A kompetitív rank rendszer pokla, avagy a helytelen gondolkodásmód iskolapéldái

A kompetitív rank rendszer pokla, avagy a helytelen gondolkodásmód iskolapéldái

Res1st, a HoP-Esports MondoGames győztes játékosa néhány hasznos tanáccsal segít a kompetitív meta poklában megrekedteknek.

Naphosszat tudnám olvasgatni a folyamatos, az Overwatch competitive rank rendszerével kapcsolatos kritikákat, melyeket megkapok személyesen és saját oldalamon is, valamint a különböző fórumokon is a játékosoktól. Ebből az elhatározásból eldöntöttem, hogy megosztom saját álláspontom, hátha sikerül más szemszögből tekinteni a dolgokra.

Általános tévhitek:

  • Kilépők/rossz játékosok miatt képtelen vagyok előrébb jutni

Akármikor elindítod az Overwatchot és rányomsz a competitive játékra, a rendszer véletlenszerűen összeválaszt 11 játékost rajtad kívül, aki hasonló ELO-n (Skill Rating) mozog. Ugyan azok a játékosok kerülhetnek a te csapatodba, mint az ellenfeledébe. Itt vannak azok a borzalmas és elviselhetetlen emberek, akiket úgy utálunk ugye? Pontosan azonos eséllyel a másik csapatban is jelen vannak.

Ez annyit jelent, hogy a te csapatod tartalmaz 5 rossz játékost, míg az ellenfélnél 6 rossz játékos van. Feltételezzük, hogy tényleg olyan jók vagyunk, mint a fejünkben kialakuló kép Önmagunkról, akkor Mi  leszünk a döntő faktor ezekben a játékokban. Ez olyan, mint ha dobnál egy kockával, 5 véletlenszerű játékos (+1 jó játékos, Te) az ellenfél 6 véletlenszerű játékosával szemben.

Hosszabb idő elteltével biztosan el fogod érni a megfelelő besorolásod (rankod). Ha csak az esetek 50%-ban vagy képes nyerni, akkor a Blizzard rank rendszere tökéletesen működik. Pontosan ott vagy, ahol lenned kell és el kell fogadni, ha valaki csak átlagos teljesítményre képes. Semmi szégyellni való nincsen ebben, nem lehet mindenki a NiP vagy a Rogue sztárja.

  • Rá vagyok kényszerítve, hogy csak supportot játsszak

Itt két lehetőséged is van:

1. Játssz supportot és próbálj meg legjobb képességed és tudásod szerint segíteni a csapattársakon Lucio/Zenyatta/Mercy valamelyikével, amely karakterek képesek meccsek/fightokat eldöntő ultikat produkálni. (Nehéz)

2. Duózz egy supportot játszó barátoddal, vagy csatlakozz egy társasághoz, ahol vannak már supportok, hogy játszhass a számodra megfelelő szerepkörben. (Könnyebb)

  • A csapattársaim mindig kilépnek vagy szidnak engem és a társainkat

Ismét visszatértünk az első ponthoz, a csapattársaid tükörképei ugyan akkora eséllyel jelen vannak az ellenfél csapatában is. Ennek ellenére, nálad van az előny, mert te sosem lépsz ki, vagy szidod a társaid így van? Tehát van 5 csapattársad, aki kiléphet, vagy verbálisan molesztálhat, míg az ellenfélben ebből 6 van. Hosszútávon ez ismét azt jelenti, hogy nagy átlagban tőled kevesebbszer fognak kilépni, vagy szidni, az ellenfél csapatával ellentétben.

  • ELO(Skill Rating) pokolba jutottam, pedig mindig enyém az összes Arany medál

Maga a tény, hogy arany medálokkal rendelkezel a statisztika alapján, nem jelenti azt, hogy jó vagy.

Az arany medálok csak és kizárólag két dolgot mutatnak:

1. Statisztikailag jobb vagy a társaidnál. Ez nem jelent sokat, ha a társaid alapvetően gyengék. Ez mindössze annyit tesz, hogy te jobban csinálod a dolgaidat egy olyan csapathoz viszonyítva, ahol mindenki más gyengébben játszik. Ez NEM jelenti azt, hogy Te tökéletesen és jól játszol.

