A rendezvényszervezők után a klubokat láncolja magához Szaúd-Arábia

A rendezvényszervezők után a klubokat láncolja magához Szaúd-Arábia

A következő öt évben egy rakás top e-sport klub költözhet Szaúd-Arábiába egy új partneri program keretein belül.

Miközben Szaúd-Arábiában zajlik az Esports World Cup, nem alszik az állami sportmosás sem. Már nem az a fajta, amikor a Team Liquidnek külön engedélyt kellett kérnie, hogy hordhassa a mezét a rijádi eseményen, miközben pénzt fogad el az emberi jogi kihágásairól ismert országtól. Hanem az igazi biznisz, amivel még szorosabbra kötheti együttműködését a szaúdi állam a klubokkal, ezzel totális monopóliumot szerezve az e-sport felett.

Korábban már foglalkoztunk az Esports World Cup Foundation Club Support Programmal, ami egy kis része volt annak az átfogó taktikának, amellyel a szúadiak magukhoz láncolnák a rendezvényszervezők után az orgokat is. Most viszont a korábbi sejtéseket, iparági pletykákat megerősítve a The Esports Advocate már arról ír, hogy a világ legnagyobb klubjait a Qiddiya nevű médiavárosba akarja költöztetni a szaúdi vezetés, ezzel még szorosabbra fogva a pórázt, még dominánsabb szerepet szerezve a piacon.

Qiddiya egy Rijádtól 45 kilométerre épülő város, amit a szaúdi befektetési alap, a Public Investment Fund építtet, hogy 25 szórakoztatóipari körzetével a külföldi turistákat célozza. Lesz itt a moziktól és koncerttermektől kezdve a hagyományos sportstadionokon és Forma-1-es pályán át az e-sportstadionokig minden, ami szem-szájnak ingere. És most már szinte garantált, hogy az alábbi EWC Foundation Club Support Program résztvevők közül több e-sport klub irodát is nyit majd 2025-től kezdve az országban, miután május vége óta folyamatosak a tárgyalások a háttérben:

A TEA riportja szerint az a cél, hogy Qiddiya legyen a „videójátékozás és e-sportolás globális központja”. Ehhez pedig mindenféle infrastruktúrát építenek majd az állam pénzén a nemzetközi kluboknak, cserében azért, hogy az üzleteiket helyben végezzék, így hozzájáruljanak a szaúdi gazdaság diverzifikálásához. A klubok, a rendezvények az eddigi céljaik mellett ezentúl lokálisakat is szolgálni fognak a qiddiyai városfejlesztési program részeként. Ez azt jelenti, hogy a tier 1 e-sport mindinkább egy szaúdi ökoszisztémává válik, ahol a turizmuson túl a helyi játékosok, háttérmunkások propagálása is elengedhetetlen lesz a pénzcsapok nyitvatartásához – bizonyára mindenki más kárára.

A végső cél, hogy legyen legalább 10 rendezvényszervező és közvetítőcég, 30 e-sport klub, 25 játékfejlesztő és kiadó, valamint 30 helyi fogyasztói márka a partneri megállapodásban. Ezt nevezhetjük érdekütközésnek szteroidokon, mert lényegében mindenki a szaúdi államtól kapja majd a pénzt, aki ebben részt vesz. Kíváncsian várjuk, hogy a Valve lép-e ellene, miután az elmúlt években az ESL és a BLAST esetében is igyekeztek az ilyesfajta kapcsolatokat lebontani. De ha nem baj, nem állunk addig fél lábon, amíg ez bekövetkezik.

A Qiddiya Club Program

2024-ben a Qiddiya Club Program célja, hogy legalább 15 – vélhetően az EWC Foundation Club Support Programban is résztvevő – klubot beszervezzenek: két délkelet-ázsiai, két dél-koreai, két kínai, egy japán, egy afrikai, két közel-keleti, két észak-amerikai, két dél-amerikai és két európai szervezet kerülhet be első körben. De egyébként az sem kizárt, hogy az EWC partnerek közül végül mindenki ott lesz az első hullámban. A döntés legkésőbb az idei év harmadik negyedévéig megszületik erről, mert az utolsóban már szeretnék beindítani a program marketingkampányát.

Jó-jó, de mégis mi lesz akkor, ha valakit beválogatnak a programba? Nos, az így Qiddiya által szponzorált kluboknak legkésőbb 2025 első feléig irodát kell nyitniuk Rijádban, illetve alá kell írniuk egy ötéves szerződést 2025-től 2029 végéig, benne az opcióval, hogy az 2030-tól 2034-ig meghosszabbítható. Az első hullámban bejutó klubok „alapító partnerként” számtalan módon juthatnak majd pénzügyi forrásokhoz a szaúdi államtól. De azokat sem kell sajnálni, akik csak a második hullámban jutnak be, mert ők is az asztalhoz ülhetnek 2025 végéig. Tehát a két ismert hullám között elsősorban időbeli különbség lesz. Ez a csúszás a pénzügyi támogatások mértékében számottevő lehet, mert akár egy év is eltelhet aközött, hogy az első és a második hullámban kiválasztott orgok csatlakoznak a programhoz. De ha meglátjátok, hogy milyen tételekkel dobálóznak a szaúdiak, látni fogjátok, hogy a nyerő taktika nem a kivárás.

Ezeket olvastad már?

