Egy furcsa szabály az oka, hogy a GTA 6-ot nem tudják megakasztani a sztrájkolók

Egy furcsa szabály az oka, hogy a GTA 6-ot nem tudják megakasztani a sztrájkolók

A videójáték-kiadók elleni sztrájk már a SAG-AFTRA szerint is inkább szól bizonyos játékok, mintsem a teljes iparág ellen.

Aki egy kő alatt élt az elmúlt napokban, valószínűleg lemaradt arról, hogy a tavalyi hollywoodi sztrájkokra rímelve a több mint 160 ezer tagot számláló SAG-AFTRA július 26-án egy hasonló megmozdulásba kezdett a mesterséges intelligencia miatt a videójáték-kiadók ellen. A színészeket, szinkronszínészeket tömörítő amerikai szakszervezet 18 hónapnyi tárgyalást követően állt fel az asztal mellől, mert az érvényes Interactive Media Agreement (IMA) nevű kollektív szerződést nem tudták úgy gatyába rázni, hogy az megfelelő garanciákat adjon az AI-jal szemben. Bár a kiadók szentül hiszik, hogy ez felesleges erőfitogtatás és már közel volt az egyezség, a sztrájk mégis elindult, szóval most az a kérdés, ki bírja tovább.

A hollywoodi sztrájkkal szemben azonban van egy furcsa különbség most: nem állt le a videójáték-gyártás, sőt, egy rakás játékot egyáltalán nem fog érinteni ez a megmozdulás, így például a Grand Theft Auto franchise következő epizódját, a jövőre érkező GTA 6-ot sem. Mint erről korábban írtuk, a sztrájk indulásakor futótűzként terjedt a hír, hogy csúszik az évtized legvártabb címe, majd kiderült, hogy felesleges volt a hisztériakeltés, hiszen „a sztrájk nem érinti azokat a játékokat, amelyek gyártása a múlt év vége előtt kezdődött".

Jogosan merülhet fel ezt az idézetet olvasva a kérdés, hogy mégis miféle sztrájk az, ami látszólag mindenkinek fájhat, de a játékosok – akiknek a segítségével, nyomásával az IMA újratárgyalását ki lehetne kényszeríteni – ebből jelen pillanatban alig tapasztalnak valamit? Nos, mint a SAG-AFTRA a saját gyakori kérdések rovatában írja, „néhány cégnek olyan játékai vannak, amelyek esetében bizonyos szerződéses feltételek miatt nem lehet sztrájkolni”, ezért eleve érdemes szerintük az egész szituációra úgy gondolni, hogy ez egy „játékok elleni sztrájk, nem cégek elleni”.

Bármennyire is furcsán hangzik mindez, a szakszervezetnek még a SAG és az AFTRA összeolvadása előtt sikerült olyan szerződést kötnie néhány céggel, ami a már készülő játékokat kivonja az esetleges sztrájkok alól. Ray Rodriguez, a SAG-AFTRA szerződésekért felelős vezetője az Aftermath nevű lapnak nyilatkozva fejtette ki, hogy mennyire nem boldogak emiatt, főleg a GTA 6 esetében. A Rockstar Games játéka nyilvánvalóan a legnagyobb fegyvertény lehetne most a kezükben, mégsem tudnak vele élni. „Ez egy olyan nyelvezet, ami a szakszervezetek összeolvadása előtt került be, lényegében megörököltük, és ugyan szerintem őrültség, de ott van” – konstatálta Rodriguez.

A SAG-AFTRA a gyakori kérdések között azért ad pár megoldást erre a szituációra is, és ezekkel elméletben még a GTA 6-ot is érinthetné a sztrájk. Viszont nagyon fontos leszögezni, hogy ezen esetekben a színészek egyénileg dönthetnek úgy, hogy kiállnak a már sztrájkoló kollégáik mellett, nem pedig a szakszervezet teljes erőbedobására, az őket gúzsba kötő szerződések semmibe vételére kell számítani.

„Bár a tagokat nem fegyelmezik meg azért, mert ezeken a játékokon dolgoznak, dönthetnek úgy, hogy szolidaritásból a többi taggal együtt megtagadják a pikett vonal átlépését ezen játékok esetében, és ilyenkor a munkáltató számára szerződés tiltja, hogy diszkriminálja őket a döntésük miatt.”

Először is, ha például egy színész egy sztrájk hatálya alá eső játék után olyan projektre mehetne, ami most éppen kivételt élvez, akkor élhet a lehetőség megtagadásával, ezzel nyomást gyakorolva. Másodszor, ha valakinek időközben kellene megújítani a szerződését, akkor szintén átkerülhet egyik csoportból a másikba azzal, hogy nemet mond.

A borítókép a tavalyi SAG-AFTRA sztrájkon készült, csak illusztráció.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár