Valami egészen különlegeset hozott össze a rendező, ami a nézőknek is átjön a képernyőn keresztül.
Christopher Nolan mindig valami olyan koncepciót igyekszik megvalósítani, ami nem pusztán egy néhány órás szórakozást jelent, hanem képes megérinteni, gondolkodásra bírni és erős érzelmeket kiváltani a közönségből. A legutóbbi projektje pedig talán joggal mondható, hogy az eddigi legnagyobb vállalkozása volt ezen a téren, miután egy nem hétköznapi témát dolgozott fel. Az Oppenheimer ugyanis az atombombát megalkotó tudóst állítja a középpontba, és emiatt például még egy valódi atomrobbantást is elvégeztek a mexikói sivatagban.
Ez egy egészen elképesztő életrajzi film, visszatekintés a történelem egy szeletére, annak is egy sötétebb korszakára. Ráadásul a háború révén a technikai újítások már az 1940-es éveket is alaposan megváltoztatták. Bő nyolcvan esztendővel később pedig megint ott tartunk, hogy jó néhány tényező miatt ismét kényelmetlenül érezheti magát az emberiség, gondolva itt a globális felmelegedésre, a nem is oly messze zajló háborúra, valamint a nem túl bizalomgerjesztő mesterséges intelligencia térhódítására. Emiatt is vannak olyanok, akik az 1940-es éveket, amikor átléptük a nukleáris korszak küszöbét, ami merőben egy új időszámítást hozott el az emberiség életében, a mostani időszakhoz hasonlítják. Nolan pedig kimondottan szereti a történelmet és magát a technológiát is, ráadásul az is kiderült egy nyilatkozatából, hogy valamelyest minden filmje összefügg.
Christopher Nolan says people who’ve seen ‘OPPENHEIMER’ “leave the movie absolutely devastated. They can't speak.”
— DiscussingFilm (@DiscussingFilm) June 20, 2023
(Source: https://t.co/YBS069SoWn) pic.twitter.com/geozYO76qF
„Minden projektnél, amit eddig csináltam, így éreztem. Mert arra próbálok építeni, amit korábban tanultam. Minden alkalommal, amikor befejezel egy filmet, maradnak nyitott kérdések. Így a következő filmnél már felveszed a fonalat. Az Oppenheimer esetében, szó szerint, a Tenetben [Nolan előző filmjében] van egy utalás Oppenheimerre.
Oppenheimer története évek óta foglalkoztatott. Egyszerűen hihetetlen, emberek, akik elvégzik ezeket a számításokat, és összehasonlítják az elméletet a való világban zajló folyamatokkal, majd úgy döntenek létrehoznak valamit, miközben van egy nagyon kicsi esély arra, hogy elpusztítják az egész világot vele. És mégis megnyomták a gombot.
Oppenheimerrel kapcsolatban az volt az érzésem, hogy sokan ismerik a nevét, és tudják, hogy részt vett az atombomba kifejlesztésében, de sejtik, hogy valami más is történhetett a háttérben. De ennél pontosabbat nem nagyon tud senki. Őszintén szólva, számomra ez az ideális közönség a filmemhez. Sőt, azoknak az embereknek lesz a legerősebb az élmény, akik semmit sem tudnak róla, mert ez egy tényleg vad történet.”
Az első vetítéseket követően pedig úgy tűnik, hogy egy egészen elképesztő élménnyel gazdagodtak azok, akiknek már volt szerencséjük megtekinteni Nolan alkotását. A film történetét egyébként most nem Nolan találta ki a nulláról. A forgatókönyv alapjául egy 2005-ben megjelent könyv, az American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer szolgált, aminek a társszerzője, Kai Bird volt. Bird a premier előtti vetítést követően azt nyilatkozta, hogy sokáig nem tért magához a film láttán, mert annyira a hatása alá került. Ezt egyébként maga Nolan is mintegy megerősítette, mert elmondása alapján a nézők egy része nem nagyon jutott szóhoz a terem elhagyása után.
„Néhányan teljesen letaglózva jöttek ki a moziból. Gyakorlatilag nem tudtak megszólalni utána. Úgy értem, a történetet átszövi a félelem és a rettegés, de a karakterek szeretete és a kapcsolatok olyan szorosak és erősek, amilyet még sohasem csináltam.”
Az Oppenheimer július 20-án landol a mozikban.