Az utóbbi időben több csapat kényszerült arra, hogy megszokott felállásukat megbontva, az edzőjükkel, esetleg más beugróval játszanak. A megoldás még várat magára.
A stabil csapatok megléte nemcsak az organizációk, de a versenyszervezők érdeke is, így egyre szigorúbb és szigorúbb szabályrendszereket hoztak létre annak érdekében, hogy a szervezetek ne változtassanak kedvük szerint felállást hetente. A szabad átigazolási időszak pontosan arra való, hogy mindenki bevásárolhasson, s megtörténhessenek a cserék, ám ezután egy jó darabig együtt kell boldogulnia az együttesnek. Ez tiszta sor, mára azonban azt is látjuk, hogy az egyébként Valve által legszigorúbban kezeld szabály mennyi problémát szül, amire előbb vagy utóbb megoldást kell találni. Továbbá a hirtelen jött betegségek, balesetek, vízum problémák is kerékbe törhetik az esélyeit a csapatoknak. Nézzük meg a legszembetűnőbb példákat.
- 2016 márciusi Colombus Major tornán a NiP kénytelen volt edzőjükkel THREAT-tel kiállni, mert pyth-nek vízum problémája volt.
- Az Astralis az ESL Pro League offline csoportköreiben búcsúzott, illetve korábban a Blast Pro Series döntőjét bukták el, mert egyik esetben sem volt velük dev1ce. Illetve korábban zonic-nak már több ízben helyettesítenie kellett egy aktív játékost, ha baj történt.
- Az SK november óta boltz-szal játszik felps helyett, ennek ellenére 2018 első Major tornáján felps-szel kell majd elindulniuk, mert a szabályzat finoman szólva sem támogatja a verseny előtti embercserét.
Betegség miatt ment haza az Astralis Oakland-ből, mégis meg kellett büntetni őket
Mert ezt mondja a szabályzat, de ilyen esetben ez mennyire etikus?
Számtalan példát lehetne még találni, azt kell látnunk, hogy a komplett produkció sínyli meg, ha nem képesek a csapatok kihozni magukból a maximumot, vagy még rosszabb, ha visszamondják a nevezést, mert nem tudnak az általuk kívánt felállással elindulni, ami akár rajongókat is távol tarthat a versenytől. Én erre két lehetséges megoldást látok. A rövid távú (és költséghatékony) megoldás, hogy a versenyszervezők (főleg a Valve) enged a gyeplőn, sőt speciális elbírálásokat, kivizsgálásokat is alkalmazhatna arra vonatkozóan, hogy mennyire jogos egy-egy kérés. Ha csak Fallenék esetét nézzük, mire Bostonba érnek, már három hónapja játszanak más játékossal, így megkérdőjelezhető lesz a tornagyőzelmi esélyük felps-szel. Ugyanakkor ezzel ellentétben az ex-Immortals játékosai (kNg, hen1, lucas1) maguk mellé vesz két "randomot", akkor az újonnan érkezőknek fejenként, s közel 1,9 millió forint üti a markát, úgy hogy semmit nem tettek igazán ezért a pénzért.
Hosszútávú megoldás pedig a magasabb számú játékosállomány fenntartása lenne. Ez azt jelenti, hogy nemcsak 5, hanem 6, vagy akár annál több játékost szerződtetnek le, akik ugyanúgy részt vesznek a taktikai és gyakorlati felkészülésben. Sőt, itt már érdemes használni a fantáziánkat is, hiszen ha tudjuk egy játékosról, hogy remekül bánik a pisztolyokkal, de CT-ként például az M4-gyel nem, akkor megtehetnénk, hogy a meccs közben limitált alkalommal, de cserét hajtsunk végre. Taktikailag a lehetőségek végtelen tárháza nyílna meg a csapatok előtt. Az már más téma, hogy ezzel milyen finanszírozási, összeférhetetlenségi, egyéb problémák adódhatnak, de az biztos, hogy megoldás lehetne a már fentebb taglalt problémára, és új színt vihetne a Counter-Strike e-sports-ba. League of Legends-ben a legnagyobb csapatoknál alap, hogy van cseréjük, így látjuk, hogy a modell működik, legalábbis a legnagyobb tőkével rendelkező organizációk számára mindenképp.
Meglátjuk, hogy 2018 mit hoz a CS:GO csapatok és szervezők számára, ám az biztos, hogy ezt az átigazolási rendszert, illetve felállás bővítést fontolóra kellene vennie a szereplőknek.
A cikket Magyari "zeneszerzo" Marcell ihlette.