Az új kompetitív játékmód az Overwatchban nemrég élesült. Mindenki az arany fegyvereket próbálja kifarmolni. :)
A kompetitív játékmód egy metrikus rendszert használ, hogy rangsorolja a játékosokat, így ha valakinek a besorolása magasabb a szezon végén, akkor nyilván több jutalmat kap majd. Maga a rangsor egy 1-100-ig tartó skálán mozog és arra lett kitalálva, hogy azt mérje a különböző playerek milyen jók a játékban. Az 50-es rang az kb. az átlag, ha ilyened van, akkor az azt jelenti, hogy jobb vagy mint a játékosok fele. Ha pedig már felérsz 60-as rangra, akkor egyből a legjobb 10 százalékban találod magad.
Ebben a pillanatban a legmagasabb rangot egy svéd profi játékos tartja, André”iddqd” Dahlström, aki 83-as. Az is hozzátartozik, hogy a cikk írásának a pillanatában csak 14 játékos van 80-as rang fölött és ők mind szupersztárok valamilyen esport szervezetben.
A rendszer úgy tűnik jól végzi a dolgát - legalábbis majdnem mindig. Van azért pár eset amikor a rendszer finoman fogalmazva cifrán számolja ki azt, hogy mennyit megyünk előre vagy hátra. Úgy tűnik pár hőssel nehezebb megmászni a ranglétrát. Példaképpen a támogatók nem mennek előre olyan gyorsan, mint azok akiket gyógyítanak.
Támogatók
A top 100 játékosból csak négy van, aki többségben támogató karakterekkel tolta a kompetítv vonalat, már ha hihetünk a MasterOverwatch elemzéseinek, ami elvileg a battle.net profilokból közvetlenül szedi ki az adatokat. Ha azt nézzük, hogy a támogatók szerepe a magas szintű játékokban elengedhetetlen, akkor a top 100-ban minden hatodik játékosnak vagyis minimum 17 embernek támogatónak kéne lennie és ez még óvatos becslés. A bajnokságokon a csapatok két támogatót használnak és az online kompetitív játékon belül is sokan csapatban állnak neki játszani, ahol négy, öt vagy hat játékos csatlakozik be egyszerre. Szinte elképzelehetetlen, hogy van olyan rangsorolt játék amiben nincs Lúcio, Mercy, Zenyatta vagy Symmetra.
A rendszer mérési különbsége kontrolált környezetben is meglátszódik. A Cloud9 dps játékosa Lane „SureFour” Roberts volt az első játékos, aki elérte a 80-as rangot, miután a rangsorolt játékmód elérhetővé vált és majdnem minden esetben a profi csapattársaival ment neki a meccseknek. Amikor Roberts befejezte a besoroló meccseit, 77-es rangot kapott, ami azért mutatja, hogy a srác a legjobb Overwatch játékosok között van. Viszont a Cloud9 támogató játékosa Adam Eckel is ugyanebben a 10 meccsben ment végig a besorolóin, mivel a Cloud9 csapattal ment végig ezeken és ő csak 67-es rangot kapott. A tankjuk pedig 71-es lett. A csapat másik dps-e Derrick „reaver” Nowicki pedig 74-es. Hozzá kell tenni, hogy az összes rang, ami most szerepelt a top egy százalékban van az összes játékos közül, a MasterOverwatch szerint, de azért ez mégiscsak durva kilengés ha azt nézzük, hogy mindegyik játékos megdolgozott a győzelmekért, amikor együtt gyűrték le az ellenük játszó csapatokat.
„Ha ugyanazokat a meccseket tolom végig, mint a dps-ek, akkor őket miért rangsorolja a játék 10 szinttel fölém, azért mert támogató vagyok?” Mondta Eckel a Daily Dot intejújában. „Miért indulok hozzájuk képest 10 szint hátrányból?”
