Csiszolatlan gyémánt, vagy túlpolírozott vasdarab? - Cyberpunk 2077 teszt

Csiszolatlan gyémánt, vagy túlpolírozott vasdarab? - Cyberpunk 2077 teszt

Múlt héten megjelent 2020 alighanem legjobban várt játéka, amely bár óriási siker, mégis zuhantak tovább tőle a CD Projekt Red részvényei.

Kétségtelenül az idei év egyik legzűrösebb játéka a Cyberpunk 2077 volt. A fejlesztők a megjelenési dátumot többször is módosították (otthonról fejleszteni egy játékot nem kis feladat), a novemberi dátum decemberre változtatása pedig már elmondhatatlanul heves reakciókat váltott ki. Egyes játékosok már halálos fenyegetéseket írtak a fejlesztőknek, a CD Projekt Red részvényei pedig értékcsökkenésnek indultak. A helyzet az, hogy december 10-én egyszerűen már muszáj volt megjelennie a játéknak, nem volt lehetőség további halasztásra. A játékosok türelmetlenek voltak, nyakunkon az ünnepek, ebben az időszakban hatalmas az emberek vásárlási kedve, és az új konzolok is már egy ideje a piacon vannak. De mit is tud az év leginkább hype-olt játéka? Beváltja a hozzáfűzött reményeket?

Nagy ígéret

A CD Projekt Red nem ígért kevesebbet, minthogy egy olyan élettel teli várost készítenek, amiben mindig történik valami, amiben egyszerűen el lehet veszni. Számtalan hype videón keresztül mutatták be, hogy Night City micsoda hely, milyen részletgazdag kalandok várnak, és hogy egy-egy elem kidolgozására mennyi energiát fektettek. Félő volt, hogy a nagy hype közepette a játékosok elvárásai már túl nagyra nőttek ezzel kapcsolatban, és akár a játék megítélése bánhatja, ha mégsem úgy váltja be ezeket az ígéreteket, ahogy azt a belelkesített tömeg elvárja. Ebből, illetve a játék gyermekbetegségeiből adódott az első konfliktus.

Történelmi rajt a kritika tengerében

A Cyberpunk 2077 elképesztő indulást produkált, már a megjelenés napjának hajnalán a Steam top játékai közé repült fel, számos korábbi rekordot megdöntve.

Ezután viszont kiborult a bili, ugyanis kiderült, hogy a Cyberpunk 2077 egy meglehetősen optimalizálatlan játék lett. Az előző generációs konzolok durván küzdenek vele, de még a középkategóriás gamer PC-ket is rendesen megizzasztja. A CD Projekt Red gyorsan reagált, 1-2 nappal később ki is adták az 1.04-es frissítést, ami nagy javulást eredményezett ezen a téren, de itt nem állnak le, ezen a héten is jön egy patch, illetve januárban és februárban is optimalizálnak tovább, ígéretük szerint pedig ezen javításokkal már PS4-en és Xbox One-on is jól fog menni a játék. Hiába a történelmi rajt, és a rekordeladások, a CD Projekt Red részvényei feltehetően a játék technikai állapota miatt tovább csökkentek a múlt héten.

Night City, a lehetőségek városa

Túllépve viszont az optimalizálatlanságon, illetve a néha szemkiverősen feltűnő, de játékmenet szempontjából túlélhető hibákon (levegőben ragadó cigaretta, eltűnő járókelők, autók) Night City egy elképesztő hely lett. A jövő zsoldosainak valódi paradicsoma. A fejlesztők beváltották ígéretüket, ebben a városban tényleg mindig történik valami, a megfelelő platformon játszva pedig tényleg élettel teli. A régi konzolokon alkalmaznak jelenleg egy olyan optimalizációs megoldást, hogy kevesebb a járókelő az utcákon, akár drasztikusan is, ez pedig nagyban ronthatja ezt a élményt. 

