FIFA: Manipulál az EA annak érdekében, hogy többet vásároljunk?

FIFA: Manipulál az EA annak érdekében, hogy többet vásároljunk?

Nem először vádolják meg a FIFA Ultimate Teamet, hogy negatív hatással van a játékosokra. 

Ismét felszólalt egy tanulmány a videojátékokban található loot boxok ellen. 

Egy 18 európai országot tömörítő fogyasztói csoport által támogatott jelentés „kizsákmányolónak” nevezi a loot boxokat. A Raid: Shadow Legends és a FIFA 22 tartalmát említi példaként, amelyek célja, hogy a felhasználókat pénzköltésre bírják. A jelentés, amelynek szerzője a Norvég Fogyasztói Tanács (NCC) volt, arra a következtetésre jut, hogy a játékipar „nagyrészt elkerülte a szabályozási ellenőrzést", így szükség lenne a jogszabályi korlátozására.

Ez már nem az első ilyen jellegű jelentés, egy 2021-es egyetemi tanulmány a loot boxokat „szerencsejátékhoz hasonlónak” nevezte. Ez a legújabb dokumentum, amelyet olyan fogyasztói csoportok is támogatnak, mint az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet, a loot boxok kialakítását és marketingjét vizsgálta.

Megállapította, hogy olyan pszichológiai viselkedési mintákra épít, mint a FoMO (a kimaradástól való félelem), a Concorde-effektus (más néven elsüllyedt költségek tévedése, amikor azt hisszük, hogy a befektetést folytatni kell, hogy ne „pazaroljuk el” a múltbeli befektetést) és a túlélési torzítás (amikor egy csoport azon néhány tagjára összpontosítanak, akik sikerrel járnak a szerencsejátékban, ahelyett, hogy a nagyobb képet vennék figyelembe).

Az NCC emellett megemlíti az időkorlátok használatát, amelyek arra ösztönzik a játékosokat, hogy addig költsenek, amíg egy korlátozott ideig elérhető a kínálat. Továbbá arra a viselkedésre is építenek, hogy szándékosan úgy határozzák meg az egyes packok árát, hogy a vásárlás után maradjon játékbeli valutád, aminek következtében nagyobb eséllyel vásárolsz ismét.

A rövid ideig tartó, nagy ajánlatokat kínáló, korlátozott ideig tartó promóciók vagy a világszerte korlátozott számú csomagok mesterséges korlátot teremtenek - állítja az NCC -, és arra ösztönzik a játékosokat, hogy vásárlásokat hajtsanak végre, mielőtt a lehetőség elszállna. Bár az EA bevezette a lehetőséget, hogy bizonyos csomagok tartalmát előzetesen megnézhessék, mielőtt a vásárlás mellett döntenének, ez a funkció a FIFA 22-ben „általában az alacsony értékű csomagokra korlátozódik”.

A jelentés foglalkozik a számos játék által alkalmazott „freemium” modellel is, amely a játékosokat egyre hosszabb játékidőre kényszeríti, amelyek kihagyásáért a játékosok valódi pénzt fizetnek. A jelentés két konkrét játékra - a FIFA 22-re és a Raid: Shadow Legends című játékára - összpontosít. A FIFA Ultimate Team játékmódjával kapcsolatban megállapította, hogy „az EA úgy tervezi a FIFA-játékokat, hogy a játékosokat minden alkalommal a FUT játékmód felé terelje, mivel a vállalat itt szerzi meg az eladás utáni bevételeket”.

Az egyik konkrét példa a „TOTY Kylian Mbappe kártya" megszerzésének lehetősége - a PSG támadójának remek statisztikákkal rendelkező promóciós változata, amely a játékban két hétig volt elérhető. Az NCC számításai szerint ahhoz, hogy egy játékos garantáltan megkapja ezt a kártyát, 847 Jumbo Rare játékoscsomagot kellene kinyitnia, ami összesen 1,7 millió FIFA-pontba vagy nagyjából 13 500 euróba kerülne.

Összehasonlításképpen, ennyi játékoscsomag megszerzése egyszerű játékkal körülbelül 2500 órányi játékidőt igényelne. Ráadásul a FUT csomagnyitást kísérő látványos animációk és zene az NCC szerint „hozzájárulnak a várakozás és a jutalom érzéséhez", és amelyek célja, hogy a játékosokban dopamin felszabadulást okozzanak a csomagnyitások során, ezáltal kialakítva függőséget.

Mire szólít fel tehát az NCC?

A jelentés, amelyet 18 európai ország 20 fogyasztói csoportja támogat, egy sor szabályozást javasolt. Eszerint a videojáték-gyártóknak meg kell tiltani, hogy „megtévesztéssel kihasználják a fogyasztókat", a játékon belüli vásárlásoknak mindig fel kell tüntetniük a valós valutában fizetendő költségeket, és a kiskorúak által valószínűleg játszott játékok nem kínálhatnak loot boxokat vagy fizetős rendszereket.

Emellett nagyobb átláthatóságot sürgetnek „az algoritmikusan vezérelt, a fogyasztói magatartás befolyásolására irányuló döntéshozatal” tekintetében. Végül az NCC kijelenti, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságoknak rendelkezniük kell a szükséges erőforrásokkal és szakértelemmel e szabályok érvényesítéséhez, és javasolja, hogy az országok fontolják meg a fizetős loot boxok teljes betiltását, „ha más jogorvoslati lehetőségek nem oldják meg a problémákat”.

Néhány ország már keményen fellépett az ilyen mechanizmusokkal szemben, és a loot boxok betiltása miatt a Diablo Immortal valószínűleg nem jelent meg Belgiumban vagy Hollandiában.

Te szoktál az Ultimate Teammel játszani?

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!



Szoktál játszani az Ultimate Teammel?

  • 0 %
  • 0 %
  • 0 %
  • 0 %
  • 100 %

Közvetítések