A Lilium egy magyar fejlesztő, Cser Zoltán keze nyomát viseli, az early access kaland pedig egészen szórakoztató és izgalmas.
A teszt, kollégám, Loksa "Atreus" Bence munkája.
Az RPG-k, vagy szerepjátékok jelenleg az egyik – ha nem a legnépszerűbb videojáték műfaj. Ez hatványozottan igaz akkor, hogyha valamilyen fantasy világban játszódik az adott történet, amelynek keretein belül egy karakter bőrébe kell bújjunk, vagy létre kell hozzuk a saját karakterünket, gondoljunk csak a Dragon Age, a The Witcher, a Baldur’s Gate vagy éppen a The Elder Scrolls sorozatokra.
Nem is csoda, hogy rengeteg játékfejlesztő próbálkozik ilyen világok és történetek létrehozásával. Ezek közé a devek közé tartozik Cser Zoltán is, aki egyedül alkotta meg a Lilium nevű játékot, amelyet az Elder Scrolls sorozat, főleg a Skyrim, az Oblivion és a Morrowind ihletett meg. A játék lazán kapcsolódik Zoli előző két játékához, a Dominant 1-hez és 2-höz, amiket a klasszikus Unreal Tournament Editor módjában alkotott meg, azonban erről csak a játék elején lejátszott cutscene-ben, háttértörténet formájában kapunk infót.
Zoli a Liliummal egy jóval nagyobb feladatot vállalt magára: saját motort akart írni a fantasy szerepjátékához. Bár 2017-ig ezen dolgozott, egyetlen embernek ez lehetetlen feladat volt, így az Unreal Engine 4 mellett döntött, ebben a motorban hozta létre a saját szigetét. Több mint 6 évnyi fejlesztés után, 2022. november 11-én – ezzel is tisztelegve a Skyrim előtt – meg is jelent a játék. A Lilium jelenleg Early Access formában érhető el a Steamen, ahol mindössze 10 euróért ti is elutazhattok a Nyugati Szigetre.
Zoli jóvoltából szerencsénk volt kipróbálnom a játékot, ráadásul az esport1tv-n élőben is belekukkantottunk, ha szeretnéd visszanézni az adást itt találod a videót. A játék a karakterkreációval kezdődik, ahol többféle class közül választhatunk: fókuszálhatunk a közelharcra, távolharcra, lopakodásra, de még a kereskedelemre is, emellett van egy „Könnyű mód” karakter Veterán néven, valamint egy „Nehéz mód” is, ha az Újoncot választjuk.
A karakterünk létrehozását követően jön a történeti felvezetés, vagyis a Dominant-széria továbbvitele: röviden, a messzi jövőben az emberiség sorsa elég sanyarú, mivel egy idegen faj hajtotta őket igába. Az emberiség hősöket küld vissza az időben, hogy a leigázásuk előtt el tudják pusztítani az idegenek királynőjét. Az első ilyen küldetés nem volt sikeres, így kell egy második turnus, amelyben a mi karakterünk is szerepel. Ő az egyetlen, aki átjut az időkapun, így egyedül kell megmentenie a világot. Kemény harcok árán ez sikerül is, legyőzi a királynőt, viszont a jelenbe visszatérve nem azt látja, amit szeretett volna. Bár az univerzumban béke honol, az időutazás a Portálokon keresztül egy bevett szokás lett, egyes csoportok pedig szeretnék visszacsinálni, amit hősünk végrehajtott: szeretnék visszaállítani az idegenek uralmát. Ebből a karakterünk nem kér, és az egyik portálba ugorva egy másik világba menekül.
A játék kezdetén egy hatalmas kazamatába találjuk magunkat, ahol eleinte csak goblinokkal küzdünk, majd jönnek az egyre keményebb ellenfelek, mint a trollok vagy az óriás pókok. Már az első – egyébként nagyon jól és igényesen – kialakított labirintusban is találkozunk NPC-kel, boltosokkal, sőt a Skyrimból megismert küldetések sem maradnak el. Miután kijutunk a labirintusból, elénk tárul Lilium gyönyörű szigete, amely nem túl nagy, de tele van élettel. A sztori spoilerezése nélkül segítenünk kell a sziget uralkodójának, aminek folytán túlvilági eseményekben veszünk majd részt, valamint a jövő kísértete sem hagyja nyugodni a karakterünket. A főküldetés mellett mellékküldetéseket is megcsinálhatunk, például visszaterelhetjük egy idős hölgy cicát hozzá – vagy agyon is csaphatjuk őket… Emellett kazamaták, hajóval felfedezendő kincsek és egy Aréna is vár ránk, így a Liliumon töltött időt tartalmassá tudjuk tenni.
Technikailag (grafikailag és a hangokban) persze látszik, hogy ez egy egyfejlesztős projekt – kis segítséggel, hisz Zoli elárulta, hogy húga, Anna és felesége is segítettek a játék finomításában: Anna felelt a legtöbb 2D grafikáért és a küldetésekért, párja pedig a női szinkronokat adta Zoli férfi hangjai mellé, valamint a 3D modellekben is segédkezett. A harcrendszer sem túl bonyolult, a legtöbb fegyver staggereli az ellenfeleinket, akik ritkán tudnak visszaütni, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem élvezetes a játék, sőt, rengeteg komikus elemmel látja el a világot. A Lilium egyik legerősebb része ugyanis a humor, amit a The Elder Scrolls játékok abszurditásaihoz tudnánk hasonlítani.
Bár a játékot mindössze 2 óra alatt ki lehet játszani, egy remek kis élményt ad. Zoli elmondása szerint nem akarta túlnyújtani a világot, üres terekkel. Azt szerette volna, hogy mindenhol lehessen valamit csinálni, ezt a célját pedig elérte, ugyanis egy nyugodt percünk nem volt a zónában – persze jó értelemben. Emellett a Liliumnak még nincs vége, ugyanis a főküldetés beindulásánál – a pokolba szálláskor – jön a stáblista. Ebből kifolyójak még számíthatunk folytatásra, így lehet pont most van itt annak az ideje, hogy beruházzunk a Liliumra, mielőtt olyan triple-A játékká növi ki magát, mint a The Elder Scrolls sorozat!
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!