Mi ennek az oka? Valószínűleg az, hogy valaki milyen pontot ér el egy meccsen az része a rendszernek még akkor is, ha két egymásnak feszülő csapat pontértékei azonosak. Amikor kijött a játék rangsorolt módja, egy fejlesztői megjegyzésben Jeff Kaplan azt mondta, hogy a rendszer az MMR-t nézi és az alapján pontoz. A június 21-én napvilágot látott fórumbejegyzésben még az is benne volt, hogy az MMR még arra is szolgál, hogy a játék ki legyen egyensúlyozva, azaz a csapattársak és az ellenfelek is körülbelül azonos szinten legyenek. Ha nyersz az MMR növekszik, ha veszítesz akkor csökken, de a változás mértéke már egy másik kérdés azt más faktorok is befolyásolják, mint például az egyéni teljesítmény, amit a játszott hőssel egy játékban elértél és, hogy azt milyen jól játszottad a rendszer az alapján dönti el, hogy egy átlagos játékos milyen pontszámot ér el az adott hőssel.
„Mindenkinek vannak olyan hősei akikkel jobban vagy rosszabbul játszik az átlagnál, hatalmas adag adatunk van arról, hogy egy hősnek mi az átlagos egyéni teljesítményi szintje,” írta Kaplan.
Tehát a Cloud9 esetében, Surefour azért kapott magasabb besorolást, mert az átlagnál jóval többet teljesített a különböző hősökkel. Lehet, hogy Eckel Mercy játéka nem volt olyan kiemelkedő, mint Roberts játéka az olyan herokkal, mint Phara, Genji vagy Tracer. Ez lehetséges, még a legjobb támogató játékosok esetében is (ami azért lássuk be kicsit cinkes, Eckel az adatok alapján a játék második legjobb gyógyítója, és ha egy játékon belüli halálok számát nézzük, akkor az összes játékos közül ő fekszik a legkevesebbet), ez a hiba a rendszerben megvan, legalábbis a magas rangokon.
Tankok
A top szcene tele van a dps állatokkal. Csakúgy, mint a támogatók, a top 100-ban a tankok sincsenek túlnyomó többségben. Most 19 olyan játékos van akinek a legtöbbet játszott játéka tankkal volt és persze a felső 100 között szerepel. De ezeknek a játékosoknak a többsége Zarya-ával vagy Roadhog-gal nyomta, akik azért iszonyat számokat teljesítenek, mind sebzésben, gyógyításban és védelemben. A legtöbb Roadhog játékos többi karaktere mind dps. Csak egy olyan játékos van az első százban, akinek a legtöbbet játszott hőse Reinhart és csak ketten játszank Winstonnal vagy D.Va-val, ezek pedig mind olyan hősök, akiknek a sebzése alacsony de arra valók, hogy durva fenyegetést nyújtsanak, kiszorítsák a sebezhető ellenfeleket és a csapatok meghatározó tagjai, Winston esete pedig még inkább furcsa, mert a bajnokságokon azért nem nagyon van meccs ahol nem teszi tiszteletét a majom.
Hogy a teljesítmény hogyan mérik az még mindig titok, de úgy tűnik köze van ahhoz, hogy melyik hőssel játszunk. A top játékosok tapasztalata alapján elmondhatjuk, hogy a játéknak van egy rejtett „pontszámító” része is, ami nagyban befolyásolja azt, hogy hogyan változik az MMR egy játék során. „Pontszám” alatt itt most azt értjük, hogy vannak olyan részletei egy meccsnek, amit feketén fehéren számok képviselnek, ilyen az okozott sebzést, felfogott sebzés, gyógyítás, halálok és az, hogy gyakorlatilag mennyi ideig csináltuk azt, amit a pályán csinálni kell és mindezen értékek adnak ki egy végső értéket. És úgy tűnik, hogy vannak olyan hősök, mint mondjuk Zarya vagy Roadhog, akik több pontot érnek el a sokszínűségük miatt, mint a többiek.
A Cloud9 esetében Eckel nem csinált mást csak SureFour sebzését növelte, amíg az osztotta az áldást Pharával, aki az ő legtöbbet játszott hőse volt. Kapott pontot Eckel azért az extra sebzésért, amit Phara kiosztott miatta? A másik mérhető pontja a támogatók életének a kiosztott gyógyítás, de ez is teljesen a csapattársaktól függ. Ha a csapatod úgy játszik, hogy nem kap be sok sebzést, akkor te sem tudsz nagy számokat produkálni. Ha a csapattársaid nem halnak meg, akkor nyilván Mercy is néma marad a meccs során.
