Viszlát RMR-ek! – Nagy változásokkal készül a Valve a 2025-ös Majorökre

Viszlát RMR-ek! – Nagy változásokkal készül a Valve a 2025-ös Majorökre

Egyszerre áldás és átok, hogy a Valve beszántja az RMR-rendszert 2025-től, és most eláruljuk, hogy miért.

Idén már több változtatást is eszközölt a Valve, amelyek 2025-től kezdve alaposan átírják, hogyan is működik a továbbiakban a Counter-Strike 2 versenyköre. Először a Perfect World Major Sanghaj selejtezőiből kikerült a nyílt szakasz Európában és Észak-Amerikában, ehelyett a bellevue-i cég döntése nyomán egy hivatalos rangsor (VRS) alapján kaphatnak meghívást a csapatok az év legnagyobb eseményére. Másodszor, jött egy részletes szabályozás, ami a Majorön kívüli versenyeket kategorizálja és kényszeríti a rangsor használatára, cserében azért, hogy így a Major kvalifikációhoz szükséges pontokat oszthassanak ezeken – 2025-ben kétségkívül ez lesz a legvonzóbb eleme az egyes tornáknak.

De mint azt a HLTV kiderítette, a Valve már készül a harmadik csapással, ami azt jelentené röviden, hogy 2025-től kezdve 24 helyett 32 csapatosak lesznek a Majorök. A lap szerint ezzel együtt az RMR-eknek búcsút int a cég, a szezonvégi versenyek résztvevőinek listája teljes egészében a VRS-en múlik majd. Tehát annak lesz a legjobb esélye a százezreket vagy milliókat érő matricákra, aki a Valve által elismert tier 1, tier 2 és wild card tornákon eredményesen szerepel, pontokat gyűjt és a régiójában előnyös helyezést birtokol a rangsoron, amikor a fejlesztők meghúzzák a vonalat.

A 32 csapatos Major egyetlen problémája a HLTV riportja alapján, hogy a Valve még mindig úgy ragaszkodik a svájci rendszerhez, mint akinek fegyvert tartanak a fejéhez. Sőt, ha már lúd, legyen kövér: állítólag kitalálták, hogy a 32 csapatos formátumot úgy kell lebonyolítani majd, hogy nem 2, hanem 3 svájci forduló lesz a rájátszás előtt. Abba most inkább bele sem mennénk, hogy a svájci rendszer, a Bo1-ek és a sorsolási módszerek egyvelege mennyi álmatlan éjszakát okozott már a kardoskútiaknak. Ehelyett inkább eggyel magasabb szintről nézve a problémakört, foglalkozzunk azzal, hogy miért kell (csúnyán szólva) orrba-szájba tolni a svájci rendszert.

A 16 csapatos Majorök idején még GLS-csoportkörök voltak (4 csapat / csoport, 2 továbbjutóval), ezt pedig megelőzte egy olyan kvalifikációs esemény, ahol az egyes régiók Minorjairól érkezők játszhattak 8 kiadó helyért a Majorön, a többiek pedig az előző Major rájátszásának résztvevői közül kerültek ki. Ez a kvali azonban az évek alatt egyre közelebb került a Majorhöz, mígnem a 2018-as Boston Majornél a Valve teljes egészében beolvasztotta azt a fő eseménybe. Ekkor már egy éve velünk volt a svájci rendszer, mert a GLS-hez borzalmas sorsolási módszereket alkalmazott a Valve és ezt orvosolni kellett.

Ezen a ponton, 24 csapat esetében, a csoportkör kettéosztása még valamelyest logikus is volt. Mert így 16-16 együttes játszott mindkét szakaszban, a Minorokról érkezők az elsőbe kerültek, az előző Major legjobb 8 csapata pedig meghívás útján érkezett a másodikba, hogy a még versenyben maradtakkal megküzdjenek a rájátszás hőn áhított helyeiért. Ez a felbontás azonban már akkor kezdett feleslegessé válni, amikor megszabadult a Valve a top 8 közvetlen meghívásától és előálltak az RMR-ekkel. Ugyanis a svájci rendszer adottsága, hogy 8 többszöröseire tökéletesen alkalmazható. Vagyis semmilyen megkötés nincs, hogy csak 16 csapattal lehet ezt futtatni, 24-gyel meg 32-vel is pontosan ugyanúgy működik, csak nem elég 5 fordulót játszani.

