A statisztika ugyan nem minden, de jó kiindulási pontot jelent az e-sportfogadók számára.
Az e-sportfogadás magyarországi bevezetése felülmúlta a Szerencsejáték Zrt. előzetes várakozását. A jelentős érdeklődést és a következő időszak további sikereinek eléréséhez szükség van arra, hogy a fogadók megismerkedjenek azzal, ami a további játékhoz elengedhetetlen: hol találhatóak a megfelelő adatok, honnan szerezhetik meg a szükséges ismeretanyagot az egyes e-sport bajnokságokkal, mérkőzésekkel kapcsolatban. Az alábbiakban az egyik legnépszerűbb videójáték, a Counter-Strike: Global Offensive versenyei közül választott mérkőzésen keresztül mutatjuk be a kutatás és felkészülés módszertanát, ezzel a világ egyik leginkább játszott FPS videójátékának e-sport világába adunk betekintést.
Ahogy a klasszikus sportokban, úgy az e-sportokban is elképesztő mennyiségű statisztika áll rendelkezésre, csak azt kell tudni, hogy ezek hol lelhetők fel. A TippmixPro oldalán és a hagyományos lottózókban behúzott x-ek mögé sok kutatómunkát tehetünk, és az internet világa nagyban megkönnyíti ezen értékes információk megkeresését.
Annyi az e-sportok esetében is biztos, hogy képtelenség minden körülményt előzetesen megismerni, mivel bármelyik játékos kerülhet olyan helyzetbe, hogy az óceánba se tudna beletalálni egy eldobott kaviccsal. Ennek ellenére vannak jelek, amelyek árulkodóak lehetnek a mérkőzés kimenetelének szempontjából.
Az év egyik legizgalmasabb ütközetét, a német többségű BIG, és a francia alapokkal rendelkező G2 vívta a 2020-as DreamHack Masters tavaszi döntőjében. A 2020-as év a BIG-ről szólt, ugyanis azon kevesek közé tartoztak, akik még a COVID-19 okozta LAN bezárások előtt szereztek Lipcsében bajnoki címet.
A DreamHack Masters Spring alkalmával is domináltak a saját csoportjukban, ám a rájátszás második fordulójában vereséget szenvedtek a G2-tól egy best-of-3 küzdelemben (három pálya közül kettő pályát kell nyerni). A playoff double-elimination ágrajzú volt, tehát nem ért véget a küzdelem egy vereség után, ha leesett valaki a felső ágról, akkor az alsó ágról még beverekedhette magát a döntőbe. Pontosan ez történt a BIG esetében is, így aztán újra találkoztak a G2-val a fináléban
A végső ütközetet a német többségű csapat húzta be, méghozzá 3-2-es eredménnyel úgy, hogy a döntőben csupán egyetlen pályát vesztettek el, de mivel 1 pontos előnnyel indult a G2, ezért lett a vége 3-2 az ő javukra. A francia többségű csapat veretlenül jutott be a döntőbe a felső ágról, ezért kaptak 1 pont előnyt, amivel végül nem tudtak megfelelően élni. A bukmékerek többsége is 1,30-as oddsot adott csupán a G2-nak, ha nyernek, míg a BIG közel háromszoros szorzón volt. Így történhetett, hogy a többség számára igazi pénztemető volt ez a végeredmény, mert bár látszólag egyértelmű volt a G2 győzelme, kevesen figyeltek azokra a jelekre, amelyek ennek pont az ellenkezőjére utaltak.
Adatok és számok
Ismeretszerzés szempontjából fontos lehet például az angol nyelvű HLTV weboldala, ami egy, a nemzetközi CS:GO statisztikák tekintetében kiemelt felület. Itt a játékosok és a csapatok fejlődésére vonatkozó összes adat megtalálható, számszerűsítve és diagram formában is. Fontos viszont észben tartani, hogy minden, ami három hónapnál régebbi eredmény, már nem érdemes a tervezés során figyelembe venni. A CS:GO ugyanis olyan e-sport, ahol egyik hónapról a másikra változhatnak az erőviszonyok (néhány kivételt eltekintve), ezért például az itt vizsgált meccset illetően is a 2019-es eredmények kikerülnek a képletből.
A két csapat felső ágon június 10-én találkozott, míg a döntőben június 14-én. Eközben a BIG végig vitt még 1 mérkőzést, amit könnyedén megnyert, s így maradt 2-3 nap arra, hogy kielemezzék a G2 elleni vereségüket. Itt jön képbe a csapatok és a nemzetiségek ismerete. A német higgadtság és precizitás felül tudott kerekedni a gyors és temperamentumos francia támadásokon, sőt a G2 keretében - és aki követi a francia Counter-Strike versenyeket az tudja, hogy alapvetően a francia játékosok - igen heves vérmérsékletűek. Ez természetesen a reakcióikon is látszik, hamar elvesztik a higgadtságukat, ha bajba kerülnek, s ez a mérkőzés is bizonyítéka ennek.
A csapatok és játékosok megismerése hosszú időt vesz igénybe, érdemes sok interjút olvasni, és persze még több mérkőzést megtekinteni. Szerencsés körülmény, hogy a nemzetközi csapatok aktívan használják a közösségi médiát, azok a csatornák az első számú kommunikációs platformjaik. Nem csak a szakmai, hanem általánosságban a csapatéletben felmerülő váratlan betegségeket vagy esetleges vízumproblémákat is saját oldalaikon jelentik be, így aztán e-sportfogadás szempontjából igazán releváns információkat lehet megtudni néhány egyszerű internetes kereséssel.
Vissza a statisztikákhoz
Ha jelenleg fut egy verseny, akkor az összesített statisztikákat, gyorsan el lehet érni, azonban a korábbi adatokért már jobban el kell merülni a lehetőségek között. A különböző szűrök segítségével több hónapra visszamenően elérhetőek az eredmények, három, de legfeljebb hat hónapnál nem régebbi statisztikákból érdemes kiindulni.
Az interneten elképesztő mennyiségű információt lehet felkutatni az összes e-sport játékról, amelyek segíthetnek abban, hogy az aktuális erőviszonyokról kirajzolódjon egy általános kép. A statisztikák mellett azonban vannak olyan előre nem látható körülmények, amelyek befolyásolni tudják a mérkőzések kimenetelét. Technikai problémák, kommunikációs nehézségek, esetleg egy rossz napot kifogó játékos. A nyers adatok ettől függetlenül iránymutatóként szolgálhatnak minden e-sportfogadó számára.
A TippmixPro oldalán megtalálod a legnagyobb nemzetközi CSGO tornák mérkőzéseit, amelyekre online és offline is fogadhatsz. (x)
/A cikket a Szerencsejáték Zrt. támogatta./
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!