Az Ubisoft Helldivers 2-re hajazó projektjével olyan gondok voltak, hogy ha megjelenik az eredeti formájában, akkor valószínűleg csak egy újabb bukás lesz belőle.
Az év talán legvisszafogottabb kijelentése az, hogy nem megy a szekér az Ubisoftnak. A francia kiadó idei játékai ugyanis rendre elhasaltak, a Skull & Bones, az XDefiant és a Star Wars Outlaws is csalódást keltően szerepelt a piacon. Erre reagálva a befektetők inkább menekülni kezdtek, így az Ubisoft az értékének közel egyharmadát elveszítette néhány hét leforgása alatt, 10 éve nem látott mélypontra süllyedtek a részvények. Mindezek után nem volt meglepő fordulat az Assassin's Creed Shadows csúszása sem. De arra azért nem számítottunk, hogy egy 5 éve fejlesztett címet is újrakezdenek inkább, hogy elkerüljenek egy újabb zakót.
Miről van szó? Nos, a Project U-t még 2022-ben úgy jelentette be a francia kiadó, hogy az egy forradalmi „munkamenet alapú kooperatív lövölde” lesz, de ennél többet sajnos azóta sem árultak el róla. Az Insider Gaming azonban kiderítette, hogy ez azért van, mert 2024 tavaszán 5 évnyi fejlesztést követően nemes egyszerűséggel előlről kezdték az egészet. A házon belül csak Pathfinder kódnéven ismert játék újrajátszhatósága ugyanis elég gyenge volt, ami valljuk be, egy ilyen jellegű cím esetében nagyjából egyenlő lenne a halállal már a megjelenése napján.
A Project U eredeti koncepciója szerint a Földet valamilyen gépek szállták volna meg azzal a céllal, hogy az itt élőkből is masinákat faragjanak. A játékosok ezt állították volna meg azáltal, hogy tíz négyfős csapatban harcoltak volna az AI által vezérelt gépekkel, akik hullámokban csaptak volna le a pálya különböző területeire. Csak hogy érzékeltessük a méreteket, simán előfordult volna, hogy több ezer robot van egy időben a térképen. Tehát bőven lett volna dolga a játékosoknak, mire elérik a pálya közepét, ahol aztán egy bossfight döntött volna a győzelemről.
Azonban ha az újrajátszhatóság nem klappol, akkor erre a hentelésre gyorsan rá lehet unni. Tavasszal pedig ott lehetett az Ubisoft előtt példaként a Helldivers 2 is. A fejlesztők hónapokon át el tudták nyújtani a hasonló játékmenettel rendelkező programjuk élethosszát annak ellenére is, hogy nagy változatosság legfeljebb a fegyverek nerfölése vagy a közösségi médiában elmesélt történet miatt volt benne. Emiatt úgy vitték a játékot, mint a cukrot, elképesztően erős volt a játékosok által vezényelt marketing is. De ha ma utánajárunk annak, hogy mennyien játszanak még a bogaras-robotos játékkal, láthatjuk, hogy egy csoda sem tart örökké, így ez is kifulladt fél év után. Az Insider Gaming riportja alapján viszont jóval nagyobb gondok voltak a Project U-val, mint a Helldivers 2-vel, ezért nem lehetett volna szavatolni, hogy ennyi ideig életben maradjon.
Állítólag eleinte nagyon pozitív volt a tesztelők fogadtatása a Pathfinder esetében, ám az újrajátszhatóság miatt sok panasz érkezett. A fejlesztők ezt folyamatosan próbálták javítani, többször átdolgozták a játékmenetet, és így szépen, lassan a költségvetés is elszállt. Egy 2024. februári teszten újra ezt a problémát jelentették a játékosok, hiába kerültek be addigra új biome-ok és bossok, hiába lett jelentősen több variáció a pályadizájnban. Ezért márciusban úgy döntött a fejlesztést vezető Ubisoft Annecy, hogy azonnal leállítja a munkát, a többi stúdiót pedig átterelte a kiadó más játékokra. Mathieu Granjon és Damien Kieken, a Pathfinder két rendezője távozott ekkor a projekt éléről: előbbi az Assassin's Creedre került át, tehát a cégen belül maradt, utóbbi viszont egészen a DICE-ig menekült.
A legutolsó fordulat a sztoriban, hogy az Ubisoft nem akarta teljesen elengedni a Project U-t, ezért állítólag a már emlegetett Helldivers 2 sikerére hivatkozva úgy döntött, hogy újraindítja a fejlesztést. Jelenleg egy kisebb csapat és egy új producer dolgozik rajta, ők viszont nem azért felelnek, hogy a már-már kész játékot megjavítsák, hanem azért, hogy a tervezőasztal fölött görnyedve teljesen új ötletekkel álljanak elő, amiből aztán majd egyszer lehet készíteni egy hasonló PvE játékot a hibák nélkül. Vagyis ezen a ponton még nagyon messze van a Project U megjelenése, az sem garantált, hogy elkészül. Ha viszont kitart mellette a francia kiadó, még akkor is benne van a pakliban, hogy ebből már megint egy egy évtizeden át fejlesztett, aligha megtérülő valami lesz, mint amilyen például a Skull & Bones is volt.
Borítókép: Ubisoft