Az egyik legjobb érv amellett, hogy miért maradt meg ez a megoldás egészen eddig, nem más, mint hogy a svájci rendszer mindig (pontosabban normális esetben, nem úgy, ahogyan a Valve használja az utóbbi bő egy évben pl. Amerikában – a szerk.) felezi az indulókat, tehát 24 csapatnál 12-en jutnának a rájátszásba. Ezt egyenesági-kieséses formátumban nem lehet megvalósítani, mert az meg csak 2 hatványaival működik maradéktalanul, ha a cél egy végső győztes kikiáltása. Viszont a mostani rendszerben lényegében az RMR-es sorsolás és az előző Major régiós reprezentációja dönti el, hogy ki melyik szakaszba jut, nem vagy nem csak a valódi teljesítmény. Majd ezek a problémák az újabb és újabb svájci rendszerek miatt egyre csak nőnek és nőnek, ahogy haladunk előre a versenyen.

Ezeket olvastad már?

Következtetésképp, ha már végre megszabadulunk az RMR-ektől és közben még megoldjuk a matematikai problémákat is azzal, hogy 24 helyett 32 csapatossá tesszük a Majort, akkor kedves Valve, ne végezzünk már fél munkát! Ha ragaszkodnak a fejlesztők a két csoportkörhöz, akkor az első lehetne egy 32 csapatos, a másodiktól pedig mehetne tovább a verseny úgy, ahogyan eddig. Ez a megoldás arra már jó lenne, hogy kiküszöbölje a teljes egészében meghívás alapú rendszer hibáit, mert a résztvevők tényleg egymás ellen bizonyítanák alkalmasságukat a Major-szereplésre. Vagy még egyszerűbb, ha csak egyetlen 32 csapatos svájci csoportkör van, ahol 5 helyett 6 kört kell játszani, a továbbjutáshoz pedig 4 győzelem szükséges. Ebben az esetben 16 csapat lenne a rájátszásban, tehát maradhatna annak a formátuma továbbra is egyenesági-kieséses.

A rendezés költségei valószínűleg megnőnének mindkét esetben, mert az összes csapatnak egyszerre kellene jelen lennie az eseményen, valamint a rájátszás hossza is nőne egy-két nappal, ha 8 helyett 16-an jutnak be. De cserében nem kellene végtelen mennyiségű tét nélküli svájci mérkőzést néznünk csak azért, mert a Valve annyira szereti a 16-os számot meg a formátumot, hogy immáron háromszor akarja ezt a trükköt eljátszani. Illetve már most is elő-előfordul, hogy a csoportköröket kisebb arénákban tartják a Majorök szervezői, az imént említett két javaslat pedig ennek a kezdeményezésnek a logikus folytatásai lehetnének, amelyek teljesen új szintre emelnék a Valve által szponzorált eseményeket az IEM Katowicékhez vagy IEM Kölnökhöz képest.

Persze a végleges verdiktünket csak akkor tudjuk majd kimondani a 2025-ös versenynaptár kapcsán, amikor végleg összeáll és mindent bejelentenek a felek. A HLTV által most kiderített formátumváltozásokról pedig csak akkor fogunk mindent tudni, hogy ha az év első Majorének szervezője, a BLAST, felfedi ezeket a részleteket az Austin Major kapcsán dátumokkal, egyebekkel együtt. Addig viszont remélhetőleg átgondolja a Valve is, hogy tényleg akar-e három svájci csoportkört, mert ennél unalmasabb és bénább dologgal aligha állhattak volna elő.

Borítókép: Valve

Kövess Minket!



Gamer szótár