Bezzeg a régi szép időkben még mindenki Tekkenben akarta elgyepálni a másikat, hogy bizonyítsa rátermettségét.
Ha valakit megkérdeznénk, hogy szerinte melyek a legnépszerűbb kompetitív játékok, akkor valószínűleg csapatalapú címeket kezdene sorolni. Mi sem természetesebb ennél, amikor a legnagyobb e-sportok a League of Legends, a Counter-Strike 2 vagy a Valorant. De kár lenne közben megfeledkezni a hagyományokról, a régi csillagokról, amelyek még az egy-az-egy elleni párbajokról szóltak. Persze ezek nem tűntek el, még a mai napig létezik a Quake vagy a verekedős játékok, mint a Mortal Kombat, a Tekken és társai. A főszerepet azonban már régóta nem ezek kapják. A Tekken 8 mögött álló stúdiót három évtizede vezető Harada Kacuhiro pedig tudni véli ennek az okát.
Harada nemrég Shuhei Josidával, a PlayStation egykori vezérével beszélgetett az Academy of Interactive Arts & Sciences Game Maker's Notebook című podcastjában – a műsorból a VGC készített összefoglalót. Ebben pedig azt találta mondani, hogy a jövőben a csapatalapú versengés irányába kell elmozdulnia a verekedős zsánernek, ha tartani akarják a lépést a korral, mert a fiatalok az ilyen játékokat preferálják.
Kérdezhetnéd most, hogy ezt mégis miből számolta ki? Nos abból, hogy szerinte Japánban (és a fejlett világban még sok más helyen) nagy az ő generációjának a lélekszáma, amitől sokkal inkább versengőbbek lettek az élet minden területén, mert erre volt szükségük a sikerhez. A fiatalok azonban kevesebben vannak, ezért másképp gondolkodnak. Az így előállt helyzet Harada szerint ahhoz vezet, hogy a fiatalok „ritkábban vesznek részt egy-az-egy elleni versenyekben”, és nem érdekli őket, hogy egyértelmű győztesek és vesztesek legyenek.
Ezeket olvastad már?
„Mivel a verekedős játékokban egymagad állsz ki egyetlen ellenféllel szemben, el kell fogadnod a felelősséget a vereségedért. Nincs kit okolnod érte. Egy csapatalapú lövöldözős játékban, ha a játékosok nyernek, azt mondhatják, hogy az általuk hozzáadott értékek miatt nyertek, de amikor veszítenek, akkor az azért volt, mert béna csapatot kaptak. Egyes játékok még egyéni díjakat is osztanak minden egyes játékosnak” – magyarázta tovább Harada.
Bár Harada ítélkezőnek hangzik, erről szó sincs. Csupán érti a piacot, érti a helyzetet. Később elmondta, hogy ezen észrevétel alapján szeretne új irányt kijelölni a verekedős játékoknak. Itt megjegyeznénk ezzel kapcsolatban, hogy a szemléletváltásra jó példa a Riot Games 2XKO nevű játéka. Az már eleve (és biztosan nem véletlenül) egy 2v2 játékmóddal a fókuszban készül, hogy kiszolgálja a fiatalok csapattal kapcsolatos igényeit. Harada is hasonlóban gondolkozik, például 3v3-ban és online csapatos ranglétrákban. Kíváncsian várjuk, hogy a Tekken 9 már ilyen lesz-e vagy sem.