az adaptálódásról szólt és sokan már hétfőn megkezdték az oktatást. Volt szerencsénk több pedagógus élménybeszámolóját meghallgatni, így most azok összegzését olvashatjátok. Neveket személyiségi jogok védelme érdekében nem közlünk.

Néhány pedagógus Twitch.tv-re vitte előadásait, ilyen például Mrslamovics fizika órái, amire több százan voltak kíváncsiak, vélhetően az osztályain kívül is.

A streaming felület egyelőre még unikálisnak számít a távoktatásban, előadások lebonyolításához a Zoom.us ismert felsőoktatási és céges körökben, ami viszont több helyen is felmerült az a Microsoft Teams, a Skype és a Discord applikáció használata. Ez utóbbi kommunikációs felület lehetőséget ad virtuális osztálytermek létrehozására, ahol nemcsak írásban, de szóban is tartani tudják a kapcsolatot tanárok és diákok egyaránt. Erről a lehetőségről az alábbi cikkünkben írtunk bővebben.

"Krétán belül minden osztálynak létrehoztunk egy virtuális osztályt, melynek tagjai a tanárok és a diákok (a diákokat a szülők regisztrálták). Mindenki személy szerint kapott meghívót a saját csoportjába. A tananyagot ezen a felületen adjuk meg tantárgyanként, illetőleg az otthon végezhető feladatok és a számonkérés is megoldható a felületen keresztül. Online tesztek kialakítására is lehetőséget kínál, amik jól paraméterezhetőek. Adott esetben még a javítást, értékelést is elvégzi a felület, amit a diák és a tanár azonnal lát."

"Az alsósoknál a napi feladatok és az ellenőrzés a hatékonyabb oktatási módszer még, mivel önálló felkészülésre még kevésbé alkalmasak. Szükségük van még a közvetlen segítségre, ami ebben az esetben a szülőkre hárul." - avatott be minket egy általános iskola pedagógusa.

De mi a helyzet Kelet-Magyarországon? Szerencsére itt is találunk pozitív példát. Egy ózdi középiskola pedagógusa kifejezetten derűsen látja a jövőt, szerinte a magyar oktatás sokat tanulhat ebből.

"Továbbra is órarend szerint folyik az oktatás. A kiadók ingyen adtak elektronikus könyveket, így együtt vagy önállóan zajlik a feldolgozás. Elkészítik az instrukcióink szerint a füzeteikbe a jegyzeteket, amiket befényképeznek és eljuttatnak hozzánk. Úgy gondolom, hogy ez a helyzet egy oktatási reformot idézhet elő, ugyanis a gyerekek nagyon ügyesen kezelik a kütyüket és szívesen is tanulnak így.

Visszatérő kérdésünk volt, mi van akkor, ha technikai gondjai adódnak a diákoknak, hogyan lehet ellenőrizni, pótolni a tananyagot. A válasz szinte mindenkinél ugyanaz volt. Az élet nem állhat meg! Fel kell dolgozni a tanulnivalót, vagy így, vagy úgy.

"A videók, segédletek a virtuális tanteremben megtalálhatók később is, így egyszerűen pótolható a kiesett idő és a tananyag. Ezen túlmenően az okostelefonok elterjedése nagyban segít, hiszen szinte mindenkink van már ilyen eszköze, illetve internet a mobilján. A használt applikációk jól kezelhetők az okoseszközökön, így áramszünet esetén is lehet folytatni a munkát."

A reáltantárgyaknál elengedhetetlen az interakció megléte, míg történelmet, irodalmat önállóan is lehetséges feldolgozni, ám a készségtantárgyak vannak igazán nehéz helyzetben. Kaptunk hírt arról, hogy van olyan iskola, ahol okoseszközre telepített lépésszámlálót kellett lefényképezni, máshol inkább az elméleti részre koncentrálnak, prezentációkon keresztül értékelik majd a diákokat.

A kreativitás és a hivatástudat áthidal sokféle akadályt, és úgy tűnik, hogy vannak szerencsésebb iskolák, ahol könnyebben ment az átállás, de az egész ország területére ez nem igaz. Mi sok erőt és kitartást kívánunk a pedagógusoknak, szülőknek és nem utolsó sorban a diákoknak!

A szerző cikkében foglalt állítások nem tekinthetőek reprezentatívnak, mivel nem alapul tudományos kutatáson. Ezek kizárólag személyes vélemények, tapasztalások a szerző közvetlen környezetéből. Ha ezektől eltérő távoktatási módszert tapasztaltok, akkor írjátok meg nekünk az info@esport1.hu -ra!

HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



E-sport életmód - Ismét megrendezik a HUNESZ e-sport konferenciáját - Jön az ESTB!

A második önálló konferencia célja többek között az e-sportban lévő karrier lehetőségek bemutatása, a hazai és nemzetközi e-sport közösségben folyó tudományos jellegű diskurzus élénkítése, nagy hangsúlyt fektetve az e-sport gazdasági-társadalmi hatásaira, azok előnyeire.