Halálra volt ítélve anno a Half-Life, ez a trükk mentette meg a játékot

Halálra volt ítélve anno a Half-Life, ez a trükk mentette meg a játékot

Ezzel a húzással viszont valami olyasmit teremtettek, amit azóta is bőszen alkalmaznak a kiadók, és ráadásul igazi klasszikussá vált a Half-Life.

Az idei Game Developers Conference (GDC) egyik legérdekfeszítőbb előadása Monica Harringtoné volt, aki a Valve egyik alapító tagja és első marketingvezetője volt. Elmesélte ugyanis a Half-Life és a Steam mögött álló céggel kapcsolatos, eddig soha nem hallott történetét.

Harrington visszaemlékezései között számos érdekességet lehet felfedezni. Például, amikor pénzt adott az unokaöccsének iskolai felszerelésekre, majd egy köszönőlevélből megtudta, hogy az összeget egy CD-ROM másoló megvásárlására fordította. Ez volt az a pillanat, amikor rájött, hogy a digitális jogvédelem (DRM) rendkívül fontos lesz a jövőben. Később egy interjúban, amelyet a PCG újságírója, Ted Litchfield készített vele, arról is beszélt, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a Valve-nak az 1990-es évek végén. Vegyük példának okáért az első Half-Life-ot, mivel állítása szerint a megjelenésekor szinte senkit sem érdekelt. Nem is csoda: a játék egy narancssárga dobozzal debütált, amelyet graffitistílusú dizájn és a Lambda szimbólum díszített. Bár esztétikailag különlegesnek mondható, mégsem vonzotta igazán a vásárlókat.

Harrington felismerte, hogy a Valve nehéz helyzetbe került, és kénytelenek voltak kiadni újra a játékot, méghozzá a Sierra kiadóval együttműködve. Az egyik innovatív lépés az volt, hogy ráragasztották a dobozra a „Game of the Year” (Év játéka) matricát. Mivel a Half-Life számos elismerést kapott korábban, ez teljesen jogos lépés volt. Később a Sierra egy új borítót tervezett hozzá, amelyen már Gordon Freeman is szerepelt. Ez a változat sokkal eladhatóbbnak bizonyult. A stratégia működött. Persze azért megkapta a kérdést, hogy ez az „Év játéka” marketingfogás valóban a Valve újítása volt-e.

„Szerintem igen. Legalábbis ilyen módon még soha nem használták. Tudomásom szerint korábban nem volt olyan játék, amely ennyire gyorsan és ilyen sok elismerést kapott volna. Később persze mondták bizonyos játékokról, hogy ’ez egy meghatározó cím volt’, de akkoriban ez nagyon új megközelítésnek számított.”

Ez egyike volt azoknak a különös pillanatoknak a Valve történetében, amikor egy adott problémát kezelve már előre láthatóak voltak a jövőt érintő kihívások is ezen a téren. De vajon hogyan változtatta meg a digitális terjesztés a videojátékok marketingjét az évek során?

„Ami szerintem szinte szívszorító, hogy ma már az egyik legnagyobb kihívás az, hogyan lehet kitűnni a tömegből. Manapság évente több tízezer játék jelenik meg, és nagyon nehéz elérni, hogy az emberek odafigyeljenek rájuk.”

Borítókép: Steam

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések