A The Witcher producere szerint maguk a nézők tehetnek a sorozat minőségéről

A The Witcher producere szerint maguk a nézők tehetnek a sorozat minőségéről

Sikerült olajat önteni a tűzre ezzel a nyilatkozattal, de talán van némi igazság is abban, amit mond.

Több sebből vérzik a Netflixes The Witcher (Vaják) sorozat, és erre már korábban is tettek megjegyzéseket a nézők, végül ez abban csúcsosodott ki, hogy Henry Cavill is kilépett a produkcióból. Természetes tehát, hogy az elmúlt években látottak alapján a megrögzött Witcher-rajongók nem örülnek az Andrzej Sapkowski könyveiben megismert karakterek és események megváltoztatásának – miközben a negyedik szezon munkálatait el kellett halasztaniuk.

Ezeket olvastad már?

Az egyik leggyakoribb kritika a Netflixen futó The Witcherrel kapcsolatban az, hogy túlságosan eltávolodik Andrzej Sapkowski regényeitől. Ez a színfalak mögött is okozhatott némi feszültséget, hiszen Henry Cavill, a sorozat egykori sztárja azt nyilatkozta, hogy nagyon-nagyon keményen igyekezett hű maradni a könyvekhez, ugyanakkor azt is állította, hogy a sorozat néhány írója nem igazán szerette az író munkásságát. Kétségtelen, hogy a regény egyes aspektusait leegyszerűsítették a tévésorozat miatt, miközben a lengyel Wyborcza oldalnak adott interjúban Tomek Baginski executive producer elmondta, hogy miért történtek meg ezek a módosítások. Néha a változtatásokat egyébként gazdasági szükségszerűségből hajtják végre: a gyártás nem állhat le például azért, mert egy színész megbetegszik. De a nemzetközi, különösen a nyugati közönség – és még inkább a jövedelmező amerikai piac – igényeit is szem előtt kell tartani Baginski szerint. Elmondása szerint néhány évvel ezelőtt, amikor a Hardkor 44 című befejezetlen filmtervét, a varsói felkelés sci-fi feldolgozásait népszerűsítette, az amerikai közönség kapcsán akadályba ütközött.

„Megpróbáltam megmagyarázni: A német oldalon magyar vagy ukrán katonák is voltak. Az amerikaiak számára ez teljesen érthetetlen volt, túl bonyolult, mert ők más történelmi környezetben nőttek fel, ahol minden el volt rendezve: Amerika mindig a jó, a többiek meg a rosszfiúk. És nincsenek bonyodalmak.

Amikor egy sorozat a hatalmas tömegnek, vagyis a különböző tapasztalatokkal rendelkező, a világ különböző táján élő nézők számára készül, akiknek egyébként a nagy része időnként amerikai, akkor ezeknek az egyszerűsítéseknek nemcsak értelme van, hanem szükségszerűek is. Fájdalmas számunkra, és számomra is, de a magasabb szintű árnyaltságot és a komplexitást egyszerűen nem tudják befogadni az emberek. Néha talán túl messzire megyünk, de meg kell hoznunk ezeket a döntéseket, és el kell fogadnunk őket.”

Az USA szidalmazása ezen a szinten az elmúlt évtizedekben nem új keletű dolog, mivel jó néhány esetben tényleg kiderült már, hogy nem az ő társadalmuk a legélesebb kés a fiókban, de még így is elég furcsán és feleslegesen sértőnek hat Baginski kritikája. A történelem valóban bonyolult, mint ahogyan az is természetes, hogy a saját tapasztalataink alapján értelmezzük, de az összetettség és az árnyaltság felfogására való képtelenséget nemzeti vonásként emlegetni pokolian nagy általánosítás.

Ennél is messzebbre ment azonban Baginski, mert egy YouTube-csatornának adott külön interjújában a gyerekekre mutogatott, mondván, hogy a YouTube-on és a TikTok-on felnővő generációnak nincs türelme a hosszabb tartalmakhoz és a hosszú, valamint bonyolult ok-okozati láncolatokhoz.

A producer érveiben egyébként van némi igazság is, hiszen ha egy műsor válik elérhetővé a széles közönség számára, akkor manapság az nem jut messzire és hamar leveszik a képernyőről, ráadásul ez hatványozottan igaz a nagy streaming-szolgáltatók esetében. Baginski szerint a Witcher-könyvek nagyon bonyolultak, ezért nem lehet csak úgy rázúdítani az emberekre, különösen a nézők nagy többségére, akik nem megrögzött Witcher-rajongók.

Kövess Minket!



Gamer szótár