Már Magyarországon is közelít egymáshoz a fogadás és az e-sport

Már Magyarországon is közelít egymáshoz a fogadás és az e-sport

Mutatjuk, mi kell ahhoz a mai Magyarországon, hogy hivatalosan is lehessen e-sportra fogadni.

Az e-sport világ egyik legfontosabb kérdése lehet az a következő években, hogy hogyan kezeli a szerencsejátékot. Az, hogy az e-sport fogadás begyűrűzik az iparágba, számos pozitívumot hoz magával, de egyben megoldásra váró problémák egész armadájára kell felkészülnie azoknak, akik ezzel akarnak foglalkozni. A lehetőségek száma persze végtelen, és ha ez megfelelően szabályozott keretek között történik, nem lesz lehetetlen megőrizni az e-sport integritását. Többek között erről is tartott előadást a Szerencsejáték Zrt. képviseletében Kállai Péter a Budapest E-sport Meetupon.

Forradalmi változások az online sportfogadásban

Az elmúlt 15 évben gyökeres átalakuláson ment át a sportfogadás. Az internet és a big data megjelenésével óriási mennyiségű hír, adat, statisztika került a fogadóirodák kezébe, az élő online közvetítésekkel szinte egy időben pedig berobbant az élő fogadás is, ahol percről-percre lehet a mérkőzés eseményeire reagálva fogadni. Az internet ráadásul új piacokat nyitott meg, így ma már egyáltalán nem okoz gondot az se, ha valaki itthonról pl. japán baseballra akar fogadni. A totózókból és lottózókból a fogadás átköltözött az otthoni gépekre és a mobilokra, ma már az sem jelent problémát, ha valakinek úton hazafelé jön a tuti tipp, mert a mobilján keresztül azonnal fizethet is.

Az e-sport fogadás a jövő üzleti lehetősége

Amikor azt vizsgáljuk, hogy az e-sport miképp kapcsolódhat a sportfogadáshoz, három szempontot kell figyelembe venni: sportszakmai, fogadásszakmai és üzleti érveket.

A sportos jegyek megvannak az e-sportban is: kell hozzá tudás, állóképesség, reakcióidő, van versenyrendszere, adatvezérelt, és megvan a kiszámíthatatlansági faktora: bármikor jöhet egy versenyen egy kiscsapat, amelyik egycsapásra legyőzi a legesélyesebbet.

Fogadás tekintetében sincsenek akadályok: az egyes meccsekre meg lehet határozni oddsokat, vannak kialakult sportágak, bajnokságok, mérkőzések, és egyre felelősebbek a versenyszervezők is, külön szervezetek alakultak már arra, hogy megőrizzék az e-sportok integritását és, hogy felügyeljék pl azt, hogy ne legyen csalás a tornákon.

De a lényeg az üzlet. Iszonyatos tempóban fejlődik az e-sport; ez a mai fiatal generációk szórakozási formája. A teltházas arénák, a többmilliós online nézettség és a valós idejűség már alapból is csábító egyveleg, de ha hozzáadjuk még az e-sportra jellemző interaktivitást a közvetítésekben, olyan új lehetőségek nyílhatnak meg, amelyek akár a sportfogadáson is túlmutathatnak.

Kállai Péter statisztikáiból kiderült, hogy már most extrém életkori eltolódás jellemzi az e-sportot: míg például az olimpiára a legnagyobb arányban a 30-49 év közöttiek fogadnak, addig az e-sportra Dániában szinte csak 18-29 év közöttiek. 

Mire fogadhatok majd e-sportban?

Itt már nem csak arról beszélünk, hogy melyik csapat nyeri a meccset. Adott pálya győztese, pontos végeredmény, hendikepek, na meg aztán a játékspecifikus dolgok: élesítik-e a bombát, mikor rombolják le az első tornyot, ki hal meg először, –a lehetőségek tárháza végtelen. Hatalmas potenciál van az élő e-sport fogadásban, de még nagyon az út elején vagyunk. Nagyon rövid időtartamok azok, amelyekre specifikusan lehet fogadni, tehát lehet, hogy mire én felraknám a 200 Ft-omat arra, hogy hatástalanítják a bombát, már vége is a körnek.

Az e-sport fogadásba ráadásul a játékkiadók is bele fognak szólni, hiszen ahhoz, hogy a fogadóirodák dolgozni tudjanak, először ki kell nyerni az adatokat a mérkőzésekből, –ez pedig csak a kiadón múlik, hogy rendelkezésre bocsátja-e.

Buktatók

Persze ahol van fogadás, ott megjelenik a bunda is: a még helyenként szabályozatlan e-sport piac számára az lesz az egyik legfontosabb, megoldandó probléma, hogy hogyan tudja minimalizálni a csalásokat és bundabotrányokat. A CS:GO világ többször volt már zajos valamilyen bundabotránytólamelyek nem csak a versenyzőknek, de a versenyszervezőknek is károsak, –sőt, ha nem megfelelő előkészületekkel vezetik be, akkor többet árthat, mint használhat. 

A másik nagy probléma pont az életkori sajátosság: az e-sport nézők egy jelentős százaléka kiskorú, nekik a fogadást pedig a törvény tiltja, de az online esetében nehéz kiszűrni, hogy valójában ki az, aki még kiskorú. Persze fényképes személyi igazolványos regisztrációval ennek az esélye jelentősen csökkenthető, de a kulcs az, hogy az e-sportot pont ugyanúgy, ha nem még szigorúbban kezeljék majd a fogadóirodák, mint a hagyományos sportokat.

Mi a helyzet Magyarországon?

A Szerencsejáték Zrt. az egyetlen olyan vállalat, amelynél ma hivatalosan lehet sportra fogadni. Természetesen sok más szolgáltató elérhető nem legális módon az országban, némelyikőjüknél már lehet is e-sport meccsekre fogadni, de a jelenlegi jogi állás szerint Magyarországon ma nem lehet e-sportra fogadni, ennek pedig legfőbb oka, hogy Magyarországon az e-sport hivatalosan nem elfogadott sportként. Ahhoz, hogy az e-sportfogadás ide is begyűrűzzön, ez az első lépés. Jó látni, hogy az SZRT foglalkozik a témával.

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



Üzlet - GPS-nyomkövetővel a család biztonságáért (x)

Mobiltelefonok, tabletek, okosórák - egyre több olyan eszköz jelenik meg, amely a számítástechnikát apró, mobil formában teszi elérhetővé, hogy aztán megkönnyítse és biztonságosabbá tegye a mindennapi életünket.

Üzlet - UV-C fertőtlenítés palackozásnál

A rendszeres és az alkalmankénti sportolás során egyaránt fontos az elegendő mennyiségű folyadékbevitel. Ez napi szinten több liter ásványvizet vagy üdítőt, frissítőt jelent. Az egészség megóvása szempontjából lényeges, hogy megfelelően fertőtlenített palackokból igyanak a fogyasztók.