"Valamilyen formában a mobilos játékoknak teret kellene kapnia" - Gabu interjú

A versenyszervezők élete nem csak játék és mese.

A K&H Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság második szezonja hivatalosan is véget ért, ennek apropóján Tóta "Gabu" Gábor, a HUNESZ versenybizottságának elnöke számolt be élményeiről és tapasztalatairól az elmúlt hónapok eseményei kapcsán.

Mennyire volt nehéz úgy lebonyolítani a K&H MNEB második szezonját, hogy a koronavírus-járvány miatt teljesen el kellett hagyni az offline világot és át kellett állni online-ra?

Ezt a kérdést véleményem szerint érdemes több szempontból is megközelíteni. Ha szimplán, csak a versenystruktúra oldaláról nézem, akkor szinte semmivel sem volt nehezebb lebonyolítani a szezont úgy, hogy nem volt offline döntő, hisz nem volt szükség kardinális átalakításra azon felül, hogy (ligarendszerű versenyjátékoknál) az alapszakasz első helyezett csapata a helyszíni döntő helyett, az online döntőbe juthatott tovább. Ezzel ellentétben közvetítési vonalon jóval grandiózusabb erőket kellett megmozgatni, hogy alkalmazkodni tudjon a liga a megváltozott feltételekhez, illetve elég valószínű, hogy a szponzorok felé is volt egy-két extra "kör" a vírus végett. 

Szerintem még fontos tényező, hogy egy 3-4 hónapig online szezon tartó online szezon után, a nagy "durranás" mindig az, amikor a liga minden résztvevője ( nem feltétlen csak azok akik tétmeccset játszanak) összetud jönni 1-2 napra és a helyszíni döntők alkalmával személyesen is áttudják élni az e-sport világának minden szépségét, ez a faktor pedig a változtatások végett nem lehetett jelen ebben a szezonban. Úgy éreztem ennek ténye bizonyos esetekben hatással volt a csapatok hozzáállására, ami nehezítette a lebonyolítást. 

Miben tudott előrelépni a szervezés az első szezonhoz képest?

Itt három fontos fontos dolgot szeretnék megemlíteni, teljesen felülemelkedve a játékspecifikus elemeken.

  • Kötöttebb szabályrendszer: Amikor feltesszük magunknak azt a kérdést, hogy "Mik egy nemzeti bajnokság legfontosabb elemei, avagy hogyan is szeretnénk, hogy a liga működjön" akkor a kötött szabályrendszer az, ami megadja szinte mindennek az alapját. Egy olyan alapzat, amire aztán a liga minden más szervezői szegmense ( Pl.: közvetítési vonal, közösségi média kommunikáció, ) biztosan tud építkezni. Azt gondolom, hogy a kiszámítható versenystruktúrával, kötött átigazolási szabályzattal, fix fordulónapokkal a liga előrébb tudott lépni ezen az úton, hogy egy stabilabb, kiszámíthatóbb verseny jöhessen létre. Itt főleg a zárt ligarendszerű versenyjátékokra (LoL, CS:GO, R6S) értem ezt.
  • Jogi személyiséggé átalakulás: Nagyon fontos lépés, ami történt, illetve ezekben a pillanatokban is történik, a csapatok jogi személyiséggé alakulása. Ez nem egy egyszerű út, viszont nagyon fontos lépés annak érdekében, hogy a ligát alkotó csapatokkal komolyabb megállapodásokat tudjunk kötni ami mindkét oldalnak tartást és kiszámíthatóságot ad, ezáltal lehetőséget arra is, hogy szélesebb körű, kölcsönösen előnyös együttműködések jöhessenek létre.
  • Elérhető repertoár: Mindenképp fejlődés az elérhető MNEB játékok számának növekedése, a 2. szezonban főleg a partnerligák által lebonyolított játékok száma nőtt, gondolok itt a HPCL-re, illetve az MNASZ - HUNESZ E-sport Országos GTSport Autószimulátor Bajnokság-ra.
  • Játékosok Tanácsa: Ugyan a tanács indulása jó pár játékból, már effektíve a szezon után történt, véleményem szerint ez nem csorbítja annak jelentőségét. Ennek a kapcsolatnak játékos és szervező között meghatározó szerepe lesz abban, hogy kontroll alatt tartsa, az egyes, a szervezők által meghatározott túl szigorú szabályrendszereket és folyamatosan szervezett formában visszajelzést adjon egy adott a témában. Egyes témákban határozott elképzelésünk van a jövőt illetően, viszont számos olyan "szürke terület" van (pl. átigazolási szezon gyakorisága) ahol konszenzusnak kell születni, ahelyett, hogy valamit erőltetnénk. Ezeken túl pedig a rendszeres kommunikáció közelebb is hozza a játékost és a szervezőket, ami elengedhetetlen alapja a közös gondolkodásnak. Visszajelzések alapján látjuk az igényt arra, hogy ezt valamilyen formában csapatmenedzseri szintre is kiterjesszük.

