Már értjük, miért kaszálták el a Doom 4-et

Már értjük, miért kaszálták el a Doom 4-et

A kiszivárgott felvételek alapján egy kicsit hálásak is vagyunk, hogy a 2016-os Doom rebootot kaptuk meg a Doom 4 helyett végül.

Nemrég kiderült, hogy egy új Doomon dolgozik az id Software. Ez állítólag a június 9-i Xbox Games Showcase-en debütál majd, The Dark Ages lesz az alcíme, és valamilyen úton-módon a középkorhoz is köze lesz. Egyelőre nem sokat tudunk róla, az biztos, hogy a 2016-os Doom reboot és a 2020-as Doom Eternal történetével összefügg majd. De tudtátok-e azt, hogy az új és rendkívül sikeres széria ma lehet nem is létezne, ha nincs a Doom 4 – pontosabban, ha van a Doom 4? Kifejtjük!

Nos, azon olvasóink, akik már a 2000-es években is aktívan kockultak, valószínűleg hallottak a Doom 4-ről. Az id Software ezt a DARK nevű horrorjáték törlése után, 2007 tájékán kezdte el fejleszteni, vagyis a Rage-dzsel párhuzamosan. A négyes szám egészen 2012-ig szerepelt a címében, ám ezt később elvetették. Egyrészt nem tudták beépíteni a logó dizájnjába, másrészt a második részhez egyébként is szorosabban kötődött volna, mint a harmadikhoz. Ebben a játékban ugyanis szintén a Földön harcolhattunk volna a démonok ellen, csak egy baj volt mindezzel: a 2008-as leleplezésekor kiderült, hogy merőben eltér a klasszikus Doomtól a játékmenet, sokkal inkább a kor Call of Duty-jaihoz hasonlított.

Ezeket olvastad már?

A nem túl pozitív fogadtatás viszont csak részben pecsételte meg a Doom 4 sorsát. Sokkal nagyobb probléma volt, hogy miután a ZeniMax 2009-ben megvette a stúdiót, akkor utána rögtön befürödtek a Rage-dzsel. Az új tulajok reakciója erre az volt, hogy a Doom fejlesztését új irányba vezették, azonban 2012-re egyértelművé vált, hogy ez a játék vakvágány. Valamikor ezután kezdtek el az idnél dolgozni azon a játékon, ami végül a 2016-os Doom lett: egy reboot, ami a régi Doom érzését kergette, miközben pont annyit vett át a modern FPS-ekből, amennyit muszáj volt.

De milyen is volt az elkaszált Doom 4? Nos, az évek alatt fel-feltűnt ebből néhány kép, felvétel, de amilyen gyorsan előkerültek ezek, általában olyan sebességgel is vesztek el – néhány kivételtől eltekintve, amelyeket ITT és ITT nézhettek meg. Nemrég azonban egy Runhob és egy FeoUltima nevű Twitter-felhasználó közzétett a törölt Doomból pár újabb videót jó (értsd elfogadható) minőségben, úgyhogy meg tudjuk mutatni végre más aspektusait is. Az elsőben a Doom 4 vertical slice-jából származó átvezető látható, a másodikban egy annak idején Mark Bristol által kiszivárogtatott átvezető, a harmadikban pedig egy NPC animációi:

Ha a fenti videókat megnéztétek, mondjátok azt, hogy ez nem egy Call of Duty! Tudjuk, hogy nehezet kérünk, mert akármennyit nézegettük a videókat, mi is arra jutottunk, hogy ez akár egy régi Modern Warfare demója is lehetett volna. Így pedig még világosabb, hogy miért kellett ennek a játéknak arra a sorsra jutnia, amire. Az emberek unták már a formulát, és az a kevés, ami kikerült az évek alatt a Doom 4-ről, mind azt sejtette, hogy ennek nincs sok köze a Doomhoz. Összehasonlításképpen, a 2016-os Doom egyetlen előzeteséből nyilvánvaló, mennyire hatalmas a különbség a két játék között. Pedig nem titok, a törölt játékból több dolgot is újrahasznosított az id hozzá.

Bár tudjuk, hogy sokan várták annak idején a Doom 4-et, azért örülünk, hogy végül inkább ezt az új szériát hozta össze az id Software ahelyett. A 2016-os játék sok szempontból retró hatást keltett a kor FPS-kínálata mellett, de pont ez kellett ahhoz, hogy az emberek odafigyeljenek rá. Az első rész sikere nélkül pedig biztosan nincs az Eternal, ami tökéletesítette a receptet, sőt, még a Doom 4 eredeti elképzelését is megvalósította azáltal, hogy a Földön harcolhattunk a démonok ellen.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Közvetítések