Voltak kétségek, hogy mennyire hatékony a SAG-AFTRA videójáték-ipari sztrájkja, de az első megállapodás után remélhetőleg több is lesz.
A SAG-AFTRA neve tavaly a hónapokon át tartó hollywoodi sztrájkkal került be a köztudatba. Az akkori munkabeszüntetés egyik oka a mesterséges intelligencia használata körüli nézeteltérések voltak a színészek és a stúdiók között. Ám végül a felek megegyeztek ősszel, azóta pedig a normál mederben folyhat a szórakoztatóipar azon szegmensében a munka.
Idén viszont hasonló aggályok merültek fel a videójáték-iparban dolgozó színészek szerződései kapcsán, és miután 18 hónapnyi tárgyalást követően sem találták a közös hangot a SAG-AFTRA képviselői a kiadókkal, a szakszervezet július 26-ától kezdve sztrájkot hirdetett, amely számtalan új, még készülőfélben lévő játékot érinthet. Bár a sztrájk hatékonyságával és méretével kapcsolatban voltak aggályok már a kezdetek kezdetén is.
Persze nem arról van szó, hogy a hollywoodi A-listás kollégáikkal szemben a videójátékokon dolgozóknak nincs akkora globális elérése. Sokkal inkább az a gondjuk, hogy amíg a filmiparban két fűszálat nem lehetett tavaly keresztbetenni, most alig találni információt arról, hogy mit és hogyan érint a munkabeszüntetés. Továbbá az olyan nagy címek, mint a GTA 6, látszólag egy ezeréves egyezséggel kibújhattak a sztrájk hatása alól, így pedig nehéz napirenden tartani a témát. Konkrétan olyan interjúk kellettek ehhez az elmúlt hónapokban, mint a Mass Effect női Shepardjét alakító Jennifer Hale-lel készült beszélgetés, amiben azzal ijesztgetett a szinkronszínész, hogy az AI egy kalapács, ami „mindannyiunkra lecsap”.
Mindezek után jó látni, hogy végre halad valamerre a videójáték-iparban dolgozó színészek ügye. Tegnap ugyanis bejelentette a SAG-AFTRA és az Ethovox nevű mesterséges intelligencia alapú hangmodelleken dolgozó cég, hogy egyezségre jutottak. Ez a SAG-AFTRA vezető tárgyalójának elmondása alapján azt jelenti, hogy tőlük már sikerült megvédeni papíron a színészek jogait, ők már nem fogják megfelelő kompenzálás vagy engedély nélkül felhasználni az orgánumukat. Mindezzel kapcsolatban az Ethovox CEO-ja, Cissy Jones elmondta, hogy az övék „az egyetlen hanggal foglalkozó AI cég, amit szinkronszínészek birtokolnak és irányítanak”, vagyis a saját tapasztalataik valószínűleg hozzájárultak ahhoz, hogy elsőként állapodjanak meg a SAG-AFTRA képviseletével ez ügyben.
A videójáték-ipart érintő sztrájk természetesen az ethovoxos megállapodás ellenére folytatódik. Mint egy korábbi bejelentésében a szakszervezet közölte, az Activision Productions Inc.-kel, a Blindlight LLC-vel, a Disney Character Voices Inc.-kel, az Electronic Arts Productions Inc.-kel, a Formosa Interactive LLC-vel, az Insomniac Games Inc.-kel, a Llama Productions LLC-vel, a Take 2 Productions Inc.-kel és a WB Games Inc.-kel folytatott tárgyalások kútba estek, így ezekkel a cégekkel előlről kell kezdeni a munkát. De remélhetőleg a jövőben sikerül még több érintett kiadóval, stúdióval az ethovoxoshoz hasonló üzletet kötni, így elkerülhető lesz, hogy sokak kedvenc játékai késsenek a következő években.
Borítókép: Rockstar Games
Ezeket olvastad már?