Metaverzum: a kiborg, a troll és a cowboy bemennek egy krimóba

Metaverzum: a kiborg, a troll és a cowboy bemennek egy krimóba

Akár egy jó vicc is kezdődhetne ezzel a felütéssel, de ne lepődj meg, ha ez a jelenet pár év távlatában már a virtuális valóság részét képezi majd. Mi szóltunk előre!

A cikk Horváth Petra, az AMG DAO munkatársának tollából született.

Tisztázásképpen, semmilyen tudatmódosító szer hatása alatt nem álltunk a cikk megszületése közben, csupán leereszkedtünk a jövő sokak számára még ismeretlen bugyraiba, hogy megválaszolhassuk a - mostanra bizonyára benned is felmerülő - legégetőbb kérdéseket:

Mi az a metaverzum és miért kéne, hogy ez érdekeljen engem?

Bárki, aki jártas valamelyest a technológia, a gaming vagy éppen a kripto világában, jó eséllyel találkozott már a metaverzum kifejezéssel, sőt, a sci-fi/fantasy film rajongók sem kerülhették ki nagyon ezt a topikot. Elég csak a 2018-as Ready Player One-ra gondolni, amiben a virtuális valóság már a mindennapi élet szerves része. De vajon ez csupán néhány túlbuzgó tech guru fantáziája lenne vagy valóban az Internet jövője? Egy “hely”, ahol a “Bárkiből lehet bármi” nem csak egy idealizált klisé, hanem a valóság?

Nos, a Facebook, azaz a Meta - pontosan, nem véletlen ez a névválasztás Zuckerberg-ék háza táján - szerint a metaverzum a “megtestesült Internet” lesz, ahol a 3D-s terek tömve lesznek a felhasználók avatárjaival (igen, akár egy kiborggal vagy cowboyval), akik szabadon barangolhatnak, ismerkedhetnek, játszhatnak vagy akár dolgozhatnak is majd.

Azért az még a távoli jövő, hogy a metaverzum vezetékek nélkül, bárhonnan elérhető legyen (kép: Ready Player One  - IMDB.com)

Hogyan fog mindez megvalósulni?

Nem egyszerű megválaszolni ezt a kérdést, hiszen számtalan vízió és terv született már a metaverzum működését illetően. Ami leginkább közös ezekben, hogy egy decentralizált, közösségi, 3D-s tereket is magába foglaló, interakciós online térként képzelik el, ahol a teljesen személyre szabható avatárunkkal és eszközeinkkel szabadon vándorolhatunk majd egyik szektorból a másikba.

Ennek megvalósításában valószínűleg fontos szerepe lesz az NFT (Non-Fungible Tokens) és a blokklánc technológiáknak, hiszen, míg az előbbi ideális megtestesítője a virtuális tulajdonnak, addig az utóbbi lehetőséget kínál, hogy ezeket biztonságosan és szabadon hordozhassuk az online térben, pl. egy kripto tárca segítségével. Mindez természetesen kombinálva a VR és AR (virtuális valóság és kiterjesztett valóság) eszközeivel.

A metaverzum megszületésében tehát nem csupán a tech óriásoknak, hanem a legkisebb startupoknak is - legyen szó technológia, gaming vagy kripto területről - fontos szerepük lesz, akiknek harmóniában kell majd “együttműködniük” egy adott keretrendszer segítségével.

Miért érdekes mindez számomra?

Nos, ugyan a Facebook szerint a metaverzum várhatóan 5-10 év múlva válik elérhetővé, ami sok időnek tűnhet, azonban már jelenleg is számtalan játék és projekt kacérkodik a virtuális valóság gondolatával vagy alkalmazza a már előzőekben említett technológiákat.

A Decentraland például egy Ethereum alapú játék, amely lehetővé teszi, hogy a játékosok virtuális (NFT) földeket vásároljanak egy közös világban és építhessenek rá például egy NFT galériát vagy más, interaktív élményt nyújtó virtuális ingatlant. Ugyan ez csak egy kezdetleges próbálkozás, de néhány éve már létezik, így érdemes foglalkozni vele.

Egy másik ígéretes játék, amely feljövőben van a The Sandbox, hasonló elképzeléssel, csak Minecraft stílusú vizuális világgal és a lehetőséggel, hogy felhasználók monetizálhassák a földbirtokukat azáltal, hogy különböző digitális élménycsomagot ajánlanak rajta. Sőt, akár bérbe is adhatják a területeiket, amiért pénzt kérhetnek cserébe. Ez a projekt sok hírességet/céget is megnyert már magának (például Snoop Dogg vagy az Adidas), akik mellett a szomszédos területek már jóval drágábbak, mint a többi.

De ha virtuális valóságról vagy közös, a felhasználók által kontrollált szerverekről beszélünk, akkor elég csak a Second Life-ra, Fortnite-ra vagy Roblox-ra gondolnunk. A legnagyobb különbség azonban, hogy ezek még centralizált szerveren futnak - tehát a játékfejlesztő tulajdonában vannak az általad megvásárolt digitális eszközök -, míg a fent említett játékok esetében a tulajdonod valóban a tiéd.

Való igaz tehát, hogy a metaverzum még csak gyerekcipőben topog és nem mostanság lehet rá számítani, hogy a haverokkal való szörfözésből egy pillanat alatt a délutáni megbeszéléseden ülsz, miközben a vacsorádat rendeled és valójában ki sem tetted a lábad a lakásból. De tagadhatatlan, hogy mindez a jövőnk része lesz és ha nem akarsz lemaradni mindenről, akkor élesítsd az érzékszerveidet és kövesd figyelemmel az újdonságokat. A jó hírünk számodra pedig az, hogy az AMG DAO-s srácokkal összefogva, mostantól ebben is a segítségedre leszünk.

Kövess Minket!