Mutatjuk, mi kell ahhoz a mai Magyarországon, hogy hivatalosan is lehessen e-sportra fogadni.
Az e-sport világ egyik legfontosabb kérdése lehet az a következő években, hogy hogyan kezeli a szerencsejátékot. Az, hogy az e-sport fogadás begyűrűzik az iparágba, számos pozitívumot hoz magával, de egyben megoldásra váró problémák egész armadájára kell felkészülnie azoknak, akik ezzel akarnak foglalkozni. A lehetőségek száma persze végtelen, és ha ez megfelelően szabályozott keretek között történik, nem lesz lehetetlen megőrizni az e-sport integritását. Többek között erről is tartott előadást a Szerencsejáték Zrt. képviseletében Kállai Péter a Budapest E-sport Meetupon.
Forradalmi változások az online sportfogadásban
Az elmúlt 15 évben gyökeres átalakuláson ment át a sportfogadás. Az internet és a big data megjelenésével óriási mennyiségű hír, adat, statisztika került a fogadóirodák kezébe, az élő online közvetítésekkel szinte egy időben pedig berobbant az élő fogadás is, ahol percről-percre lehet a mérkőzés eseményeire reagálva fogadni. Az internet ráadásul új piacokat nyitott meg, így ma már egyáltalán nem okoz gondot az se, ha valaki itthonról pl. japán baseballra akar fogadni. A totózókból és lottózókból a fogadás átköltözött az otthoni gépekre és a mobilokra, ma már az sem jelent problémát, ha valakinek úton hazafelé jön a tuti tipp, mert a mobilján keresztül azonnal fizethet is.
Az e-sport fogadás a jövő üzleti lehetősége
Amikor azt vizsgáljuk, hogy az e-sport miképp kapcsolódhat a sportfogadáshoz, három szempontot kell figyelembe venni: sportszakmai, fogadásszakmai és üzleti érveket.
A sportos jegyek megvannak az e-sportban is: kell hozzá tudás, állóképesség, reakcióidő, van versenyrendszere, adatvezérelt, és megvan a kiszámíthatatlansági faktora: bármikor jöhet egy versenyen egy kiscsapat, amelyik egycsapásra legyőzi a legesélyesebbet.
Fogadás tekintetében sincsenek akadályok: az egyes meccsekre meg lehet határozni oddsokat, vannak kialakult sportágak, bajnokságok, mérkőzések, és egyre felelősebbek a versenyszervezők is, külön szervezetek alakultak már arra, hogy megőrizzék az e-sportok integritását és, hogy felügyeljék pl azt, hogy ne legyen csalás a tornákon.
De a lényeg az üzlet. Iszonyatos tempóban fejlődik az e-sport; ez a mai fiatal generációk szórakozási formája. A teltházas arénák, a többmilliós online nézettség és a valós idejűség már alapból is csábító egyveleg, de ha hozzáadjuk még az e-sportra jellemző interaktivitást a közvetítésekben, olyan új lehetőségek nyílhatnak meg, amelyek akár a sportfogadáson is túlmutathatnak.
Kállai Péter statisztikáiból kiderült, hogy már most extrém életkori eltolódás jellemzi az e-sportot: míg például az olimpiára a legnagyobb arányban a 30-49 év közöttiek fogadnak, addig az e-sportra Dániában szinte csak 18-29 év közöttiek.
Mire fogadhatok majd e-sportban?
Itt már nem csak arról beszélünk, hogy melyik csapat nyeri a meccset. Adott pálya győztese, pontos végeredmény, hendikepek, na meg aztán a játékspecifikus dolgok: élesítik-e a bombát, mikor rombolják le az első tornyot, ki hal meg először, –a lehetőségek tárháza végtelen. Hatalmas potenciál van az élő e-sport fogadásban, de még nagyon az út elején vagyunk. Nagyon rövid időtartamok azok, amelyekre specifikusan lehet fogadni, tehát lehet, hogy mire én felraknám a 200 Ft-omat arra, hogy hatástalanítják a bombát, már vége is a körnek.
Az e-sport fogadásba ráadásul a játékkiadók is bele fognak szólni, hiszen ahhoz, hogy a fogadóirodák dolgozni tudjanak, először ki kell nyerni az adatokat a mérkőzésekből, –ez pedig csak a kiadón múlik, hogy rendelkezésre bocsátja-e.
Buktatók
Persze ahol van fogadás, ott megjelenik a bunda is: a még helyenként szabályozatlan e-sport piac számára az lesz az egyik legfontosabb, megoldandó probléma, hogy hogyan tudja minimalizálni a csalásokat és bundabotrányokat. A CS:GO világ többször volt már zajos valamilyen bundabotránytól, amelyek nem csak a versenyzőknek, de a versenyszervezőknek is károsak, –sőt, ha nem megfelelő előkészületekkel vezetik be, akkor többet árthat, mint használhat.
A másik nagy probléma pont az életkori sajátosság: az e-sport nézők egy jelentős százaléka kiskorú, nekik a fogadást pedig a törvény tiltja, de az online esetében nehéz kiszűrni, hogy valójában ki az, aki még kiskorú. Persze fényképes személyi igazolványos regisztrációval ennek az esélye jelentősen csökkenthető, de a kulcs az, hogy az e-sportot pont ugyanúgy, ha nem még szigorúbban kezeljék majd a fogadóirodák, mint a hagyományos sportokat.
Mi a helyzet Magyarországon?
A Szerencsejáték Zrt. az egyetlen olyan vállalat, amelynél ma hivatalosan lehet sportra fogadni. Természetesen sok más szolgáltató elérhető nem legális módon az országban, némelyikőjüknél már lehet is e-sport meccsekre fogadni, de a jelenlegi jogi állás szerint Magyarországon ma nem lehet e-sportra fogadni, ennek pedig legfőbb oka, hogy Magyarországon az e-sport hivatalosan nem elfogadott sportként. Ahhoz, hogy az e-sportfogadás ide is begyűrűzzön, ez az első lépés. Jó látni, hogy az SZRT foglalkozik a témával.