Buborékban élnek az Xbox vezetői? Igenemberekkel van tele a konzolgyártó cég? Az utolsó aduját is eldobta volna a Microsoft a videójátékos piacon? Laura Fryer szerint igen, igen és igen.
Erősen kezdte az októbert a Microsoft, hiszen az Xbox Game Pass csomagokat teljesen átalakították, és még egy jókora áremelést is eszközöltek közben. Magyarországon az Ultimate pakk immáron 10 890 forintba kerül havonta, ami a duplája a korábbi árnak – szerencsésebb helyeken csak 50%-os volt a drágulás. Bár a magasabb összegért cserébe jár pár extra az eddigi szolgáltatásokon túl (Ubisoft+ Classics tagság, és novembertől Fortnite Crew előfizetés is), az újdonságok bizonyára nem elégségesek ahhoz, hogy meggyőzzék a játékosokat az új árról és annak kifizetéséről. Legalábbis általában nem az öröm jele az, amikor egy bejelentést követően lehal az oldal, ahol le kell mondani egy előfizetést.
Nem csak a játékosok, mindenki más is csak fogja a fejét amiatt, amit a Game Pass átalakításával összehozott az Xbox. Kötöszködnek a boltok, miközben az FTC volt elnöke szerint már túl nagy a Microsoft ahhoz, hogy érdekelje a játékosok sorsa, az elemzők, egykori munkatársak pedig mind azt mondják, hogy elment Phil Spencerék maradék esze is, amiért ezt meg merték lépni. Utóbbi sorba csatlakozott be a minap az a Laura Fryer is egy vlogjában, aki annak idején alapítótag volt a Microsoft Game Studiosnál (a mai Xbox Game Studiosnál), a redmondiak játékkiadói ágánál. Fryer a 2000-es években testközelből látta, hogyan lesz az Xboxból vezető konzolgyártó, majd sereghajtó másfél-két generáció alatt, és most sem rejtette véka alá a véleményét arról, hogy régóta lejtmenetben van a cég.
Fryer szerint az Xbox vezetősége egyfajta buborékban él, fogalmuk sincs a közösségükről. Ezt a kissé érzéketlen Game Pass áremeléses bejelentő videó is jól példázta szerinte, hiszen ebben olyan dolgokról beszélt a narrátor, hogy szabadon választhatnak a játékosok, akik aztán nem az Ultimate, a Premium és az Essential opciók között vaciláltak, hanem látszólag arra szavaztak, hogy egyik csomagért sem fognak fizetni akkor. „Egy rajongó sem kérte a Game Pass 50%-os áremelését, vagy hogy az Xbox maga 30%-kal dráguljon [egyelőre csak az USA-ban].”
Fryer úgy látja, az Xbox problémája 2008. óta ugyanaz: az igenember kultúra. Szerinte a Halo 2 idején kifejezetten menő volt xboxosnak lenni, ehhez képest most már „minden kijelző egy Xbox”, a Game Pass pedig „a játékok Netflixe”, amelyek egyszerűen nem rezonálnak senkivel amellett, hogy üzletileg is kifogásolható döntések eredményei. „Az Xbox nem találta fel magát újra azáltal, hogy kicserélték a régi motort egy jobbra, hanem egyszerűen fogták és hátrahagyták, amilyük volt, azért, hogy kergessenek valamit, amit nem is értenek” – magyarázza Fryer.
„A Game Pass legutóbbi áremelésével az Xbox eldobta az utolsó aduját is: ez volt a legjobb ajánlat a videójáték-iparban. Ezek az áremelések árulásnak érződnek. Gaming helyett kapzsiság” – értékelte a helyzetet a Microsoft Game Studios egykori alapítótagja.
Borítókép: Playground Games