A Microsoft Muse nevű AI modellje lehet a megoldás, hogy ne vesszenek el a régi játékaink, állítja a cég.
Elszoktunk attól, hogy egyik napról a másikra képtelenné válhatunk tizenéves játékokkal játszani, hiszen a hardveres kompatibilitási problémákkal nem csak PC-n, de a konzolokon is leszámoltak a gyártók mostanra. Az elmúlt években viszont kezd visszagyűrűzni ez a probléma, igaz, ezúttal más köntösben. Az Nvidia például a 32-bites PhysX támogatást szüntette meg csendben az RTX 50-es szériával, ami miatt egy rakás klasszikus, például a Borderlands 2 és az Assassin's Creed 4: Black Flag is játszhatatlanná vált ezeken az új videókártyákon. Az Ubisoft pedig arra mutatott rá tavaly, hogy a megvett játékainkat egyetlen kattintással elvehetik tőlünk, a futtatáshoz szükséges szolgáltatásokat pedig kikapcsolhatják – volt, nincs játék.
A régebbi játékok megőrzése ezért ismét egyre fontosabb feladatnak tűnik, de szerencsére a Microsoft nagyon jókor kapcsolt és vette észre ezt. Tegnap ugyanis kiadtak egy blogposztot, amiben Fatima Kardar, a cég AI gamingért felelős alelnöke azt taglalta, hogy a Muse nevű generatív AI modellel az egyik tervük az, hogy a klasszikus címek esetében garantálják a kompatibilitást a modern számítógépeken, konzolokon vagy bármi más eszközön. A Muse-t egyébként a Ninja Theory segítségével fejleszti a Microsoft kutatási részlege, mert mindkét iroda Cambridge-ben található. Ezért többek között a Bleeding Edge nevű multis játékukon edzették a modellt Kardar szerint, méghozzá nagyon eredményesen.
„Manapság számtalan klasszikus játék játszhatatlan a legtöbb ember számára, ha azok öreg hardvereken futottak. Ennek az áttörésnek köszönhetően azt kutatjuk, hogy a Muse a saját stúdióink régi játékaiból álló katalógusát képes-e bármilyen eszközre optimalizálni. Úgy hisszük, hogy ez radikálisan megváltoztathatja azt, ahogyan megőrizzük és átéljük ezeket a klasszikus játékokat a jövőben, és így több játékos számára tehetjük hozzáférhetővé őket. Rendkívül izgalmas lehetőség szerintünk, hogy az idő és a hardverfejlesztések miatt letűnt, de szeretett játékainkkal egy napon újra játszhatunk majd bármilyen xboxos képernyőn” – írta Kardar a Muse-ról.
Sajnos Kardar nem mutatott konkrét példát arra, hogy ez a Muse-ra épülő játékmegőrzési eljárás a gyakorlatban hogyan fest majd egy régi Xbox cím esetében, de azt ígérte, hogy a GDC környékén lesznek további bejelentéseik még a témában. Illetve amellett sem mehetünk el, hogy elsősorban a saját játékaikat akarják így fenntartani. Vagyis sajnos az nvidiás problémára nem jelent még univerzális megoldást a Muse, ahogyan az ubisoftosra sem.
De remélhetőleg ez az AI-os játékmegőrzés valóban jó módja lesz annak, hogy ne vesszenek el a klasszikusok, és amennyiben így lesz, akkor vagy mások is előállnak valami hasonló ötlettel, vagy a Microsoft kisegíti őket a saját eljárásával. Ki tudja, lehet eljön még a nap, amikor már nem kell mókolni, hogy bármivel úgy játszhassunk, mint a megjelenésekor tettük? Addig viszont marad a közösségi médiás panaszkodás és a kampányolás az Európai Uniónál: a tavaly indult kezdeményezéshez még mindig kell párezer magyar aláírás, szóval ha szeretnéd támogatni, hogy legyen államok közötti párbeszéd a tollvonással kinyírt és elvett játékokról, akkor erre tessék.
Borítókép: Gearbox Software