A visszajelzések szerint sokan nem szeretik őket, mégis futótűzként terjed el egy-egy potenciális leak a gamer közösségekben.
Ha valami igazán nagy projekten dolgozol sok ember bevonásával, akkor azt bizony nem egyszerű titokban tartani, kösse bármilyen titoktartási szerződés is az emberek kezét, avagy száját. Amikor egy-egy jelentős gaming expó megrendezéséhez kerülünk közel, a piacot, a fórumokat, a közösségeket hirtelen elárasztják az érdekesebbnél érdekesebb, és persze vadabbnál vadabb leakek, amelyek egy része mindig kacsa, de nem ritka az sem, ami szinte a tökéletes igazságot fedi fel idő előtt a játékosoknak. Persze ezt a közösség mindig csak a ténylegesen bejelentés után tudja meg.
De mik is pontosan a leakek és miért testesítik meg tökéletesen a kétélű fegyver fogalmát?
Leak, avagy magyarul szivárgás igazából bármilyen területhez tartozhat; szivároghatnak történeti részletek könyvekből, filmekből, technológiai részletek, típusnevek autógyártóktól, és persze az államtitkok is. Jelenlegi cikkünkben a videojátékipar szivárgásai a mérvadóak, itt beszélhetünk szoftveres, illetve hardveres leakekről. Ezeket az információkat nem a fejlesztő adja ki, hanem valamilyen nem megengedett csatornán hagyja el a cég fejlesztőkörnyezetét többnyire ismeretlen forrásoktól. Gondoljunk csak a PS5 körüli felhajtásra, az újgenerációs konzolhoz az elmúlt hónapban heti rendszerességgel érkeztek kisebb-nagyobb infómorzsák, de a COD: Modern Warfare megjelenése előtti hetekben is rengeteg teória és nem megerősített információ látott napvilágot.
Azonban, ha tudjuk, hogy hogyan kezeljük a leakeket -akár fejlesztők, akár fogyasztók vagyunk- az előnyünkre is válhatnak, vagy pedig egy pillanat alatt romba dönthetik a munkánkat.
A szivárgások pozitív lehetőségei
Ha valaki egyetlen alkalommal is megfigyelte már egy ember reakcióját, amikor egy nem hivatalos, ám az ő érdeklődési körének megfelelő információt adott át neki, akkor tudhatja miről van szó. A leakek hype-ot keltenek az emberekben, és így nagyobb eséllyel követik figyelemmel az ezzel kapcsolatos további részleteket. Fortnite-nál már konkrét kultúra épül fel a leakekre, melynek szellemi vezetői természetesen a leakerek, avagy sarkított fordítással élve az adatbányászok, akik igazából influenszerek is egyben. Mivel a Fortnite egy folyamatosan frissülő játék, ezért voltaképp kifogyhatatlan táptalaja a leakeknek, melyek minden patch-nél felbukkannak. Csakhogy lássuk számokban is ezt, a legnagyobb Fortnite adatbányászok a cikk írásának pillanatában az alábbi követőtáborral rendelkeztek Twitteren:
- Hypex: 614 ezer
- ShiinaBR: 228 ezer
- Forttory: 192 ezer
- Lucas7Yoshi: 190 ezer
Fortnite-ban egy igencsak furcsa kapcsolat áll fent a fejlesztő Epic Games és az adatbányászok között, ugyanis az Epic tökéletesen alkalmazza hype generálásra a leakeket. Egy-egy frissítés alkalmával rengeteg olyan dolog is bekerül a játék fájljaiba, ami csak később aktiválódik, például in-game eventek fájljai, az adott frissítési ciklusban érkező skinek, illetve később megjelenő fegyverek. Az adatbányászok ezeket az információkat, amikor tudják, mindig publikálják, a közösség egy igen jelentős része pedig örül ennek. A hangsúly azon van, hogy amikor tudják, ugyanis az évek alatt az Epic Games kifejlesztett egy titkosítási módszert, aminek feltörésével nem fáradoznak az adatbányászok, sőt igazából nem is mernek nekiállni, mert az Epic pillanatok alatt pert akaszt a nyakukba. Egyszerűen fogalmazva Fortnite-nál azt szivárogtatják az adatbányászok, amit az Epic Games "megenged". A skinek egy része mindig ebbe a kategóriába esik, valamint a fegyverek is, de az egyszer látható in-game eventek fájljai egy ideje már mindig titkosítva vannak, és csak az esemény előtt 5-10 perccel oldja fel őket az Epic. Külön érdekesség, hogy ma már nem is szeretik idő előtt felfedni az adatbányászok az in-game eventek részleteit, mert maguknak sem akarják elspoilerezni a dolgokat.