Eckel nyilván megérti, hogy egy támogató teljesítményét sokkal nehezebb mérni, mint egy dps karakterét, de úgy érzi a mostani MMR rendszer így nem jó.
Ahogy Kaplan mondta, a Blizzard külön kezeli a hősöket. Ha Mercy a karaktered, akkor más Mercy-k lesznek az összehasonlítás alapjai és az ő általuk szerzett pontok, nem pedig azok a karakterek akik kitolják a dps-t. De a probléma az, hogy lehetsz te a világ legjobb Mercy játékosa, nem sok olyan eszközöd van, amivel ezt meg tudod mutatni. Egyszerűen túl sok a változó faktor, nem lehet tudni, hogy a csapattársaid reagálnak-e arra, hogy na most extrasebzésük van, akkor menni kell, vagy kijönnek-e csatából azért, hogy meggyógyíthasd őket, míg ha mondjuk McCreevel vagy akkor ’csak annyi a dolgod’, hogy minden kattintásod fejlövés legyen.
Úgy tűnik a statisztikák azt mutatják, hogy a legjobb tank és támogató játékosoknak sokkal nehezebb dolguk van ha ki akarnak tűnni, hacsak nem játszanak olyan hősökkel mint Zarya vagy Roadhog.
Talán a Blizzardnak még el kéne tölteni egy kis időt a rendszer finomhangolásával, hogy az erős Mercy és Reinhart játékosok is meg kapják azt a figyelmet, amit megérdemelnek. De az is lehet, hogy minden úgy marad ahogy van. Benne van azért, hogy az olyan mechanikailag bonyolult dps karakterek, akik azért mégiscsak fontosabbak a csapat szempontjából nagyobb hozzáértést követelnek, mint mondjuk egy egyszerűbb tank vagy támogató hős és az több pontot érdemel, de ez egy olyan vita, ami kb. végtelen és nem is érdemes belekezdeni.
Majdnem mindegy, hogy a rendszer hogyan számol, azért a legfontosabb mégis az, hogy nyerj. A rangod csak akkor fog emelkedni ha nyersz, szóval ha olyan karaktert választasz, ami maximálja a győzelmi esélyeidet, legyen az Mercy vagy Soldier 76, csak akkor fogsz előre jutni. Tehát a játékot azért kell játszani, hogy nyerj nem pedig azért, hogy farmold a pontokat, hiába tolsz iszonyatos mennyiségű sebzést mondjuk egy pajzsba, ami növeli az összsebzésedet és a pontosságodat, ha nem nyersz akkor hiába volt.
Más játékban is nehéz mérni a támogatók teljesítményét. A League of Legends is egy olyan játék, ahol a legmagasabb szinten a támogatók nem igazán jelennek meg, pedig látható, hogy a profi liga meccsein a hatásuk eldöntheti a meccset. Hogy különböző karakterekkel könnyebb lehet megmászni a ranglétrát lehet, hogy csak az Overwatch sajátossága.
Adam most 77-es rangon van, ez pedig azt jelenti, hogy csak 65 jobb játékos van nála a világon. Teljesen mindegy, hogy mit játszol, minden lehetséges. Azért a srác más furcsaságot is észrevett a meccseknél, sokkal nehezebb akkor pontokat szerezni, ha hatan egyszerre együtt kezdenek ellenfelet keresni. Sokan úgy gondolják, hogy a legjobban úgy lehet haladni ha ketten vagy hárman próbálnak együtt menni, ami elég arra, hogy elkerüld az öt és hatfős csapatokat, de mégis ad annyi előnyt, hogy folyamatosan nyerj.
Mégis ha te vagy a világ legjobb Mercy játékosa, akkor ez egy idő után a rangodon is meglátszik majd. Talán több ideig tart, de odaérsz majd. Tartsd ezt észben addig amíg farmolod az arany Caduceus Staffodat. Vagy akár a Caduceus Blastered. Ha előkapod a megbízható pisztolyodat és kitolsz némi sebzést, az semmiképpen nem fog ártani, főleg ha azt nézzük annak milyen hatása lehet a pontszámításnál. Ugye?