Már első alkalommal, ahogy kinyitjuk a térképet látható, hogy bőven van mit csinálni. Küldetések, bűnügyek, kereskedők tucatjai várják azt, hogy Night City új reménysége teljesítse, megoldja, meglátogassa őket. A Cyberpunk 2077 tényleg egy olyan RPG lett, amiben el lehet veszni, és amiben mindig talál az ember valamit, ami érdekelheti.

Van egy melóm, jól fizet...

Night Cityben az a legszebb, hogy a játékidő egyszerűen nem lőhető be egy fix mennyiségre. Minimum száz, de akár több száz órára elegendő tartalom van benne, de a main küldetés is több tíz órára leköthet akár, ha nem csak átrohanja az ember. A mellékküldetések egyszerűen briliánsak, mindegyiknek van egy saját mini sztorija, még a századjára ellőt kiberpszichó vadászatot is végtelen kíváncsisággal lehet teljesíteni, mert annyira más, annyira jól kidolgozott sztorivonalat építettek mögé. A játék újrajátszási potenciálja elképesztően magas, minimum háromszor érdemes újra nekiveselkedni, hiszen három frakció közül lehet választani az elején. Mind nomádként, mind utcai gyerekként, mind cégesként egy kicsit más lesz a játék. Más a felvezetés, más információk birtokába jutsz, más párbeszédelemeket kapsz a különböző emberekhez, és ezzel el is értünk a játék következő fontos eleméhez.

Sok játékosnak azért is okozott csalódást a Cyberpunk 2077, mert másra számítottak. A hype videókból sokszor tűnhetett úgy, hogy egy GTA-hoz hasonló világ érkezik, pedig a Cyberpunk 2077 ennél távolabb nem is állhatna ettől. RPG révén a lootoláson hatalmas a hangsúly, és ez előrébb haladva sem fog változni, mindenből, még a szemétből is nyersanyag érkezik, így folyamatosan érdemes gyűjtögetni, eladni, betörni a holmikat. Ezenfelül borzasztóan nagy hangsúlyt kapnak a dialektusok, sokszor a jól alakított párbeszéd fontosabb, mint a harc. Ez bizony azt jelenti, hogy gyakran telik el több tíz olyan perc, amikor még csak fegyvert sem rántunk, mert valakivel üzletelünk, tervezünk, értelemszerűen ez leginkább a főküldetésre jellemző.

Egy harc, több lehetőség

Viszont az összetűzéseknél sem kell félteni a játékot, a fejlesztők számos lehetőséget biztosítottak arra, hogy színes párbajok alakuljanak ki az ellenszenves banda és V között. Azonfelül, hogy lőfegyverek egész armadája érhető el, elsőosztályúra csinálták a közelharci fegyverek rendszerét is, illetve megalkották a hackelést, ami a csavar az egészben. Hackeléskor előnyt szerezhetünk azzal, hogy bénítjuk az ellenfelünk valamely rendszerét, megvakítjuk, mozgásképtelenné tesszük. Aki viszont nem annyira a durrbele módszer híve, dönthet úgyis, hogy lopakodik és egy valódi hangtalan cyberninja módjára intézi el az ellenfeleket. Erre is megvannak a megfelelő eszközök, így nyugodtan mondhatjuk, a lehetőség skálája elég széles.

Ugyanez igaz a perkek rendszerére is, a fejlesztési lehetőségek palettája igen gazdag. Szintek lépésekor egy tulajdonságpontot elkölthetünk a fő irányokra, mint testi erő, reflexek, intelligencia stb., majd amikor ezeket megnyitjuk, akkor érkezik a minimum 20-30 perces olvasás.


Minden tulajdonságon belül 2-3 képességfát lehet találni, amelyek mindegyike egy adott irányra vonatkozik. A fenti képen látható fa a tárgykészítést erősíti. Ahhoz, hogy Night City minden lehetőségét kihasználhassuk, egyszerre több mindent is fejleszteni kell, a jobb autók ellopásához például testi erő kell, de sok olyan ajtó is van, amiket egyszerűen csak feltépni lehet. Ugyanakkor a különféle automaták, berendezések hackeléséhez technikai adottság szükséges, vannak olyan számítógépek, amiket 10-12-es technikai ismeret nélkül nem is lehet feltörni. Ez természetesen elsődlegesen a mellékküldetések további mellékes dolgaira vonatkozik, a fő küldetésre nem.

