A mainstream média mindig előjön a videójátékok és az erőszakos viselkedés közti teóriájukkal, de a GTA 6 mögött álló Take-Two Interactive CEO-ja rendet tett a fejekben.
Megszokhattuk már, hogy miután megjelenik a Take-Two Interactive negyedéves pénzügyi beszámolója, Strauss Zelnick médiakörútra indul, hogy beszámoljon mindenkinek arról, hogy mennyire jól megy a Rockstar Gamest és a 2K Gamest birtokló cégnek a szekere. Általában ebből olyan klasszikus idézetek születnek, minthogy „az egyetlen dolog, ami egy bejelentés hiánya után történik, az a bejelentés, azt hiszem, vagy a bejelentés hiányának folytatódása szintén megtörténhet, gyanítom”.
De most nem egy videójátékos lap kérdezte a Take-Two CEO-ját a Grand Theft Auto 6-ról, hanem az amerikai mainstream média egyik gigásza, a CNBC (amely előfizetést igénylő videójáról a Videogamer.com számolt be). A műsorvezetőt pedig nem az érdekelte, hogy lesz-e PC-s GTA 6, hanem az, hogy erőszakosak lesznek-e tőle a játékosok, ha majd egyszer megjelenik. „Nem aggódom”, kezdte a válaszát Zelnick, aki lehet egy kicsit túlzottan is felkészült volt ahhoz, hogy ilyen butaságokról kérdezzék őt, mert azonnal megragadta a pillanatot, hogy beleálljon ebbe páros lábbal:
„Öntsünk tiszta vizet a pohárba, a szórakoztatóipar nem szül viselkedést, a szórakoztatóipar tükrözi a viselkedést. A szórakoztatóipar lehetőséget ad embereknek arra, hogy kiadják az érzelmeiket, hogy érezzenek dolgokat, a szórakoztatóipar történeteket mesél. Az elképzelés, hogy a szórakoztatóipar viselkedést szül újra és újra vizsgálva és cáfolva lett. Amikor tévét vagy filmeket nézel [bármelyik korszakból], azok nagyon valóságosak, szóval a fotorealisztikus videójátékok sem aggasztanak.”
Zelnick az utolsó mondatát kifejezetten azért tűzte oda a GTA 6-os kérdéshez, mert amíg például a videójátékoknál a mainstream médiában rendszeresen feljön a videójátékok és az erőszak közti kapcsolat kérdése, addig az olykor még azoknál is brutálisabb sorozatok, filmek fölött szemet hunynak ugyanezek az újságírók. Ha valaki nagyon szeretné már felvenni az alufóliacsákóját, mondhatja azt is, hogy ez azért van, mert ezeket a lineáris tartalmakat ugyanazok a média konglomerátumok gyártják, amelyek aztán a videójáték-ipart számonkérik az olyan interjúkban, mint amilyenre ezúttal Zelnick is beült.
De valójában egy ennél sokkal egyszerűbb reflexről van szó: a médiatörténet során a korábbi domináns médium szereplőitől a televízió és a rádió is megkapta azokat a pofonokat a maga idejében, amiket az elmúlt 10-20 évben a gaming kap, és biztosra vehetjük, hogy a következő új nagy médium sem fog jobban járni semmivel, ha egyszer eljön. Addig viszont akármennyire is rosszul esik a játékosoknak, akármennyire is stigmatizáló hatású lehet szélesebb körben, sajnos el kell fogadni, hogy minden nemzetközi visszhangot keltő bűncselekménynél feljön majd az első órában, hogy amennyiben az elkövető fiatal, akkor Call of Duty meg GTA volt a számítógépén, konzolján telepítve, és hogy tuti azért tette, amit tett, nem a 15 másik problémája miatt.
Borítókép: Rockstar Games