CSGO10: Que ota?

CSGO10: Que ota?

2016 a legtöbbeknek a brazilok miatt maradt emlékezetes, de például ekkor tört be a nemzetközi mezőnybe DeadFox is.

Legújabb sorozatunkban nyolc részen át nézzük át a játék történetének legfontosabb pillanatait, a megjelenéstől a legfontosabb frissítéseken át a Majorökig. A negyedik részben a brazil Counter-Strike felemelkedését, DeadFox nemzetközi áttörését, a Valve és az edzők viszonyát és még sok minden mást is felidézünk.

CSGO10-SOROZAT

2010-2013: Konzolos átiratból Globális Offenzíva
2014: A bundázás és csalás éve
2015: Üdv a fnatic érában
2016: Que ota?
2017: A szupercsapatok kora
2018: A csillagok
2019: 64 nap alatt a Föld körül
2020-napjainkig: Az online éra és hatása

Graffitik, kesztyűk és a nagy visszatérők

2016 egyik első nagy frissítésével megjelent az év egyetlen operationje, a Wildfire, valamint visszatért a 2015-ben nélkülözött Nuke is alapos felújítás után. A map poolban Inferno helyét vette át, de ez a változás a már megkezdett Major-ciklus miatt csak Kölntől lépett érvénybe. Ezután egészen októberig kellett várni az újabb jelentős tartalmi frissítésre – a ládákat kb. ekkortól nem tekintjük annak –, a Graffiti frissítésre. Egy hét múlva pedig visszatért a mai is ismert Inferno, hogy aztán az évet a kesztyűk és a SAS-modell újradizájnolásával zárja a Valve.

Fnatic éra, magyar siker

2016 a fnatic dominanciájával folytatódott, mely a 2015-ös DreamHack Kolozsvár Majorön elért negyeddöntős kiesés, majd Pronax lecserélése után indult. Ezidő alatt hat versenyt nyert meg zsinórban a fnatic, a többi csapat pedig erőt gyűjtött: a NIP leigazolta THREATet edzőnek, Stewie2K a Cloud9-nál kötött ki, s1mple nagy meglepetésre a Liquidnél, FalleNék Luminosity Gamingje pedig megszerezte TACOt és fnx-et, aminek köszönhetően egyre többször eljutottak a döntőkig.

Az év elején a magyar Counter-Strike is visszakerült a térképre, hacsak egy röpke pillanatra is: flash és DeadFox játékosként, Boco edzőként a PixelFire Gaming zászlaja alatt kijutott az MLG Columbus európai Minorjára egy nemzetközi mixben. Ezen a versenyen a 3-4. helyen végeztek, így elérték az utolsó esélyt adó selejtezőt, ahol sajnos már nem szerepeltek ilyen jól, így a 9-11. helyen kiestek. A magyarok szereplése mégsem erről, hanem a DenDD elleni meccsről lett híres, amikor is Mirage-on 79 kört játszottak LAN-on, ezzel megdönthetetlennek tűnő rekordot állítva. A minoros teljesítménynek köszönhető az is, hogy a csapat később az Escape Gaminghez igazolhatott. DeadFox innen igazolt szeptemberben a HellRaisershez, akikkel az év végén az ELEAGUE Major selejtezőjén is játszhatott, majd 2017 elején magán a versenyen – de az már egy másik történet.

Szamba Columbusban

Visszatérve a nemzetközi mezőnyhöz és 2016-hoz. A márciusi MLG Columbus Majorre a Valve emelt a téteken, látván, hogy a többi rendezvényszervező utolérte őket a nyereményekben: ettől kezdve 1 000 000 dollár lett a díjazás. Tehát az ekkoriban még ágyakon is egymással osztozó, szegény brazil játékosok a legjobb pillanatot választották arra, hogy meghódítsák a világot. Az út persze nem volt könnyű. A felemelkedésük már hónapok óta tartott, de a s1mplevel induló Liquid majdnem megállította őket az elődöntőben. Mirage-on 9:15-ös hátrányból jött vissza a Luminosity, nem is akárhogyan: coldzera híres ugráló AWP-s mutatványával!

A döntőben a NAVIval találkozott az LG. A kézsérülést szenvedett GuardiaN azonban minden próbálkozása ellenére sem volt ellenfele FalleNnek és Coldzerának, így a brazilok lettek az első nem-európai Major bajnokok. A következő versenyen viszont nem tudták replikálni ezt a sikert. Ehelyett a NIP emelkedett új magaslatokba a DreamHack Masters Malmön, méghozzá a már említett THREAT miatt, aki a 2015 végétől feltűnő trend, azaz az irányítói–edzői szerep összeolvadásának legeredményesebb kihasználója volt.

