Több mint egymillió dollárra bírságolták a Razert a Zephyr nevű, állításuk szerint N95-ös minősítésű maszkjuk marketingje miatt.
Kevés olyan hülyeséggel találkoztunk az elmúlt években, mint a Razer Zephyr nevű RGB-s szájmaszk. És úgy tűnik, a rengeteg kritika nem volt hiábavaló. Mert nem csak eltűnt mára a perifériagyártó kínálatából ez a furcsa, túlárazott termék, de az amerikai fogyasztóvédelem még egy bírsággal is megjutalmazta a céget, amiért hazudtak a maszk képességeiről a vásárlóknak.
Az eredetileg a koronavírus-járvány alatt, a 2021-es CES-en bemutatott Project Hazel azt ígérte, hogy egy műtéti sztenderdeknek megfelelő, N95-ös minősítésű maszk lesz, beépített ventillátorokkal, no meg persze végtelen RGB-vel. Az egyetlen probléma mindezzel csak az volt, hogy nem felelt meg a termék az N95-ös minősítésnek. Ezt ugyanis nem lehet csak úgy bemondásra rásütni valamire: az Amerikai Egyesült Államokban az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Intézet (National Institute for Occupational Safety and Health, NIOSH) vagy az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (Food and Drug Administrition, FDA) dönti el, hogy tényleg alkalmas-e ilyesmire egy maszk, hiszen könnyen lehet, hogy életek múlhatnak ezen. A Zephyr esetében pedig gyorsan kiderült, hogy egyik hivatal sem tesztelte, engedélyezte azt.
Egy kép a Razer Zephyr hivatalos marketingjéből
A Razer a korai, N95-ös minősítésre építő marketingjén gyorsan igyekezett túllépni, amikor rájött, hogy ebből még baj is lehet. Először eltűntették a címkét a termékoldalról, majd jelezték a vásárlóik felé is, hogy ez nem egy N95-ös maszk. Hamarosan leállították a termék értékesítését, illetve belekezdtek a Zephyr árának visszatérítésébe is. Ez viszont túl kevés volt, túl későn. Az amerikai versenyhivatal (FTC) fogyasztóvédelmi ága felfigyelt a megtévesztő reklámra, és hosszas vizsgálat után tegnap kiszabott egy egymillió dolláros büntetést azért, hogy „országszerte minden vásárlót teljesen kártéríthessenek”, továbbá rácsaptak még százezer dollárt erre bírságként. Vagyis a termékkel szerzett összes, az USA-ban dokumentált bevételt kéri az FTC a Razertől, és még erre dobtak rá egy majd' 10%-os bónuszt, ezzel az USA-ban veszteségessé téve a Zephyrt.
A Razer ügyét az sem segítette, hogy maga a cég ügyvezető igazgatója, Min-Liang Tan is terjesztette a hazugságokat a Zephyr kapcsán Facebook-oldalán. A posztjaiban például olyan megalapozatlan állításokat tett, mint hogy „hitelesítjük a maszkunkat”, továbbá „tesztelve és minősítve lett 99% BFE-re (baktériumszűrési hatékonyságra), ami a legjobb orvosi minőségű maszkok sztenderdjének felel meg”. Az FTC szerint ezek az állítások azt sugallhatják, hogy egy kormányhivatal minősítette a Zephyrt, ez azonban soha sem történt meg.
Ezeket olvastad már?