Az olykor döcögős és kiszámíthatatlan időszakok ellenére bizakodóan állhat a következő naptári év elé a nemzetközi e-sport világ.
Egyre nagyobb tömegeket vonz be az e-sport, és nem nagy kockázat kijelenteni, hogy ez a 2022-es évére még jobban igaz lehet. A legnépszerűbb címek mutatják az utat a többieknek, még úgy is, hogy ez a viszonylag fiatal ipar épp most éli legkiszámíthatatlanabb időszakát, a COVID19-világjárvány során. A pandémia harmadik évébe lépve annak hatásai bizony az e-sportban is látszottak, igaz nem akkkora mértékben, mint más sportágaknál: bár az offline versenyek elmaradtak (vagy jobb esetben is szigorú keretek között, nézők nélkül voltak megtartva), online változatlan mennyiségű megmérettetésen vehettünk részt, vagy épp szurkolhattunk kedvenceinknek.
De mire számíthatnak az egyes e-sport címek? Cikkünkben egy-egy rövid előrejelzésben, véleményben igyekszünk megtippelni, mely játék milyen évben reménykedhet. A játékok ábécé sorrendben követik egymást a cikkben.
Apex Legends: Az elkötelezett játékosbázis lesz az Apex gerince
Nincs okunk az ellenkezőjét gondolni annak, hogy az Apex lesz a legnagyobb hatással a battle royale műfajra. A Steamen való 2020 novemberi megjelenés hatására még nagyobb népszerűségre tett szert a játék, még a platform 5 legjátszottabb címe között is rendre ott van és bár a PUBG jelenleg is nagyobb játékosbázissal rendelkezik, a fejlesztők remek odafigyelése és a rengeteg e-sport verseny akár azt is eredményezheti, hogy ez nem marad így sokáig.
Call of Duty: A riválisok próbára teszik a játékot
A Call of Duty egy igen erős és hűséges rajongói táborral rendelkezik, az e-sport életét viszont elnyomhatják a riválisok, ha nem talál megoldást rá az Activision Blizzard, hogy ezek a játékok kartávolságon belül maradjanak. A Halo csak növekszik, a VALORANT még inkább, ezt pedig a CoD egyre jobban megérzi. Nem segít a helyzeten az sem, hogy a játék legnagyobb szereplői is csak boldogtalanok, a 2022-es év akár egy "most vagy soha" esztendő is lehet annak az e-sportnak, amely nagyobb zűrzavarban van, mint valaha.
CS:GO: Újabb évnyi folyamatos növekedés várható
Bár többen féltették a játékot a VALORANT megjelenése után, a CS:GO nevetve jelezte, hogy minden a legnagyobb rendben, a játékosbázisa ugyanis volt annyira hűséges, hogy bár a Riot FPS-e iránt is érdeklődjenek, de mellette a CS-t is ugyanúgy kövessék, mint addig. A Valve játéka magasan 2021 legjátszottabb címe volt 2021-ben, az e-sport élet pedig viszonylag hamar indul: február 15-én kezdődik az IEM Katowice.
Dota 2: A versenyek összdíjazása határozza majd meg a játékot
Aki kevésbé követi a játékot, az a Dota 2-vel évente egyszer találkozik a hírekben, akkor is a The International, és annak a nyereményalapja miatt is: a 2021-es eseménynek például több, mint 40 millió dollár volt az összdíjazása, amely nemcsak a játékon belül, hanem úgy a teljes e-sportot tekintve is rekord. Arra pedig ne számítson senki, hogy e tekintetben behúzná a féket a játék.
Fortnite: Egy újabb offline esemény nagyot segíthetne az e-sport életén
A Fortnite 2019-ben élte legszebb időszakát, mikor a Fortnite World Cup igen magas érdeklődés közepette, sok néző előtt került megrendezésre. Azóta viszont még csak ezen számok közelében sem járt a játék. Másban így nagyon nem bízhat, minthogy visszaszorul a járvány valamilyen módon, és visszatérhetnek a helyszíni események. Ha ilyen keretek között kerül megrendezésre a 2022-es Fortnite World Cup (a maga 30 millió dolláros nyereményalapjával), az egy hatalmas extrát jelentene az e-sportnak.
Halo: Új év, új Halo
Minden remekül fest, a Halo: Infinite megjelenésével és a Halo Championship Series elindulásával új impulzusokat kapott a játék e-sportja. Az érdeklődés pedig egy új korszakot is nyithat a játék történelmében 2022 során. A ismertsége megvan már hozzá, így a munkát kell belehelyezni, hogy nagyobb név legyen az e-sportban. A 2022-es Halo World Championship ezen cél érdekében egy remek megmérettetés lehet, mely várhatóan október 20-án kezdődik.
