Amerikában már régóta fizetnek azért az egyetemek, ha versenyszerűen játszol náluk.
Az e-sport világ fejlődésével számos olyan terület jelent meg az iparágon belül az elmúlt években, amelyek potenciális alternatívát, karrierlehetőséget, jövőképet nyújtanak a profi játékosoknak azután is, hogy aktív versenyzői pályafutásukat befejezték. Kicsit olyan ez, mint a foci: a legtöbb kiöregedő játékos általában marad a labdarúgáshoz közel és edzőként, elemzőként, vagy valami hasonló területen helyezkedik el. A helyzet ugyanez az e-sporttal is, egyre több a profiból háttérmunkássá avanzsáló szakember, akik az aktív évek alatt szerzett tapasztalatukat szeretnék kamatoztatni az iparágon belül. Ezidáig ez a fajta "autodidakta" edukációs fejlődés jellemezte az e-sport piac szereplőit.
Az iparág fejlődésének azonban van egy másik aspektusa is, ez pedig annak sportként való kezelése. A világon egyre több helyen kezelik a hagyományos sportokkal egy szinten az elektronikus sportokat, és egyre több, a sportolókat is megillető "jog" jár azoknak, akik a virtuális térben edzenek és küzdenek nap mint nap. Gondoljunk csak az amerikai egyetemi világban kialakult ösztöndíjrendszerre, amely - főleg - az amerikai foci játékosokat jutalmazza, nem véletlenül akkora és annyira népszerű az NFL az USA-ban, amennyire. Ennek egyik fő motiváló rugója az egyetemeken kapott ösztöndíj az aktív sporttevékenységért cserébe. Az egyetemi képzések még amerikai színvonalon is bitang drágák, az ösztöndíj támogatásokkal viszont lényegesen egyszerűbb a fiatalok élete, legalábbis anyagi szempontból. Az egyetemek pedig tökéletes táptalaj a profi csapatoknak, akik innen draftolják az új szupertehetségeket a ligába.
Tör fel az e-sport ösztöndíj is
Az USA-ban már külön szervezet alakult erre: a National Assocation of Collegiate Esports (NACE) jelenleg 130 egyetemet és főiskolát számlál a tagjai között, a több mint 3000 eddig regisztrált versenyzőjének pedig ~15 millió dollárnyi ösztöndíjat vagy más támogatást adtak az elmúlt három évben. A növekedés pedig nem áll meg: 2020-ra 150 tagot várnak, amely egyre több lehetőséget biztosít azoknak a feltörekvő tehetségeknek, akik e-sporttal szeretnék megkeresni a kenyerüket vagy a diplomára valót. De nézzünk néhány példát:
A Maryville University az elsők között volt, amelyik nyitottan állt az e-sporthoz, ez a korai nyitottság pedig már két egyetemi bajnoki győzelmet hozott nekik League of Legends-ben. A LoL mellett Overwatch ösztöndíjra is lehet pályázni. A Robert Morris Egyetemen adták az első egyetemi e-sport ösztöndíjat, már 2014-ben! Azóta az egyetemnek 40 ilyen játékosa van, akik hat különböző játékban versenyeznek a Rocket League-től a CS:GO-ig. A California-Irvine University már ennél is tovább ment: immáron saját e-sport arénával és 6000 dolláros ösztöndíjjal kecsegtetik a versenyezni vágyókat.
De mi a helyzet Magyarországon?
Ösztöndíjat sajnos még nem adnak a hazai egyetemek és főiskolák azért, hogy valaki versenyszerűen játszik, de nem állunk távol tőle, az első lépések az e-sport felé már érezhetők az intézmények felől. Az elmúlt 1-2 évben volt már nem egy egyetemi, vagy akár egyetemek közötti e-sport verseny, sőt, a Corvinuson pl. volt már olyan féléves e-sport képzés, ami akkreditálható volt, tehát vizsgázni lehetett belőle, itt egyébként mi magunk, valamint a Magyar E-sport Szövetség képviselői is előadtunk az egyébként szép számban megjelent hallgatóságnak. Viszont van már például e-sport középiskola, ahol a videojáték részét képezi az oktatásnak.
A nyitottság tehát itthon is megvan már, reméljük, hogy előbb-utóbb mi is eljutunk oda, hogy a legjobb hazai játékosokat az oktatási intézmények is segítsék. Nálatok hogy állnak a suliban az e-sporthoz? Írjátok meg nekünk kommentben!
OSZD MEG VELÜNK VÉLEMÉNYEDET KOMMENTBEN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON!
Borítókép: Trine University