Nem tudtad? A Roblox óta arany élete van a nyomornegyedben élő, 15 éves indonéziai gyerekeknek.
Gyerekek tízmilliói játszanak nap mint nap a Robloxszal, pedig vannak a játék körül igen súlyos aggályok. Az egyik ilyen problémás kérdés az illegális szerencsejáték összefonódása a programmal. Tavaly be is perelték a fejlesztőket, amiért a Robuxot (a játékbeli fizetőeszközt) ilyen célokra lehet használni. Idén februárban pedig egy másik kérdésben is elővették a céget a játék kapcsán. Méghozzá azért indult per ellenük, mert lényegében gyerekmunkát használnak ki a Roblox-játékok készítéséhez, majd ezt „szinte értéktelen digitális pénzzel” fizetik ki nekik. És ami felteszi az i-re a pontot, hogy a cég vezetője ezt nem is igazán tagadja.
A két, egymástól független ügy állításaiban érezhető némi ellentmondás a Robux értéke kapcsán. De hogy kontextusba helyezzük, miért nincs erről szó valójában: ha valaki a fejlesztőktől veszi a pénzt, akkor ezer darabért 12,50 dollárt fizet; ha valaki be akarja váltani azt az ezer Robuxot, akkor már csak 3,50 dollárt kap érte cserében. Most képzeljük el, hogy így működne a valódi gazdaság. Most töröljük meg a könnyes szemeinket, és nézzük, mi van még itt ezen az igencsak igazságtalannak tűnő pénzügyi rendszeren túl.
A Roblox elleni vádak nem újak. A problémákra már évekkel ezelőtt felhívták a figyelmet többen is. Például 2021-ben a People Make Game készített egy alapos videósorozatot, amiben végigjárják a Roblox sötét oldalait, például a gyerekmunkát és a játék körüli feketepiacot. Majd Luke Winkie is bemutatta ezeket az alvilági viszonyokat. Változást azonban ez sem hozott a praktikákban. Szóval aki ezek miatt aggódik, az most talán a perben reménykedhet. Ugyanis az alapállítás, miszerint a cég gyerekeket motivál arra, hogy más gyerekeknek vonzó alkalmazássá tegyék a programjukat, majd ebből profitot termeljenek, szemben a legtöbb videójátékkal, ahol egy jól körülhatárolható csoport tagjai (a fizetett fejlesztők) alkotják meg a játékot, nagyon is érvényes kritikának tűnik.
Ezeket olvastad már?
A Roblox vezetősége ráadásul egyelőre csak olajjal locsolja a tüzet, mint sem megoldásokat kínálni. Stefano Corazza, a stúdió vezetője egy Eurogamernek adott interjúban konkrétan a következőket mondta a gyerekmunka kapcsán a márciusi GDC-n:
„Mondhatjátok, hogy oké, kihasználjuk, a tudod, a gyerekmunkát, igaz? Vagy azt is mondhatjátok, hogy a világ bármely részén élő embereknek munkalehetőséget kínálunk, egyfajta fizetéssel. Szóval lehet egy 15 éves vagyok Indonéziából, aki a nyomornegyedben él, most pedig egy laptoppal csinálhatok valamit, pénzt kereshetek és eltarthatom magam.”
Ezt követően úgy folytatta, hogy több népszerű, tizenéves alkotót felvettek a céghez fejlesztőnek: „ők úgy érezték, hogy Istenem, ez a legjobb ajándék, most hirtelen csinálhatok valamit, ami felhasználók millióhoz eljut, majd annyi pénzt kereshetek belőle, hogy nyugdíjba mehetek.” Továbbá elmondta, hogy szerinte mennyire hasznos az, hogy gyerekek milliói megtanulnak programozni. „Luát tanulnak, ami elég közel van a Pythonhoz – ezzel a jövőben találhatsz egy munkát a tech iparban” – magyarázta Corazza.
2023-ban egyébként 741 millió dollárt osztott ki a cég azoknak a tartalomgyártóknak, akik Roblox-játékokat csináltak. Csak van egy aprócska probléma ezzel, akármennyire is jól hangzik elsőre: az interjú során egy PR-os is ott volt Corazzával, aki egy ponton elárulta, hogy a pénzt kereső alkotók nagy többsége 18 éven felüli. Vagyis nem a 15 éves indonéz nyomornegyedben élő gyerekek, hanem felnőttek keresnek pénzt a Robloxszal. Nem a gyerekeket veszik fel a céghez dolgozni, hanem a felnőtteket.
Ebből az interjúból ítélve itt tényleg nagy feszültség lehet a felszín és a háttérbe söpört tények között. Mert igen, lehet, hogy a gyerekek megtanulnak programozni, megcsinálják a játékokat. Ez addig nagyon kényelmes lehet, amíg ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy 23 milliárd dollárra taksálják a pénzügyi szakértők a céget. De aztán ahogyan a Roblox Studio feje maga is mondta, ezt nevezhetjük akár gyerekmunka kihasználásának is, hiába jár érte egyfajta fizetés, vagyis Robux. Mert amíg egyesek valódi fizetést kaphatnak, addig mások, főleg gyerekek szemét a virtuális, csakis a Roblox létezésétől függő valuttával szúrhatják ki. Ezért nagyon kíváncsian várjuk, hogy mi lesz ebből a perből, milyen reakciókat vált ki ez a helyzet, mert nyilvánvalóan lehetne igazságosabb is az egész. A 2023-as 741 milliót 3,5 milliárd dolláros profitból csengették ki a fejlesztők az alkotóknak, tehát lenne még hová nyúlni, ha tisztes kompenzációt kellene adni.