Fortnite-nál tehát ez az egész folyamat nagyon jól működik, elképesztő lázban tudják tartani a közösséget ily módon.
A szivárgások negatív hatásai
Ám nem minden rózsaszín, a munka oroszlán részét végző fejlesztőkre egy-egy szivárgás komoly csapást mérhet. A leakelés az Apex Legends világában sem újdonság, novemberben pedig a cég Social Media menedzsere, Alex fakadt ki a témában.
Leaks suck for so many reasons. They disrupt months, sometimes years, of work done by communications teams. They spread misinformation like a plague. But above all, they steal a reveal from the devs who have been pouring their heart and soul into a project. Leaks suck. Don’t.
— Alex ???? (@alex_frostwolf) October 27, 2019
"A szivárgás több okból is nagy szívás. Hónapok, néha évek munkáját teszik tönkre a kommunikációs csapatoknál, és pestis módjára szállítják a téves információkat. De ami a legfontosabb, elveszik a leleplezés pillanatát a fejlesztőktől, akik szívüket, lelküket beletették a projektbe. A szivárogtatás szívás. Ne csináld!"
Alex szavaival nehéz nem egyet értetni, a leakek egyik legnagyobb problémája, hogy mindig sok kérdőjelet tartalmaznak, amit a közösség a képzeletével foltoz be, aztán ha a hivatalos megjelenés nem olyan, vagy nem jobb, mint amilyenre számítottak, akkor jönnek a dislike-ok. A közelmúlt egyik legnagyobb ilyen ügye az Overwatch 2 körül kerekedett ki még 2019 őszén.
A fejlesztők egyébként többféleképpen próbálnak védekezni a leakek ellen, vannak esetek, amikor annyira korán jelentenek be egy-egy újdonságot, hogy szinte alig van hozzá publikálható, bemutatható részlet. Példa erre a Riot Games tizedik születésnapi streamje, amellyel egyúttal "hadat is üzentek" a többi fejlesztőnek, ugyanis számos kategóriában jelentettek be új játékot.
A Legends of Runeterra névre keresztelt kártyajátékuk már elég jól állt, 2020 első negyedévében várható a béta megjelenése, az FPS játékukkal azonban már más a helyzet. A végleges névvel még nem rendelkező Project A-re csak annyit mondtak, hogy "Előbb-utóbb kész lesz.", a Project F és Project L pedig még ennyit sem kapott, utóbbi kettőre még biztos, hogy éveket kell várnunk.
Persze a Riot játékok bejelentése mögött nemcsak a leakek kivédése állt, hanem az is, hogy különlegeset akartak villantani erre a különleges évfordulóra. A Google azonban tényleg csak a félreértések, és a kényelmesebb tesztelések érdekében jelentette be ideje korán a majd 2020 tavaszán debütáló Pixel Buds 2 névre keresztelt vezeték nélküli fülhallgatóját, így ugyanis sokkal nyitottabban próbálhatják ki az eszközt az utcán, és hatékonyabban javíthatják a hibákat is.
A hardver leakek egyébként sokszor lutrik, hiszen csökken a mérete, nő a teljesítménye, a formája az adott eszköznek, mire elkészül belőle a végleges verzió.
Zárásképpen képzeljük magunkat egy fejlesztő helyébe...
Jó ideje dolgozunk már egy projekten, amibe mindent beleadunk, sok-sok munkaórával, túlórával és rengeteg ötlettel, kreativitással segítettük a projekt fejlődését, melynek debütálását nagyon várjuk már, elvégre hihetetlenül jól esne már megmutatni a spanoknak, a szülőknek, a kedvesünknek, hogy min is ügyködtünk, beszámolni az élményekről, és persze felrázni a videojáték piacot, látni az érdeklődést a többi játékos részéről. Aztán valami megváltozik... jön a hír, hogy kikerült egy screenshot a világhálóra, valamint egy pár soros leírás a játékról. A meglepetésnek lőttek, a bemutató többé nem lesz olyan, mint amilyennek eltervezték. Az elmúlt évek munkáját ketté törte egyetlen rossz minőségű fotó.
A leakek tehát lehetnek a játékosok és a fejlesztők legnagyobb ellenségei, de barátai is. Az egész attól függ, hogy ki hogyan áll hozzá, hogyan tervez vele, és miként kezeli azt le.
Neked mi a véleményed a leakekről?
OSZD MEG VELÜNK VÉLEMÉNYEDET KOMMENTBEN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON!