A kinyírt játékok megmentése után a mikrotranzakciókat teheti helyre az Európai Unió

A kinyírt játékok megmentése után a mikrotranzakciókat teheti helyre az Európai Unió

Az Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell és Ubisoft gyakorlatait vizsgálta egy fogyasztóvédelmi kérdésekkel foglalkozó szervezet, és nem sok jót találtak.

Még áprilisban számoltunk be arról, hogy egy Ross Scott nevű youtuber a The Crew első részének halálán felbuzdulva Stop Killing Games (Ne öljétek meg a játékokat) néven kezdeményezést indított, amivel szeretne nyomást gyakorolni az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Kanada, Ausztrália, valamint az Európai Unió fogyasztóvédelmi szerveire. Az EU-ban már aláírásgyűjtés is indult, hogy a döntéshozók elé kerüljön a téma, és hogy a jövőben ne járjanak úgy a fogyasztók, mint az Ubisoft játékával az év elején.

De mint kiderült, nem ez az egyetlen törésvonal az európai játékosok és a világ legnagyobb kiadói között. Szeptember 12-én ugyanis megjelent egy érdekes jelentés az Európai Fogyasztói Szervezet (The European Consumer Organisation, gyakori rövidítése BEUC) gondozásában. A szervezet rendszeresen támogatja az Európai Unió intézményeit szakmailag kutatásaival, ha fogyasztói kérdésekről van szó. A Game over című, játékon belüli vásárlásokról, mikrotranzakciókról szóló publikációjuk pedig több érdekes kritikát is megfogalmaz a videójáték-ipar legnagyobb szereplőinek tevékenységével kapcsolatban.

Az Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell és Ubisoft gyakorlatait vizsgáló szöveg szerint több ponton is félrevezetik a kiadók a fogyasztókat, ráadásul mindezt úgy, hogy amit csinálnak, az ellentétes az EU kereskedelmi szabályaival is.

  • A BEUC szerint a játékosok nem látják a digitális tárgyak valódi árait a játékokban, és ez túlköltekezéshez vezethet.
  • A cégek tévesen állítják azt, hogy a játékosok a játékokon belüli prémium pénznemeket preferálják.
  • A fogyasztók jogait gyakran megtagadják a kiadók, ha a prémium játékon belüli pénznemeket használják.
  • A BEUC szerint a gyermekeknek különösen ártalmasak ezek a manipulatív taktikák.

A BEUC a jelentésében felfedezett problémák miatt a Game over publikációjával egy napon feljelentést tett az Európai Bizottságnál és a CPC-hálózatnál (az európai fogyasztóvédelmi szerveket összefogó ernyőszervezetnél), mivel úgy látják, hogy a káros gyakorlatok európai fogyasztók millióit érintik, és ezért tenni kellene ellene. Egy potenciális megoldás az lehet – ha odáig jut az ügy –, hogy Európában a tárgyak és játékbeli összegek mindenkori árát a valódi lokális pénznemekben is fel kellene tüntetni, hogy a fogyasztó tudja, mikor és mennyit költ ténylegesen. De ezen felül számtalan implikációja lehet még ennek a mikrotranzakciókra nézve. Ezért akit mélyebben érdekel a téma, hobbija a jog és még angolul is ért, az mindenképp olvassa át az eredeti dokumentumot.

Borítókép: EA Vancouver

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár