Öt ok, amiért a Mortal Kombat 1 gerincszaggatóan élvezetes

Öt ok, amiért a Mortal Kombat 1 gerincszaggatóan élvezetes

2011 óta abszolút felfelé ível a játék karrierje, de a mostani epizód minden eddiginél jobban össze van rakva és alighanem ez a legjobb MK, amit valaha készítettek.

Egészen hihetetlen, de 1992-t írtunk, mikor egy kis csapat, Midway néven piacra dobta a Mortal Kombat legelső felvonását, ami rövid idő alatt aztán az egész világot meghódította, pedig még csak árkád játékgépeken volt elérhető. A karakterek, a világa, a brutalitás, a kivégzések és a minimális sztori, na meg a játékmechanika egy csapásra ismertté tette Ed Boonékat – aki azóta is az arca és az első számú embere a franchise-nak.

Azóta eltelt bő 30 esztendő és már és 2023 szeptemberében már a 12. része is napvilágot látott a szériának. Igaz, most húztak egy merészet a fejlesztők és gyakorlatilag resetelték a világot. Ezzel egy új éra kezdődött, ami sok mindenben már nem hasonlít az előzőre, kapcsolódási pontok azonban mégis felfedezhetőek. A Mortal Kombat 1 névre keresztelt verekedős játék a megjelenését követően úgy tűnik, hogy valami forradalmit hozott, miközben nem is igazán újult meg annyira.

Némi elfogultság van bennem, mert világ életemben MK fan voltam, azonban a következő pontokban igyekszem felvázolni, hogy talán nem is lőttem annyira mellé ezzel a megfogalmazással. Öt olyan dolgot is felsorolok most, amely minden idők legjobb MK játékává emeli az akutális epizódot, de a bunyós játékok között is kiemelt szerephez juttatja majd.

Ezeket olvastad már?

Történet

Soha nem ez volt az erőssége egyetlen verekedős játéknak sem, de Ed Boonék az MK9-cel és az utána következő felvonásokkal igyekeztek filmszerűvé varázsolni ezt a címet. Részben sikerült is nekik, hiszen több órányi felvétel alatt lehetett izgulni mi lesz az egyes karakterek és a különböző birodalmak sorsa. Ezt pedig sikerült megfejelni az MK1-gyel, ugyanis a reset a legtöbb esetben jól sikerült, persze lesznek olyanok, akiknek ez nem jön be, vagy szimplán nem akarják elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok megváltoztak ebben a történetben. Az ősellenségek, Scorpion és Sub-Zero például testvérek lettek, Shao már nem Kahn, hanem csak egy tábornok, Raiden pedig a villámisten helyett a Föld bajnoka szerepében tetszeleg, hogy csak néhány dolgot említsünk. Most sem a forgatókönyv fogja megváltani a világot, de egyszerűen az embert beszippantja, hogy mennyi minden másként alakult, ezért várja az újabb és újabb képkockákat a sztori kibontakozásának érdekében. Egy másik új dolog pedig – bár némileg elcsépelt – teljes egészében felboríthatja és megbolondíthatja az eddig ismert egyensúlyt. Ezt követően már tényleg nem igazán lehet sejtésünk, hogy mit hoznak majd ki belőle a következő részekben.

Invázió

Az új Invasion játékmód egy rövid bevezető trailerrel kezdődik, amely előkészíti a folyamatos történetmesélést is egyben, illetve lerántja a leplet a szezonálisan frissülő tartalomról is. Ebből kiderül – Liu Kang tűzisten narrálása közben –, hogy az új univerzumát folyamatos invázió sújtja a különböző világokból és a távolból érkező gonosztevők megpróbálják megzavarni a békét. Bár ez nem több, mint egy magyarázat a kalandok során előforduló összecsapások megindoklására, mégis szórakoztató, és a Mortal Kombat 1 tágabb történetének összefüggésében nagyszerű adalék. Az Invasion alatt a játékosok lényegében egy Mario Party-szerű játéktáblán mozognak, amely mindig a Mortal Kombat 1 történetének egyik helyszínén alapul. Először Johnny Cage villája tárul a szemünk elég és a feladat nem más, mint körbejárni azt és legyőzni minden ellenfelet, illetve felfedni minden rejtélyt és kincset.

Eközben olyan kihívásokkal találkozhatunk, mint a szimpla harc egy ellenféllel, de ránk törhetnek többen is és akkor egymás után 3-at kell likvidálni. Lesz ezen kívül ügyességi játék is, visszatér a Test Your Might és a többi. Ezek teljesítésével kozmetikai jutalmakat kapunk, amelybe a skinektől kezdve az egyedi narrátoron át a különböző palettákig minden beletartozik. Természetesen itemeket is gyűjtögethetünk, illetve vásárolhatunk, amelyekkel erősebbé válunk és további különleges képességekre teszünk szert, hogy legyőzzük majd a speciális bossokat is. A talizmánok különleges áldásokat biztosítanak a játékosoknak a harcban, például pajzsot a találatok ellen, vagy egy extra lövedéket. Ezeket a talizmánokat a fegyvertárban lehet feltölteni és fejleszteni. A képességpontok pedig pontosan úgy működnek, ahogy a játékosok elképzelik, lehetővé téve, hogy növeljék harcosuk életerejét, sebzését és egyéb statisztikáit.

Nem ezzel találták fel a spanyol viaszt, de a következő szezonok rengeteg extra játékórát jelentenek, további történeteket és egy olyan jövőkép reményét rejti magában, amely egy újabb szintre emelheti az egyjátékos élményt egy verekedős játékba. Kipróbáltam már több bunyós címet is, legutóbb az SF6-tal tettem próbát, de a egyjátékos része villámgyorsan elvérzett nálam, miközben az MK1 teljesen beszippantott.

3D éra

Jó néhány olyan karakter köszönt vissza a játékban, akikről már szerintem sokan lemondtak, hiszen a franchise sötét korszakának kikiáltott 3D-s érában születtek meg. Valljuk be ezek közül nem kevés valóban a feledés homályába merült, mert egyszerűen valóban semmitmondó volt. Mindenesetre sikerült visszahozniuk a legjobbakat és felturbózták őket olyan szinten, hogy most már teljes értékű tagjai a rosternek. Ashrah, Nitara (bár Megan Fox szinkronja sokaknál kiverte a biztosítékot), Havik, Darrius, Reiko, Sareena mind kapott törődést, hogy csak a legismertebbeket nevezzük meg, de Motaro is pompás formában tért vissza. A másik jó hír, hogy ez még csak a kezdet, hiszen simán megvan az esély, hogy további karakterek is bekerüljenek a játékba. Egyesekről pedig már tudunk is, hiszen a kameok között Mavado Khameleon és Tremor is tiszteletét teszi. Ráadásul Ed Boon ígérete szerint még több harcosra és még több kameora lehet majd számítani. Egy a fontos, kellően kreatívan kell hozzányúlni az alapanyaghoz és akkor remek dolgok sülnek ki belőle.

Játékmechanika

Érzésem szerint ebben a legerősebb az MK1, valamint ezen a téren lehet leginkább összevetni a többi bunyós játékkal. Parádés a Street Fighter 6, a Killer Instinct, a The King of Fighters, a Guilty Gear Strive vagy a Tekken, de az új kombó rendszere szerintem mindegyiknél jobb az MK1-nek jelenleg. Hihetetlen nézni a profikat, ráadásul a tutorial révén a legkönnyebb kombókat tényleg bárki elsajátíthatja és élvezetes lesz a bunyó. A kameo rendszernek hála pedig minden harcos ereje és sokszínűsége még tovább variálható. Látványos, technikás és nagyon komplex, amit élvezet nézni, és a top játékosok aktivitásából adódóan játszani is. SonicFoxtól kezdve a legnagyobb nevek is belevetették magukat az új részbe, és úgy tűnik egyelőre nem tudnak betelni vele, mert szinte végtelen potenciál van a karakterekbe és az egyes match-upokba. Ha hihetünk a NetherRealm Studiosnak, akkor jóval tovább támogatják majd a játékot az elődeinél, így ez a mechanika és rendszer még színesebb és még kifinomultabbá válhat. A Mortal Kombat 1-t a mix-upok vezérlik. A játékosoknak meg kell próbálniuk túljárni az ellenfél eszén, és high vagy low támadásokkal átjutni a védelmén. Elsődlegesen fontos a jó védekezés, de nem árt szem előtt tartani, hogy a másik hibáját minden alkalommal a lehető legjobban megbüntessük a győzelem elérése érdekében. És akkor az up-block vagy a felütés utáni kombólehetőségről még nem is beszéltünk, pedig ezt is percekig lehetne magyarázni milyen okos újításnak mondható.

Tutorial

Egyszerű, részletes és mindenre kiterjedő oktató módot építettek bele a játékba. Az abszolút kezdőktől kezdve, a középhaladókon át, még a profik is találnak benne hasznos leckéket, ami mindenképpen elősegíti azt, hogy bárki is vesse bele magát az új felvonásba, kellő elszántsággal és kitartással remek dolgokat tanulhat meg, amit aztán kamatoztathat számtalan módon az MK1-ben.

Kövess Minket!



Gamer szótár