Kemény kritikát fogalmazott meg a szakember.
A videojáték-exkluzivitás az egyik legforróbb téma az iparágon belül, főleg miután a Microsoft és a Sony is úgy döntött nemrég, hogy első számú játékait további platformokra is elhozza. Ez, valamint a növekvő fejlesztési költségek és az egyre szűkülő árrés miatt egyesek megkérdőjelezik, hogy van-e jövője a konzol-exkluzív címeknek.
A VentureBeatnek adott interjújában Shawn Layden, a Sony Interactive Entertainment America korábbi elnöke és vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy amikor egy videojáték költségei meghaladják a 200 millió dollárt, 'az exkluzivitás az Achilles-sarkad'.
„Csökkenti a megszólítható piacodat.” – folytatta Layden, majd az Arrowhead által készített Helldivers 2 sikerét idézte, amely elképesztő népszerűségnek örvend PlayStation 5-ön és PC-n is.
„Különösen akkor, ha az élő szolgáltatásra építesz vagy a free-to-play világában létezel. Egy másik platform csak egy újabb módja annak, hogy megnyissuk a csapot, hogy még több embert vonzzunk be. A free-to-play esetében, mind tudjuk, az emberek 95%-a soha nem fog egy fillért sem költeni. Az üzlet a konverzióról szól. Azzal kell javítanod az esélyeidet, hogy ráveszel minél több embert a vásárlásra. A Helldivers 2 megmutatta ezt a PlayStation esetében, hiszen ugyanazon a napon jelent meg PC-re is.”
Ezeket olvastad már?
A fejlesztési költségek ezzel szemben minden egyes konzolgeneráció megjelenésével csak tovább emelkednek, de az utóbbi években még inkább megugrottak. A múlt hónapban Hiroki Totoki, a Sony főnöke azt javasolta, hogy a stúdiók többet tehetnének ezen költségek csökkentése érdekében. A Sony tulajdonában lévő Insomniac Games-t ért hackertámadás után kiszivárogtatott információk szintén aggodalomra adtak okot, hiszen például abból derült ki, hogy a Spider-Man 2 fejlesztési költségei 30 millió dollárral meghaladták az eredeti 270 millió dolláros költségvetést, és végül 7,2 millió darabot kellett volna eladni belőle, hogy nullszaldós legyen a projekt. Persze a legfrissebb eladási adatok szerint a Spider-Man 2 mostanra már a nyereséges, de ettől függetlenül ez akkor is egy kockázatos dolog volt.
„Az egyjátékos címek esetében nem ugyanaz a követelmény, mint a multiplayereknél. De ha 250 millió dollárt költesz, akkor azt a lehető legtöbb embernek akarod eladni, még ha csak 10%-kal többnek is. A konzolosok közössége pedig, még ha a PS1-re is visszagondolunk, akkor sem haladja meg a 250 milliót.”
Layden mondandója egyébként némileg egyezik az Xbox korábbi fejesének, Peter Moore-nak a gondolataival, aki egy nemrégiben adott interjújában azt sugalta, hogy a Microsoftnál belső vita folyik arról, hogy kiadják-e a Halo-t PlayStationre.
„Ha a Microsoft azt mondja, hogy várjunk csak, 250 millió dollárt keresünk a saját platformjainkon, de ha aztán a Halo-t, mondjuk úgy, még további értékesítjük, akkor egymilliárdot kereshetnénk... Ezt alaposan át kell gondolni, nem igaz? Ez egy szellemi tulajdon. Többről szól, mint egy szimpla játékról. És hogyan lehet ezt kihasználni? Ez ad mindig beszédtémát.”
Layden egyébként kitért a játékok hosszára is
„Vissza kell fognunk az ambíciókat. Na nem a kreatív és a szórakoztatóipari ambíciókat. Ismétlem magam, én 15-20 órás játékokat akarok. Ahogy a játékosok átlagéletkora nő, 20-ról 30-ra, úgy változik az arány is, már ami a sok szabadidőt és kevés pénzt, illetve a kevés szabadidőt és a több pénzt illeti. Egy idősebb személy már nem tud beilleszteni egy 80 órás játékot az életmódjába. Nekem például még mindig ott van a Red Dead Redemption 2 a polcomon. Egyszerűen túl sok.
Nem teszünk eleget azért, hogy az eddig nem konzolos embereket is bevonjuk a konzoljátékokba. Nem fogjuk őket elérni azzal, hogy még több szart csinálunk abból, amit most csinálunk. Ha a világ 95%-a nem akar Call of Duty-val, Fortnite-tal és Grand Theft Autóval játszani, akkor az ipar csak még több Call of Duty-t, Fortnitet és Grand Theft Autót fog gyártani? Ezzel nem állítunk magunk mellé új embereket.”
Ezek a mondatok ismét egybevágnak Moore meglátásaival, aki szerint a számok nem hazudnak, amikor az üzletágról van szó, hozzátéve, hogy a fiatalok kevésbé hajlamosak konzolt vásárolni, mint az idősebbek.