League of Legends: 2022 mérföldkő lehet a nézettséget tekintve
A legnépszerűbb e-sport játék az utóbbi időben már-már exponenciálisan növekedett, ez pedig az idei évben még tovább folytatódhat. Azok után, hogy a Worlds 2021-es döntőjét 73 millióan is figyelemmel követték (60%-kal többen, mint 2020-ban), ha ez a szám idén tovább növekedik, 2022-ben még rekordot is beállíthat a játék. A Riot is folyamatosan igyekszik a közvetítések minőségén és elérhetőségén javítan a világ minden pontján, így ha ez a rekord meg is dől, az végképp nem lenne érdemtelen.
Overwatch: Az Overwatch 2 megjelenésének csúszása csak árt az Overwatch League nézettségének
Lassan egy elfeledett ígéretté válik az Overwatch 2, melyet két éve jelentettek be, azóta viszont elveszett valahol a fejlesztése a járvány során. Az e-sport élet így egy olyan játéknál maradt, amely képtelen megtartani a nézők érdeklődését. A 2021-es Overwatch League rájátszásának nézői száma például a 134 ezres mutatót sose lépte át (a Nagydöntőt nézték ennyien), ez a 2020-as számoktól 50 ezerrel, míg a 2019-estől közel 200 ezer nézővel maradt el. Ha pedig nem szeretnék a fejlesztők, hogy ez tovább folytatódjon, sürgősen ki kell találniuk valamit - mást nem, minél hamarabb elkészíteni a folytatást.
Rainbow Six Siege: A zsúfolt mezőny komoly kihívást jelenthet a növekedést tekintve
Úgy tűnik, már egy ideje biztos hellyel rendelkezik a Rainbow Six az iparban, egy igen kitartó rajongótáborral egyetemben, ez pedig nem fog változni 2022-ben sem. Bár ugyanúgy meg kell küzdeniük a régi riválisokkal, mint a CoD és a CS:GO, a növekedést pedig az olyan újoncok, mint a VALORANT és a Halo: Infinite csak tovább nehezítik.
Rocket League: Folytatódik a növekedés, de nem várható igazi áttörés
A COVID-éra harmadik évébe lépve még mindig tud hova fejlődni a Rocket League. Ez ráadásul jobban megfigyelhető volt az elmúlt két évben. A Rocket League Championship Series legnagyobb nyereményalappal rendelkező versenye például a júniusi RLCS X Championships volt, a 400 ezer dolláros összdíjazású tornát átlagosan 136 ezer néző követte figyelemmel. A decemberi Őszi Major még ennél is több nézőt vonzott be, az utolsó játéknapon már minden mérkőzést legalább 200 ezren nézték élőben, így minden oka megvan a bizakodásra az idei évben. Arra viszont kevés esély van, hogy a legnagyobb e-sport címek közé csatlakozzon az idei évben, az viszont igen is lehetséges, hogy a korábbi években látott mértékben növekedjen a nézettség.
Super Smash Bros.: A koronavírus-járvány miatt nem teljesedhet ki a játék
Komolyan fenyegeti a világjárvány a Smash e-sport közösségét. Alig voltak helyszíni események az elmúlt két évben és már e-sportokhoz képest igen korlátozottak a lehetőségek az online játékra. Így a Smash a pandémia egyik legnagyobb vesztese, bár azért vannak kísérletek offline versenyekre: ebben a hónapban körülbelül 4000 néző előtt tervezik megtartani a Genesis 8-at a kaliforniai San Joséban - a versenyt viszont beárnyékolja, hogy egyre több és több fertőzöttről érkezik hír az Amerikai Egyesült Államokban.
VALORANT: A minden régiót érintő növekedés az erőviszonyokat is definiálhatja
Lassan elmúlnak azok az idők, mikor a VALORANT-ra még úgy tekintettünk, hogy csak nemrég robbant be az e-sportba: idén lép bele a 2. évébe a hivatalos keretek közé zárt kompetitív élet, a profik közötti erőviszonyokat illető kérdések pedig egyre sűrűbben fognak előjönni. Köszönhetően annak, hogy már most igen erős csapatok több régióban is, minden potenciál megvan a játékban, hogy egy valóban globális e-sport játékká váljon idén.
World of Warcraft: Az e-sport organizációk akár a PvE felé is nyithatnak idén
"Hiába" 20 éves már a WoW, az e-sportja továbbra is képes a megújulásra és a növekedésre. A kompetitív PvE 2021-es megjelenésével nagyobb figyelmet is kaphat a játék az idei évben, bár a komolyabb mértékű növekedés még várathat magára egy ideig. A lehetőségek mindenesetre megvannak rá, így kíváncsian várjuk, kik döntenek úgy, hogy nyitnak a játék felé.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!