Habár az előző generációt a nagy platformexkluzívok uralták, már a legnevesebb játékfejlesztők is úgy vélik, hogy egyetlen konzolt célozva nem fenntartható a játékfejlesztés.
Amióta léteznek játékkonzolok, a játékiparban mindig fontos szerepet játszottak a platformexkluzív címek, mára azonban ezek jelentősége határozottan elapadt. Ezt pedig nemcsak a konzolháború ellen kumbayázó játékosok állítják, de a játékiparban dolgozó fejlesztők is. A Gamescomot megelőző fejlesztői konferencián, a Devcomon végzett felmérés kifejezetten megdöbbentő eredményeket hozott: a megkérdezett szakemberek 94%-a úgy véli, hogy az egyetlen platformos exkluzivitás már nem működőképes üzleti modell. Itt a helye annak, hogy Mario bekacsintson a képernyő sarkából.
A 2025-ös Devcomon résztvevők körében végzett, abszolút reprezentatívnak nevezhető kutatás szerint az iparág a lassú, de biztos nyitás felé halad a platformok közti átjárást illetően. A válaszolók 34%-a szerint az ideiglenes exkluzivitás válhat egyre népszerűbbé (ezt az utat járja most az Xbox és a PlayStation is), 32% szerint azonban az exkluzivitás belátható időn belül teljesen elveszíti majd a jelentőségét. Ez pedig kifejezetten éles szemléletváltás, ha észben tartjuk azt, hogy a múlt generáció legsikeresebb konzoljai, a PlayStation 4 és a Nintendo Switch sikerét éppen a nagy exkluzív címek alapozták meg.
Az utca túloldalán azonban ott vannak a PC-s játékosok tömegei, illetve az Xbox, ahonnan a Game Pass sikercímeit rendre vándorolnak át a Sony platformjára, leuralva az ottani eladási listákat is. Egyértelmű, hogy a Phil Spencerék azt gondolják, ha ha exkluzivitásról van szó, akkor legfeljebb már csak az ideiglenes távoltartás fér bele, és tekintve, hogy jelenleg a PlayStation is a multiplatformos terjeszkedéshez toboroz szakembereket, egyre világosabb, hogy a piaci kényszer utolérte a Sony zárt ökoszisztémáját is.
Mindezek hátterében persze nem feltétlenül a jótékonyság, hanem inkább üzleti kényszer áll. A modern AAA játékfejlesztés költségei még az AI-eszközök megjelenésével együtt is rohamos mértékben emelkednek, a keményvonalas játékosok száma azonban nem növekszik olyan tempóban, hogy ezt egyetlen platformon kompenzálhatnák. Egész egyszerűen arról van szó, hogy az akár több száz millió dollárra rúgó költségek mellett kizárólag a multiplatformos megjelenés hozhatja ki a mínuszból a nagy, akár 7-8 évig készülő játékokat.
Borítókép: Naughty Dog