Az interjú folytatását a következő oldalon olvashatjátok!

Ezúttal sem maradtak el a minor és major büntetőpontok. Mennyire tartották be a szabályokat a második szezon során a csapatok és játékosok?

Érdekes tapasztalat volt, hogy bizonyos általános versenyszabályzatok, melyek hasonló lebonyolítású játékokra lettek szabva, teljesen eltérő módon váltak be. Véleményem szerint egy szabályzat akkor válik be, ha megvan értve, hogy miért is született és mi a célja, tisztán feketén-fehéren van megfogalmazva, illetve még épp annyira szigorú, hogy betartható. Például a zárt ligarendszerű játékok esetében, a mérkőzések mozgatásának rendszere  R6S területen tökéletesen működött, míg például CS:GO-ban azt láttuk, hogy ez rendkívüli nehézséget okoz. Általánosságban elmondható, hogy a 2. szezonban több büntetőpont került kiosztásra, mint az elsőben, ami minket is arra sarkall, hogy elgondolkodjunk azon, hogy bizonyos szabálypontokban konszolidáljuk a büntetőpontok mértékét, illetve a pénzlevonás helyett, olyan specifikus szabályokat képezzünk, ami egy szabályszegést játékbeli hátrányokkal (pl.: LoL-ban késés esetén pick/ban lehetőségének elvesztése) szankcionál. 

Az átigazolás szabályzat feszességével kapcsolatban egyértelműen túl szigorú szabályokat hoztunk, tekintve, hogy abszolút nem szerettük volna ha a csapatfelállásban bármilyen változtatás történik a kvalifikáció pillanatától, az alapszakaszon át egészen a döntőig. Hamar rájöttünk, hogy erre még nincs felkészülve a hazai közösség, így váltottunk arra a rendszerre, hogy büntetőpontért cserébe meglehessen azt tenni. A Játékosok Tanácsában történő visszajelzések alapján, ezt a továbbiakban szeretnénk enyhíteni tervezett átigazolási szezonok alkalmazásával. 

Szerinted melyik játék lehetne az, amelyik rákerülhetne a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság egyre hosszabb listájára?

Én úgy gondolom, hogy valamilyen formában a mobilos játékoknak teret kellene kapnia, gondolok itt akár a Clash Royale-ra, vagy a Brawl Starsra. Utóbbinak főleg lenne létjogosultsága abban a tekintetve, hogy a kiadó is 2. éve szervez világbajnokságot a játékkal, illetve látom azt a hazai játékosközösséget, akik igényelnék a zártabb, ligarendszerű lebonyolítással rendelkező rendszeres versenyeket. Nagy valószínűséggel a játék újszerűsége végett a VALORANTtal sem lőnénk mellé, azonban annak hosszútávú integrálása az MNEB játékok közé számomra jelenleg még nem egyértelmű.

Összességében milyen hangulatban hagyod magad mögött az elmúlt közel fél évet?

Egy szezon alatt, mindig vannak kiemelten nehéz szituációk, amik az adott pillanatban teljesen átveszik az uralmat, viszont szerintem fontos látni, hogy ez csak az adott pillanat "hatalma", és sokkal fontosabb, hogy az összképet nézzük. Ha pedig így tekintek rá, akkor nagyon örülök annak, ahogyan a lebonyolítás szempontjából az előző fél év alakult. Így itt, ezúton is megragadnám az alkalmat, hogy köszönetet mondjak azoknak a versenybíróknak, akik ehhez nagymértékben hozzájárultak. A játékok sokszínűsége, és a versenyek hossza okán véleményem szerint hasznos tapasztalatokkal gazdagodtunk és lelkesedéssel tölt el az a feladat, hogy miként fogunk tudni építeni ezekre, hogy még inkább egy olyan, a játékosok/csapatok igényeire szabott kiszámítható versenyt hozhassunk létre, ami szervezői oldalról is fenntartható. Hiszek abban, hogy ez az út vezet ahhoz, hogy a közönség, követők, fanok szezonról-szezonra egy színvonalasabb produktumot élvezhessenek. 

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!