Hamarosan olofmeister is rövid pihenőre ment, ugyanis GuardiaNhez hasonlóan kézsérülést szenvedett. Végül csak júniusban tért vissza az ELEAGUE csoportkörére, addig a fnatic teljesen kiesett a pixisből, ha trófeákról volt szó. Eközben a brazilok újra formára találtak, megnyerték a DreamHack Austint és az ESL Pro League harmadik szezonjának döntőjét. Utóbbi verseny a korábbi Titanst leigazoló – majd Ex6TenZet rpk-ra cserélő – G2 elleni Bo5 döntő miatt lehet emlékezetes, ami mindenidők egyik legjobb Infernoját hozta magával.

Dráma és címvédés

Májusban és júniusban az ELEAGUE-gel folytatódott a versenykör, ami sok szempontból új magasságokba emelte a CS:GO-t, hiszen az amerikai TBS csatorna közvetítette és fizette a produkciót. Ekkorra a G2 és a Luminosity tűnt a két legjobb csapatnak a világon, a franciák visszavágtak az ECS döntőjében az EPL-ért, a verseny kezdett kiélezetté válni köztük. Azonban egy drámai átigazolás megtörte ennek a narratívának a lendületét: az LG játékosai átigazoltak az SK Gaminghez a szervezetük tudta nélkül, aminek az eredménye az lett, hogy diszkvalifikálták a brazilokat az ELEAGUE-ről, tehát nem harcolhattak az újabb címért a G2 ellen.

Júliusban a drámát a kölni Major követte, ahová az immáron SK név alatt játszó brazilok címvédőként érkeztek. Coldzera elképesztő játékára ezúttal nem volt senkinek ellenszere, a G2-t is simán félretették az útból a csoportkörben. A rájátszásban a FlipSid3 és a Virtus.pro esett a brazilok áldozatául, a döntőben pedig a Liquiddel találkoztak. Ekkor ugyan még s1mplevel játszott a csapat, de már tudni lehetett, hogy nem folytatja velük. Ennek ellenére mindent megtett azért, hogy életben tartsa csapatát. Például ekkor hozta össze Cache-en a híres 1v2 clutchot, amit graffitivel jutalmazott a Valve. Sajnos ez sem volt elég ahhoz, hogy megakadályozzák FalleNék újabb Major bajnoki címét.

Az edző az edző

A Major utáni időszak többeknek pihenéssel, másoknak az ELEAGUE rájátszásával telt. De ami mindenkit érintett ezen a ponton, az a Valve döntése az edzőket illetően. Ekkora ugyanis több csapat – látva a modell sikerét – elkezdett újabb sztárokat igazolni az irányítójuk helyére. A legnagyobb átigazolás ekkoriban s1mple érkezése volt a NAVIhoz, ahol a veterán IGL-t, Zeust váltotta le. Ekkoriban a valódi munkát starix végezte az edzői székből, ezért ez egy zseniális lépésnek tűnt.

De a Valve azonnal lecsapott a trend erősödését látva és kiadták az új szabályokat, miszerint a Majorön az edző nem beszélhet a mérkőzés során, leszámítva a dedikált időkéréseket. Ez ekkoriban még kétszer egyperc volt, később a Valve döntésének hatására változott a ma is használt négyszer félpercre. Az ESL azonnal implementálta az új szabályokat, a többi rendezvényszervesző is követte őket, így a NAVI hirtelen irányító nélkül találta magát.

Bizonytalanság a csúcson

Az év második felében bizonytalanság volt a teljes mezőnyben. Nem látszott, ki lesz a világ ura, a játék minőségében látott korábbi ugrás hirtelen megfordult az edzők limitációja miatt. Ezt kihasználva a NIP, a Virtus.Pro, a NAVI, a Cloud9 és az OpTic is elcsípte a maga címeit az SK elől. A 2016 elején Astralissá alakuló dán TSM pedig nem tudott beszállni ebbe a nyílt harcba, ezért eladták karrigant a FaZe-nek. Ez a döntés, bár nem tudhatták, a 2017-es év katalizátora lett, hiszen mindkét fél elképesztő sikereket ért el ennek köszönhetően.

Cikksorozatunk holnap folytatódik 2017. áttekintésével.

Borítókép: HLTV
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!