Nincs Counter-Strike e pálya nélkül

Nincs Counter-Strike e pálya nélkül

A pletykák szerint Cobblestone is benne lesz a CS2-ben. De mit kell tudni erről a pályáról és miért olyan fontos a játék történelmében?

A héten befutott a reworkölt Italy a CS2-ben és úgy fest, hogy nemsokára egy felújított, havas Cobblestone is jönni fog mellé. Bár egyelőre csak pletykák és szivárgások szintjén ismert utóbbi létezése, azért nehéz elképzelni, hogy a Valve végül ne csinálja meg. Hiszen csaknem annyira fontos a játék története szempontjából a jó öreg „kábel”, mint Italy.

Lehet nem tudjátok, de az eredetileg Cbble néven ismert térkép Italyval együtt a Counter-Strike 6.5-ös bétája óta velünk van valamilyen formában. Vagyis 2000. június 8-a óta szaladgálhatunk a kastélyban, ami megannyi kiváló CS:GO meccs helyszíne is volt másfél évtizeddel később. A pályát eredetileg David Johnston, Dust alkotója készítette. Az eredeti ötlete az volt, hogy egy kastélyos térképet akar. Ebből született meg cs_cstle, egy túszos pálya, amelynek textúráit Chris Ashton alkotta. De cstle nem volt valami jó a játékmenet szempontjából, ezért elutasították a Counter-Strike fejlesztői. Johnston nem adta fel: a cstle-höz gyártott elemekből és a Dust készítése során elsajátított ismeretek mentén létrehozta az új kastélyos pályáját, de_cbble-t, azaz Cobble-t.

Ezeket olvastad már?

A pálya olyan jól sikerült, hogy nem csak bekerült a játékba, egészen 2013-ig hozzá sem nyúltak a dizájnjához. Amikor Source-ra portolták, kicsit felújították grafikailag, de ezt leszámítva semmi sem változott. CS:GO-ban viszont kimaradt a debütáló pályák sorából, hiába szerették sokan a korábbi változatokban. Ennek okát abban kell keresni, hogy a használatban lévő Counter-Strike pályák a játék mechanikai és taktikai kiismerése miatt sokat változtak 13 év alatt (kivéve Dust2-t, az sosem változik), míg cbble valamelyest elmaradott volt ekkorra.

Szerencsére nem kellett sokáig várni a CS:GO 2012-es nyári megjelenését követően, hogy végre újra a kastélyban rohangáljunk: 2013. december 18-án Overpass-szal együtt mutatkozott be a felújított pálya, amely immáron a Cobblestone névre hallgatott. A Valve ugyan megtartott pár alapvető pályarészletet, de azokat kibővítette és a saját képére formálta, hogy még több lehetősége legyen a játékosoknak. A dobozok helyét realisztikusabb elemek vették át, új útvonalak kerültek be és a folyosók egy másik klasszikust, Piranesit felidézve múzeumszerű terekké váltak. A felújítás után az egyértelmű lett, hogy a pálya valahol Franciaországban lehet, viszont Italyhoz hasonlóan ez sem egy konkrét, valódi helyszínt ábrázol.

2014-től kezdve Cobblestone a versenypályák között szerepelt. A következő hónapokban, években a fejlesztők számtalanszor hozzányúltak, hogy a közösség visszajelzéseit követve még jobb legyen. A legtöbb változás B bejáratai körül történt: a tálcán rengeteget variáltak, mert a játékosok mindig találtak egy módszert arra, hogy 15-ből 15-ször innen vegyék be a lerakót. Ha esetleg rövid időre sikerült kitalálnia valamit a Valve-nak, akkor meg a nyilvános WC-kben bújkálást választották A helyett a játékosok.

Szerencsére később egészen jó (értsd: még mindig rossz, de jobb) lett az egyensúly a két lerakó támadhatóságában. Viszont a pálya védhetősége mindig is bonyolult maradt, csakis a világ legjobbjai voltak képesek effektív ellenállást kifejteni rajta. A 2016-ban felemelkedő brazilok például nagyon szerették ezt a pályát, mert megvolt hozzá a tűzerejük, ahogyan a lengyel Virtus.pro is nagymesternek számított itt, mert a játékosaik számára ez volt a tökéletes pálya akkoriban. A két csapat végül pont itt és egymás ellen hozta össze az egyik valaha volt legjobb CS:GO meccs körömrágós ötödik pályáját:

Bár sokan szerették Cobblestone-t és olykor nagyon izgalmas meccseket produkált, 2018-ra világossá vált, hogy nincs helye a kompetitív pályák között ebben a formában. A mérete, a sebessége és a T-oldalisága miatt nagyon kilógott a metából, ezért a visszafoglalások egyre inkább lehetetlenné váltak. Ráadásul az sem segített, hogy kifejezetten koros volt már a külseje alapján. Ezért a 2018-as FACEIT Major előtt a Valve úgy döntött, hogy kiveszik Cobble-t az aktív versenypályák közül – a helyét a felújított Dust2 vette át. A korábbi népszerűsége miatt ekkor még sokan azt gondolták, hogy egy-két év múlva új külcsínnel és javított játékmenettel kapjuk majd vissza a klasszikust. De nagyobbat nem is tévedhettünk volna!

2018 októberében a kivett pálya helyét egy halloweeni témájú változat vette át. Grafikailag nem változott a világító tököket, koporsókat és a sötét éjszakát leszámítva. A pálya dizájnjához viszont alaposan hozzányúlt a Valve: a T-kezdő és a B előtti szoba kikerült, innetől kezdve csakis az udvar irányába indulhattunk el a lerakók felé; az udvaron a szökőkút helyére egy máglya került; A-hosszún már csak egy útvonalon keresztül lehetett menni; az A-lerakó teljesen megváltozott, a régi platform kikerült; a B-lerakó nagyrészt maradt a régiben, már a tálcára bekerült extra fedezéket és az ugrós szobában található selfboost lehetőséget leszámítva.

Mondanunk sem kell, a halloweeni Cobble nem nyerte el a közönség kegyeit. A Valve az ünnepek után még pár hónapig bent hagyta a játékban ezt a változatot, hátha megszokják az emberek. De 2019. márciusában az érdeklődés hiánya miatt inkább kivették a versengő pályák sorából. Azóta pedig síri csönd honolt Cobblestone körül – egészen eddig. A pletykák szerint ugyanis a manapság csak Wingmanben játszható pálya visszatér a Counter-Strike 2-ben, méghozzá hótakaróban. Nem tudjuk, hogy a grafikán kívül hogyan változhat majd a pálya. Csak az biztos, hogy sem a klasszikus, sem a halloweeni formájában nem lesz elfogadható manapság.

Kövess Minket!



Gamer szótár