2. Jó vagy azokban a dolgokban, amit a medálok statisztikailag mérnek. Az arany medálok viszont nem mérik, mennyire jól használod a képességeidet, ultijaidat, mennyire jól tudod kivédeni az ellenfél képességeit (Például DVaval elvinni a Zarya ultit, Genjivel deflectelni McCree stunokat, Meijel jól kifalazni az ellenfeleket). Továbbá az sem szerepel a statisztikában, hogy mennyire jól tudsz helyezkedni egy adott pályán. Lehetsz te a világ legjobbja, mint Taimou vagy TivQ, ha bután helyezkedsz. Minden esetben ki fogsz kapni létszámfölényes szituációban. Hiába vagy a legjobb DPS játékos mechanikailag a világon, ha a társaidra rárepülő ellenfelek hatástalanításában soha nem veszel részt. Ugyan ezt le lehet írni a többi szerepkörről is.

+1. Talán a legnagyobb tévedés az arany medálokkal kapcsolatban a csőlátás. Nagyon sokan elvakultan csak arra játszanak, hogy övék legyen a hőn áhított medálok egyike, vagy az összes, ezért teljesen értelmetlen módon használják a képességeiket, a csapatra és a társakra teljesen fittyet hányva. Hiába lövi a DPS a Reinhardt pajzsot egész nap és kerül arany státuszba, egyáltalán nem jelenti azt, hogy ettől előrébb lenne tőle a csapata. Tracer/Genji, ha egy jó ultival, vagy ügyes mozgással minden harcban, ha csak a két supportot szedi ki, de senki mást, ezzel megnyeri a játékot, hiába nem kap aranyat, nagyon fontos szerepe volt. Supportként hiába vagy arany heal kategóriában, ha javarészt az ellenfelet lövöldözöd a csapattársaid segítése helyett. Általában egy vagy két support van egy kompozícióban, ebből az elsőnek lenni, nem nagy kunszt. Tankként is nagyon könnyen lehet arany damage/elemination kategóriában valaki, ha folyamatosan Nano boostolt (Ana utli) Reinhardttal csapkodja az ellenfelet, vagy Roadhoggal spammeli az ellenfél Reinhardt pajzsot.

A medálokra legjobb esetben is csak, mint JELZŐ ESZKÖZRE lehet tekinteni, hogy valószínűleg jól csinálsz dolgokat, de nem eredményezi és semmiképp sem jelenti azt hogy: "Én mindent tökéletesen csinálok, de a csapattársaim balfékek, GG EZ A CSAPAT KIBÍRHATATLAN"

Általánosságban abba kéne hagynia mindenkinek, hogy azzal dobálódzón, hány Arany medál birtokosa egy adott pillanatban a csapaton belül, mert nem méri, hogy mennyire vagy jó a játékban. Vannak olyan dinamikák az Overwatch-on belül, melyeket képtelenség mérni és számszerűsíteni. Ezek pontosan azok a faktorok, amiket sokszor figyelmen kívül hagynak az emberek és pontosan ezért nem lesznek képesek előrébb jutni a rank létrán.

Összegezve, a ranked competitive játék javarészt az átlagos teljesítménytől függ és attól mennyire konzisztensen jó valaki. Nyerő és vesztő szériái mindenkinek lesznek, elkerülhetetlen.

A legjobb hozzáállás a játékhoz, ha a következő megoszlást elfogadjuk és fejben tartjuk:

  • 25% - egyszerű győzelmek, ahol ha a kezdőn pörögve állsz, akkor is nyersz
  • 25% - olyan meccsek, ahol porig leszel gyalázva, semmit nem tehetsz ez ellen
  • 50% - azok a meccsek, amelyeket ténylegesen befolyásolni tudsz. Ha ezeket megnyered, akkor fogsz tudni előre lépni.

Nem szabad úgy hozzáállni soha, hogy mindent tökéletesen és hibátlanul csinálnunk. Te is hibázol; mindenki hibázik. Próbálj meg odafigyelni és tanulni a hibáidból. Nagyon fontos, hogy adott szituációban észre vedd, mit rontottál el. Ha nem fordítasz erre figyelmet, sosem fogsz előrébb kerülni.

Az a játékos, aki tudja, hogy nem 100%-os a teljesítménye, de folyamatosan arra törekszik, hogy azokat kijavítsa, mindig és minden esetben jobban fog teljesíteni hosszútávon, mint az aki elhiszi magáról, hogy mindent tökéletesen csinál (mert a medálok számítanak csak persze...) és emiatt stagnálni fog.

A cikk szerzője a HoP-Esports MondoGames győztes játékosa, egykori profi CS játékos.

Kövess Minket!



Közvetítések