Végre nem terem minden bokorban battle royale játék és ez jó a műfajnak, valamint a piac további szereplőinek is.
Akár azt is hihetnénk a gaming alapjai évtizedek óta változatlanok, hogy nem fejlődnek a játékok és nem jelennek meg új stílusok. Ez nem igaz, igenis halad valamerre a játékipar - az már más kérdés, hogy vajon jó úton halad-e - és igenis vannak új stílusok, még ha azokból nem is találunk minden bokorban. A manapság annyira soulslike mint játékstílus például csak néhány évvel ezelőtt ütötte fel a fejét, ahogy a Battle Royale is az utóbbi 10-15 évben jelent csak meg a piacon. Drága jó barátom a Battle Royale, a kategória amit szívből utálok, aminek nem tudom elfogadni a létezését és, ami nélkül szerintem jobb lenne a mai gaming.
Ha az első BR-játékot keressük, akkor körülbelül 2010-ig és egy ArmA 2 modig kell visszamennünk. Ahogy sok minden más, a BR is egy másik játék modjaként indult, sőt, jelent esetben egy mod modjaként. Adott volt ugyanis az ArmA DayZ modja, amit rengetegen imádtak, de sokan valami akcióban dúsabb játékmenetet kerestek, így a modból létrehoztak egy másik modot, ez lett a DayZ: Battle Royale, a többi pedig már történelem, ahogy azt mondani szokás. 2017-ben megjelent a PUBG, csúnya volt, 20 fps-t tudott minden gépen, gagyi, kezdetleges, fapados, de újdonság varázsa elvitte a hátán a játékot. Mégiscsak egy olyan új játékstílusról volt szó, amiben egy óriási pályán egyszerre akár 100-an is küzdhettünk egymás ellen, a cél pedig rettentő egyszerű volt, te legyél az utolsó életben lévő játékos. A kezdetben kiszámíthatatlan és változatos játékmenet valami egészen mást jelentett a multiplayerek között, mint előtte bármi más.
Hamar meg is jelentek a másolatok. A PUBG után a leghíresebb BR a Fortnite volt, ami kezdetben egy teljesen más játék lett volna, de látva a PUBG sikerét a Fortnite 180 fokot fordult és elindult a BR-úton. Manapság persze már csak az alapok hasonlóak a két játékban, a Fortnite egészen más irányt vett, mint a többiek. Hiszen a BR bumm jókora volt, elkezdték elárasztani a battle royale játékok, amik között volt pár kiemelkedő (Warzone, Apex Legends), de többségében olyan futószalagon gyártott gagyi játékokról beszélünk, amik sokszor csak néhány hétig éltek. Szépen megbukott anno többek között a Realm Royale, a Ring of Elysium, a Darwin Projekt és ugyan ki ne emlékezne az olyan förmedvényekre, mint a The Culling 2 vagy a Super People.
Igazság szerint pont ez volt az egyik legnagyobb bajom a battle royale játékokkal. Futószalagon érkeztek, nulla kreativítással, minimális beletett munkával és annyire elnyomott minden mást a piacon, hogy sok más játék és kategória fuldoklott alattuk. Hirtelen mindenki BR-játékot akart, nem számított mi mennyire gagyi és pay to win, a hagyományos multik szinte el is tűntek, a fejlesztők pedig nyilván ugrottak az újabb pénzeszsákra és mindenki BR-t próbált készíteni. Valahogy még a Fallout 76-ba is sikerült beleerőltetni egy battle royale módot...
Idővel azért kezdtek felébredni a játékosok. Feltűnt nekik, hogy a legnagyobb BR-játékokban is olyan frissítéseknek kellene örülniük, ami más címekben már évtizedek óta alapvető játékelemnek számít, kezdték megunni, hogy a BR játékok valójában csak egy nagyobb rövid ideig változatosak, utána pontosan ugyanazt a sémát ismételgeted, amit már az első meccseden is alkalmaztál. Sok év után sem tudott igazán megújulni a műfaj, az addigra megismert BR pedig egyszerűen unalmas lett, amihez persze hozzájárult az is, hogy a műfaj saját magát fojtotta meg a tengernyi gagyi klónnal. Kezdet apadni a BR játékok tábora, amit persze a fejlesztők mikrotranzakciókkal, battle passekkel és hasonló fizetős finomságokkal próbáltak ellensúlyozni, ami nyilvánvalóan a játékosok szemében újabb negatívum volt a BR játékok mellett, így még inkább elpártoltak azoktól.
2025-ben elértünk oda, hogy megállni látszik a BR-hullám. Persze vannak még próbálkozások, akár kisebb, akár nagyobb fejlesztőktől, de az unalmas és minősíthetetlen BR játékok kora leáldozni látszódik. Ez mindenképp egy jó dolog! Egyrészt fellélegezhet a műfaj, új erőre kaphatnak azok a BR-játékok, amik megérdemelnék a figyelmet, stabilizálódhat a helyzet a játékosok számát illetően, ugyanakkor új erőre kaphatnak a hagyományos multis címek is, amiket mindeddig maga alá temetett a BR-cunami. Sőt, talán azt is meg merem majd kockáztatni, hogy talán hosszú évek után végre valami fejlődést is láthatunk majd a BR-játékok műfaján belül.