A TEA nem tudja, hogy összesen mekkora lesz a támogatások mértéke, de azért néhány információt elárultak ezekről és már így is elképesztően hangzik. Az első ötéves programban évi 9,5 millió dollárt kapnak a klubok marketingre. De ezen felül különböző teljesítménybónuszok is lesznek még, amelyeket nem határoztak meg pontosan. Ami biztos, hogy először Rijádban, majd később Qiddiyában kapnak irodákat a klubok, ahol lényegében minden, az egyébkénti működésükhöz is szükséges munkaerőt kell foglalkoztatniuk. A további elvárások, célok szintén azt erősítik, hogy az évtized végére a partnerek már csak spórolásból is az országba költözzenek.

A főbb elvárások a Qiddiya Club Programban:

  • 2024-2029. között tartózkodjanak a klubok attól, hogy hasonló programokban vegyenek részt (lásd például CS2-ben a BLAST vagy a PGL támogatási programjai).
  • Jegyezzenek be céget Szaúd-Arábiában 2025 első feléig.
  • Generáljanak éves pénzügyi bevételt az országban 2025-2029. között.
  • Járuljanak hozzá a qiddiyai e-sport akadémiák fejlesztéséhez.
  • Alkalmazzanak hat teljes állású adminisztratív munkatársat a rijádi STC Square-ben 2025 első feléig.
  • Tartózkodjanak rendszeres az e-sport csapataik az STC Square-ben 2025-2027. között.
  • Véglegesen költöztessenek át egy profi e-sport csapatot Qiddiyába 2028-2029. között.
  • Igazoljanak le egy szaúdi nemzetiségű csapatot 2026 első feléig.
  • Hozzanak létre egy arab közösségi média csatornát.
  • Járuljanak hozzá a qiddiyai tartalomgyártáshoz helyben és távmunkában egyaránt.
  • Támogassák Qiddiyát azzal, hogy fizikai márka aktivációkat csinálnak minden évben 2025-2029. között.
  • Reklámozzák a Qiddiya Club Programot az STC Play közösségi média platformon 2025-2027. között.
  • Engedélyezzék, hogy Qiddiya használhassa a márkáikat marketing célokból.
  • A klubok menedzsmentje évente jelenjen meg az STC Square-ben 2025-2027. között.
  • Csináljanak évente legalább két héten át közösségi eseményt az STC Square-ben 2025-2027. között.

Ezeken felül a programban résztvevő klubok még további ötletekkel, vállalásokkal álhatnak elő, hogy a szaúdiak kedvében járjanak.

A fenti pontok közül különösen aggasztó a legelső, miszerint a klubok nem vehetnek részt más támogatási programokban. Ez ugyanis azt jelentheti közép-hosszú távon, hogy a szaúdiak túllicitálják azokat a cégeket, akikkel nem működnek együtt, akiket nem vásároltak fel, és elorozzák előlük a top csapatokat is, hogy szépen-lassan kivéreztessék a riválisokat. Egy BLAST vagy PGL torna iránt jelentősen alacsonyabb lesz a nézői, szponzori érdeklődés a 2025-től nyitottá váló CS2-es ökoszisztémában, ha a zsúfolt naptárra hivatkozva rendszeresen elkerülik ezeket a versenyeket az ESL saját eseményei vagy fehércímkés szaúdi bajnokságai miatt a legnépszerűbb klubok. Igaz, a potenciális érdekütközések miatt a Valve-nak csak annyi dolga lenne jövőre, hogy kizárja a Major kvalifikációs pontszerzésből ezeket a rendezvényeket – ha egy BetBoom esetében tud emiatt károgni a közösség, talán itt is menne. De abból ítélve, hogy mekkora súlya van pénzügyileg Szaúd-Arábiának, kétséges, hogy ezt meglépi a kiadó.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Üzlet - Mire jó a webáruház ügyfélkapcsolati platform?

A webáruház ügyfélkapcsolati platform az üzleti életben olyan, mint a jó edző a sportban, aki összefogja és irányítja a csapatot a siker érdekében. A cikkben annak járunk utána, hogy mi a különbség a Customer Engagement Platform (Ügyfélkapcsolat-kezelő Platform) és a Customer Data Platform (Ügyféladat-kezelő Platform) között. 

Üzlet - Hogyan tedd biztonságossá a bejáratot?

Egy társasházban is van világítás a lépcsőház bejáratánál, de bent a lépcsőházban is, hiszen nem botorkálhatnak a lakók haza a sötétben. Ugyanígy egy családi háznak is szüksége van megfelelő fényforrásokra, amelyek biztosítják a láthatóságot akkor is, amikor már lement a nap.

Üzlet - A különböző típusú riasztórendszerek legfőbb jellemzői

Számos különböző típusú riasztórendszer létezik. A két legnagyobb kategória, amire osztani lehet őket, a vezetékes, valamint a vezeték nélküli rendszerek. Mindkettőnek megvannak az erősségei, illetve azok a mutatók is, amelyekben valamivel gyengébben teljesítenek.

Üzlet - Ezért fontos a TOG érték szerepe a test hőszabályozásában

Sokak számára rejtélyes kifejezés a TOG érték, vagyis a Thermal Overall Grade angol szavak rövidítése. Ez egy hőszigetelési mérőszám, amivel különösen a babaruhák és hálózsákok, valamint az ágyneműk hőmegtartó képességének kifejezésére alkalmaznak.

Közvetítések