A lényeg viszont a részletekben rejlik...

Fontos észben tartani, hogy a Cyberpunk 2077 világát nem teljesen a CD Projekt Red alkotta. A cyberpunk, mint jövőkép már az 1980-as évek óta létezik, számos remek filmnek, játéknak, társasnak adott már otthont. A CD Projekt Red merített a Shadowrun nevű játékból is, viszont ezt az egészet képes volt egy új szintre emelni azzal, amiben mesterek. Részletek a részletekben...

A játékmenete a Cyberpunk 2077-nek príma, viszont akkor csapja igazán arcon az embert a világ mélysége, amikor nem csinál mást, mint hallgatózik, figyel, elvegyül, olvas. A kocsik rádiójában nem egyszerűen zene szól, hanem van hogy megszakítják az adást, és híreket olvasnak be. Olyan híreket, amelyek egyáltalán nem rugaszkodnak el a valóságtól, gazdasági jelentések, gyilkosságok közleményei, háborús helyzetek összefoglalói hallhatóak. Ha liftben utazol, akkor sem kell unatkoznod, a TV csatornákon mindig megy valamilyen talkshow, reklám, ami egy újabb csipetet ad az egész világhoz. Rengeteg ezenfelül a történeti szilánk, melyekbe a játék során lehet botlani, a leltárban pedig elolvasni. Kutatási feljegyzések, privát üzenetek, történelmi emlékek, millió olyan részlet, ami hozzátesz ahhoz a nagy egészhez, amit a CD Projekt Red át akart adni. Ezenfelül még egy dolgot emelnék ki, ami engem teljesen magával ragadott, a valós idejű testbeszéd. Amikor egy NPC-vel beszélgetsz, akkor a karakter valós időben reagál a mondataidra. Ha olyat közölsz vele, amivel egyetért, már akkor bólogat, amikor még be sem fejezted a mondatot. Ha valami olyat, ami megnehezíti az életét, akkor megvakarja a fejét, megrázza a fejét, amikor még a mondandód felénél vagy. Ezek a pici részletek teszik igazán teljessé a világot.

Viszont ha már részletekről van szó, akkor érdemes a kevésbé jól sikerült elemekbe is belemenni. Az élet sajnos nem olyan színes minden járókelővel, mint ahogyan azt éreztették a trailerek, igazából kiemelt NPC-k vannak, akikkel lehet beszélgetni, az utcán sétálók viszont elég bugyuta szövegekkel szolgálnak az időjárásról, ha megszólítod őket, vagy egyszerűen elküldenek egy melegebb részére a bolygónak. Az emberekkel való kapcsolathoz hozzátenném, hogy a szexuális viszonyok sem annyira tartalmasak, mint ahogy arról a pletykák szóltak az év során, itt is néhány kiemelt személy van, akikkel aktusba léphet a főhősünk.

Akkor a Cyberpunk 2077 egy jó játék?

Az nem kifejezés. A Cyberpunk 2077 simán az év játéka címre pályázik, de kell még neki egy kis idő. Ha most tartasz tőle, akkor nézz vissza rá egy év múlva, ugyanis néhány hónapon belül kikupálja a bugokat a CD Projekt, és ingyenes DLC-k is érkeznek majd hozzá. A Witcher 3 is hasonló módon jelent meg anno, mára viszont a Witcher 3 a mintapéldája a minőségi játékkészítésnek. Jelenleg a CP 2077 banális hibákkal küzd, amiket letagadni nem érdemes, mi is belefutottunk néhányba, elsődlegesen amikor autókáztunk. Itt egy rövid válogatás róluk:

Viszont a világ zseniális, részletgazdag, érdekes, folyamatosan kínálja a felfedezésre váró dolgokat, a main sztori piszok jó, a grafikai látványra nem lehet panasz még alacsonyabb beállításoknál sem, számos easter egget dugtak el benne és ami a legmegfogóbb az egészben, hogy nem feltétlenül állunk már annyira messze egy ilyen jövőtől. A Cyberpunk 2077 fő látványossága a kiberverek, vagyis az emberi test módosítása különféle implantátumokkal. Ez már manapság is egy ismert eljárás, az orvostudomány már képes szerveket cserélni, és hosszú évek óta tudni, hogy a szervezetbe beépíthető, teljes életet kínáló műszervekkel is kísérleteznek. Ha valaki elveszti egy végtagját, egyelőre sok pénz árán ugyan, de már tudnak neki olyan művégtagokat gyártani, amelyekkel többé-kevésbé élheti tovább az életét. Ne legyenek tévképzetei senkinek, az ilyen implantátumok harcászati felhasználása is rég terítéken van már, a publikum előtt az exoskeletonok vannak az egyik legtöbbet emlegetve, mint fizikai erőt növelő kiegészítők.

A Cyberpunk 2077 világa magával ragadó, beszippantja a játékost, tényleg olyan zsoldos lehetsz benne, amilyen csak akarsz, a legerősebb benne viszont az, hogy nem egy képtelen sci-fi világot ábrázol, hanem egy nagyon is lehetséges jövőt.

Én egy nagyon erős 9/10-et adok neki, a hibák javításával pedig akár a 10/10-et is elérheti majd. A játékot PC-n teszteltük, illetve egy nagyobb időt Geforce Now-n is eltöltöttünk vele, ha esetleg gyenge a géped, ellenben jó a neted, akkor a Geforce Now egy remek alternatíva lehet arra, hogy már most végigjátszd.

A teljesség kedvéért az Esport1 szerkesztőségéből többen is nekiveselkedtünk a játéknak, íme a többiek összefoglalója is.

Ganfi

Mivel tavaly augusztus óta vártam előrendelőként a játék megjelenését, így nem kevés izgalommal “vettem a kezeim közé” végre december 10-én. Az én elvárásaimnak nem csak megfelelt, de túl is teljesített a játék. A grafikára nem lehet panasz, high-ultra beállításokon gyönyörűen muzsikál. Az apróbb bugokról, mint például repülő cigicsikk vagy arrébb teleportáló járókelő, elég könnyű megfeledkezni, amikor ennyire beszippant a sztori, a mellékküldetések, a rengeteg lehetőség, és maga a város, amely tele van élettel. Nincsen olyan utca vagy tér, ahol ne lenne valamilyen feladat vagy érdekesség. A Jojo’s Bizarre Adventure után pedig egészen jól esik a házak falain lévő tarot lapokra vadászni. Ilyen részletgazdag játékot még nem láttam.

Sensevida

Ismeritek azt az érzést, amikor egy játék történetének teljesítése után csak néztek magatok elé és nem tudjátok, most mihez kezdtek majd az életetekkel? Nagyjából hasonló érzések kavarognak bennem napok óta, pedig a Cyberpunk 2077 semmi különlegeset nem kínál, pusztán gyönyörű köntösbe öltözteti a kegyetlen realitást az életről, halálról és az emberi lélek gyarlóságáról. Sokan persze maradnak  majd a komfortzónában, nem gondolják tovább és a játék csupán egy játék marad, azok viszont, akik nem csak nézik, hanem látják is, mit kínált nekünk a CD PROJEKT RED, máshogy viszonyulnak majd az egyre inkább kiábrándító valósághoz. Egy biztos, el kell kezdenünk hinni a cyberpunk disztópiákban, mert lassan már mi is abban élünk.

Amennyiben további véleményekre vagy kíváncsi, tekintsd meg a PC Guru írásos, és videós tesztjét is a Cyberpunk 2077-ről.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!